Μενού Ροή
Το κρίσιμο γεωπολιτικά λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και οι επόμενες κινήσεις

 Το «χάρτη» των επόμενων πρωτοβουλιών που θα οριοθετήσουν τις λεπτομέρειες και τις διαδικασίες για την τελική φάση του διαγωνισμού ιδιωτικοποίησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης θα καθορίσει – μεταξύ άλλων – στη σημερινή συνεδρίασή του το ΤΑΙΠΕΔ.

 Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποτελεί ίσως την πιο κρίσιμη – γεωπολιτικά – ιδιωτικοποίηση της χώρας, έχοντας τρεις κορυφαίες παραμέτρους, την εμπορική, την ενεργειακή και κυρίως, τη γεωστρατηγική. Αυτές οι τρεις παράμετροι είναι που καθορίζουν και την τελική επιλογή, ενώ είναι αυτές που ήδη έχουν καθορίσει έως τώρα και τη διαμόρφωση των υποψηφιοτήτων.

 Η σημερινή συνεδρίαση του ΤΑΙΠΕΔ, εκτός απροόπτου, αναμένεται να καθορίσει τα επόμενα στάδια του διαγωνισμού για το 67% του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (Ο.Λ.Α. Α.Ε.). Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες, έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία ελέγχου των νομιμοποιητικών και άλλων εγγράφων των δύο υποψηφίων και τώρα αναμένεται να κληθούν να είναι παρόντες στην αποσφράγιση των δεσμευτικών οικονομικών προσφορών τους.

 Όταν αυτό λάβει χώρα, θα υπάρχει περιθώριο δέκα ημερών για την κατάθεση τυχόν ενστάσεων.

Πηγές της αγοράς εκτιμούν πως είναι ιδιαίτερα πιθανόν να διατυπωθούν ενστάσεις εκατέρωθεν, μολονότι και τα δύο σχήματα που έχουν περάσει στην τελική φάση συνδέονται με αμερικανικά συμφέροντα. Παράλληλα, η διαδικασία αξιολόγησής τους, εκτιμάται ότι θα απαιτήσει διάστημα ενός ή και δύο μηνών.

Υπενθυμίζεται ότι για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, το οποίο λειτουργεί ως βάση ανεφοδιασμού των νατοϊκών δυνάμεων σε ολόκληρη την Ανατολική Ευρώπη και εντάσσεται στο πλαίσιο της ελληνοαμερικανικής αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας, έχουν καταθέσει προσφορές δύο σχήματα.

Πρόκειται για δύο σχήματα αμερικανικών συμφερόντων που προκρίθηκαν για την τελική φάση, καταθέτοντας δεσμευτικές προσφορές στις 22 Σεπτεμβρίου, ενώ τα άλλα δύο σχήματα που ήταν ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης και η κοινοπραξία Cameron S.A., Goldair Cargo και Bollore Africa Logistics αποσύρθηκαν.

 

Πρόκειται για:

 

* Την κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες των Black Summit Financial, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

 

* Και την Liberty Port Holdings Μονοπρόσωπη Α.Ε. (θυγατρική Quintana Infrastructure & Development).

 

Όπως δήλωσε πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης αναφερόμενος στις διαδικασίες του διαγωνισμού του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, «Πιστεύω ότι θα ολοκληρωθεί, μετά από αρκετό χρονικό διάστημα, και αυτή η διαδικασία» και συμπλήρωσε ότι οι λιμενικές υποδομές είναι πολύ σημαντικές, «για να μπει σε λειτουργία» ο ρόλος της Βόρειας Ελλάδας ως πύλης εμπορίου και μεταφορών.

Η υπόθεση του Λιμένα της Αλεξανδρούπολης αποτελεί μείζον γεωοικονομικό και γεωπολιτικό project, το οποίο απασχολεί και ενδιαφέρει όλη τη γύρω περιοχή, τα Βαλκάνια, τη Μεσόγειο αλλά και τις ισορροπίες με την Τουρκία και την Κωνσταντινούπολη.

Έτσι κι αλλιώς το συγκεκριμένο λιμάνι είχε εξέχουσα γεωπολιτική σημασία λόγω γεωγραφικής θέσης, όμως μετά τις εξελίξεις με τον πόλεμο στην Ουκρανία, αυτή η γεωπολιτική κρισιμότητα έχει πολλαπλασιαστεί.

Υπενθυμίζεται ότι στο πλαίσιο της θεσμοθετημένης ελληνοαμερικανικής αμυντικής συνεργασίας (Συμφωνία Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας – MDCA) το λιμάνι χρησιμοποιούν και οι αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.

Παράλληλα, στα ανοιχτά του λιμανιού αναπτύσσεται ο υπεράκτιος τερματικός σταθμός επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) από την Gastrade. Επιπλέον, στην περιοχή επιδιώκεται η χωροθέτηση εργοστασίου παραγωγής ηλεκτρισμού με καύσιμο το φυσικό αέριο από κοινοπραξία της ΔΕΗ, της ΔΕΠΑ και του ομίλου Κοπελούζου.

 Ακόμα πιο σημαντικός αναμένεται ότι θα είναι ο ρόλος του λιμανιού της στις διεθνείς μεταφορές, δεδομένης της ρευστότητας στη Μαύρη Θάλασσα και τα στενά του Βοσπόρου. Οι σχεδιασμοί το διασυνδέουν δια των συνδυασμένων μεταφορών (πλοίο, σιδηρόδρομος, αυτοκινητόδρομος) με τα λιμάνια της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας στη Μαύρη Θάλασσα και τον Δούναβη, και τις χώρες της Βαλτικής.

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας