Πραγματοποιώντας το μεγαλύτερο τζίρο σε όλη την ελληνική επιχειρηματικότητα στο 9μήνο καθώς ξεπέρασε τα 12 δισ. ευρώ, έχοντας τη μεγαλύτερη άνοδο στο χρηματιστήριο το 2022 με απόδοση 58,69% (πλην μετοχών ασήμαντης εμπορευσιμότητας), αλλά και πραγματοποιώντας τις περισσότερες εξαγορές τη χρονιά που έφυγε, έχοντας βάλει μπροστά το μεγαλύτερο επενδυτικό πλάνο ενεργειακής μετάβασης στη ΝΑ Ευρώπη, η Motor Oil δικαίωσε απολύτως δημοσίευμα του EnergyMag.gr που είχε γίνει στις 12 Οκτωβρίου του 2021, δηλαδή πριν από 14 μήνες.
Τότε η μετοχή ήταν μόλις στα 14,28 ευρώ και η κεφαλαιοποίηση στα 1,58 δισ. ευρώ που την κατέτασσε στη 12η θέση των αποτιμήσεων στον FTSE 25, ενώ χθες η μετοχή έκλεισε στα 21,86 ευρώ που είναι νέα υψηλά τριών και πλέον ετών, η κεφαλαιοποίηση έχει ανέλθει στα 2,42 δισ. ευρώ, ενώ έχει πλασαριστεί πλέον στην 8η θέση της κατάταξης του Large Cap.
Τίτλος του δημοσιεύματος ήταν «Είναι το πιο υποτιμημένο blue chip η Motor Oil;».
Άξιζε καλύτερης αποδοχής
Ήταν η πρώτη – και μοναδική έως τώρα – φορά που το site και ο υπογράφων πήρε… ρίσκο για μετοχή, γράφοντας ευθαρσώς γνώμη για την ευθέως υποτιμημένη (χρηματιστηριακή) απεικόνιση ενός ομίλου που «φώναζε» ότι άξιζε καλύτερης αποδοχής από τους επενδυτές.
Ποτέ άλλοτε το EnergyMag.gr δεν έχει πάρει θέση – ειδικά σε τίτλο κειμένου – για μετοχή είτε του ελληνικού χρηματιστηρίου, είτε άλλης ξένης αγοράς. Ασφαλώς δεν αναφερόμαστε σε εκθέσεις – αναλύσεις οίκων, για τις οποίες την ευθύνη λαμβάνουν οι εκάστοτε συντάκτες και αναλυτές.
Σε εκείνο το κείμενο μεταξύ άλλων αναφερόμασταν στο ότι η μετοχή της Motor Oil ήταν η μόνη (μαζί με ΕΛΠΕ και Ελλάκτωρ) που δεν είχε κλείσει την ψαλίδα της απόστασης συγκριτικά με τα προ Covid-19 επίπεδα, ενώ επισημαίναμε το γεγονός ότι διαθέτει το πιο σύγχρονο διυλιστήριο της Ευρώπης, ενώ δεδομένου ότι οι τιμές του πετρελαίου διατηρούνταν σε υψηλά επίπεδα και η αγορά (σε Ελλάδα και εξωτερικό) δεν πρόκειται να ξανακλείσει, αυτό άλλαζε και τα δεδομένα για τις πωλήσεις του ομίλου, άρα και για τη μετοχή.
Τι έκανε η Motor Oil μέσα στο 2022
Μέσα στο 2022 λοιπόν η Motor Oil «έτρεξε» όσο ποτέ στην 50χρονη ιστορία της μεγάλες και δομικές αλλαγές αναπτυξιακού χαρακτήρα αλλά πάντα με γνώμονα τα νέα δεδομένα που φέρνει η ενεργειακή μετάβαση και η «πράσινη» στροφή της ενέργειας.
Ο όμιλος δέσποσε καταλυτικά καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς με μπαράζ επενδυτικών κινήσεων μεγάλου βεληνεκούς (Ελλάκτωρ, Άνεμος, VERD κ.α.), ενώ έδωσε και μερίσματα. Παράλληλα, ο όμιλος προχωρά στο μεγαλύτερο επενδυτικό πλάνο ενεργειακής μετάβασης στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, που θα ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ με χρονικό ορίζοντα το 2030.
Και αν οι Ελλάκτωρ και Άνεμος είναι γνωστές, με την εξαγορά της Verd η Motor Oil πρωτοπορεί στις επενδύσεις και τη δραστηριοποίηση στον τομέα των ανανεώσιμων και εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας μέσω της αξιοποίησης βιολογικών προϊόντων, αποβλήτων και προϊόντων προς απόρριψη για την παραγωγή ενέργειας και νέων καυσίμων, φιλικότερων προς το περιβάλλον.
Η Verd ιδρύθηκε το 2005 και έχει σαν αντικείμενο εργασιών της την παραγωγή και εμπορία βιοκαυσίμων. H εταιρεία διαθέτει εργοστάσιο παραγωγής βιοντήζελ στον Βόλο με παραγωγική ικανότητα 80,000 τόνων βιοντήζελ ετησίως. Επίσης η εταιρεία ηγείται στον κλάδο της συλλογής απόβλητων βρώσιμων ελαίων στην Ελλάδα μέσω της θυγατρικής της ΠΡΑΣΙΝΟ ΛΑΔΙ ΑΕΒΕ. Το Πράσινο Λάδι συλλέγει ετησίως περίπου 25.000 τόνους απόβλητων ελαίων, τους οποίους ανακυκλώνει, χρησιμοποιώντας τους για τη παραγωγή πράσινου καυσίμου με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Το 2021 η Verd είχε κύκλο εργασιών 27,7 εκατ. ευρώ και EBITDA 2,3 εκατ. ευρώ, ενώ απασχολεί 67 εργαζομένους.
Με αιχμή την Motor Oil Renewable Energy (MORE)
Έχοντας καταστήσει αιχμή του δόρατος στην «πράσινη» μετάβαση τη θυγατρική MORE (Motor Oil Renewable Energy) που ξεκίνησε με «βάση» τη θυγατρική «Ηλεκτροπαραγωγή Σουσακίου», αλλά στην πορεία συγκέντρωσε όλες τις δραστηριότητες του ομίλου που δεν σχετίζονται με τη διύλιση αργού και την εμπορία - διανομή προϊόντων πετρελαίου, η Motor Oil έκανε πολλά μέσα στο 2022.
Η MORE έχει υπό τη… δικαιοδοσία της τις ΑΠΕ, την ηλεκτροπαραγωγή, την παροχή και εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου, το σχεδιαζόμενο FSRU στους Αγίους Θεοδώρους, αλλά και τα έργα διαχείρισης απορριμμάτων. Από το καλοκαίρι ανέλαβε τα ηνία νέο δεκαμελές Διοικητικό Συμβούλιο, με Πρόεδρο τον Γιάννη Βαρδινογιάννη (Αντιπρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο του ομίλου Motor Oil) και μέλη, μεταξύ άλλων, τους αναπληρωτές CEO της ΜΟΗ Πέτρο Τζαννετάκη και Γιάννη Κοσμαδάκη, καθώς και τον Βίκτωρα Παπακωνσταντίνου, που έχει αυξημένες ευθύνες για τον συγκεκριμένο βραχίονα.
Οι τέσσερις πυλώνες της μετάβασης
Τον περασμένο Νοέμβριο η Motor Oil παρουσίασε το πλάνο μετάβασης σε ένα πιο βιώσιμο μέλλον, το οποίο βασίζεται σε τέσσερις στρατηγικούς πυλώνες.
Ο πρώτος πυλώνας αφορά στη διεύρυνση του χαρτοφυλακίου ανανεώσιμων πηγών ενέργειας με αιχμή τη νεοσύστατη MORE που αναπτύσσεται δυναμικά, με επενδύσεις και έργα μεγάλης αξίας και κομβικής σημασίας. Ήδη μέσα σε τέσσερα χρόνια ο όμιλος διαθέτει δυναμικότητα περίπου 800 MW.
Μετά την συμφωνία με την Ελλάκτωρ, βρίσκεται πιο κοντά στον επόμενο στόχο του για εγκατεστημένη ισχύ περίπου 1GW, η οποία θα είναι ικανή να τροφοδοτήσει με πράσινη ενέργεια περίπου μισό εκατομμύριο νοικοκυριά. Παράλληλα, η MORE θα διαθέτει ένα χαρτοφυλάκιο έργων σε διάφορα στάδια ανάπτυξης, ισχύος άνω των 2,2 GW. Σε βάθος δεκαετίας η MORE στοχεύει σε μεγιστοποίηση της αξίας και περαιτέρω επέκτασης στοχεύοντας σε εγκατεστημένη ισχύ 2GW έως το 2030.
Ο δεύτερος πυλώνας, αφορά στο δίκτυο ηλεκτροκίνησης, incharge. Ο όμιλος συνεχίζει να επενδύει στην κινητικότητα (E-Mobility) αναπτύσσοντας στρατηγικές συνεργασίες και εξοπλίζοντας συνεχώς τα πρατήριά του με σημεία φόρτισης. Μάλιστα, έως το 2023 αναμένονται 1.000 σημεία φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων και εγκατάσταση ταχυφορτιστών. Έως το 2030, ο στόχος είναι να φτάσει τα 4.000 σημεία φόρτισης. Με μερίδιο αγοράς πάνω από 30% η Μotor Oil, μέσα από τα εμπορικά σήματα Coral και Avin (σε Ελλάδα, Β. Μακεδονία, Σερβία, Κροατία και Κύπρο) σκοπεύει να αναπτύξει ελκυστικούς προορισμούς πελατών σε όλο το δίκτυο λιανικής, διευκολύνοντας τη διείσδυση της ηλεκτρονικής κινητικότητας στη ζωή των πολιτών.
Ο τρίτος πυλώνας αφορά την κυκλική οικονομία και τα ανανεώσιμα και εναλλακτικά καύσιμα. Τα τελευταία δύο χρόνια έχουν γίνει σημαντικές επενδύσεις και στους δύο αυτούς τομείς. Ενδεικτικά αναφέρονται, η εξαγορά της Verd, η κοινοπραξία με την ΔΕΗ για την παραγωγή πράσινου υδρογόνου, η κατασκευή, σε συνεργασία με την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, του Αεριοστροβιλικού Σταθμό Συνδυασμένου Κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην Κομοτηνή και η εξαγορά της Thalis στον τομέα διαχείρισης στέρεων υλικών και αποβλήτων, επεξεργασίας νερού και υγρών αποβλήτων, στην εξοικονόμηση πόρων, ενέργειας και χρήση ΑΠΕ στις υποδομές.
Ο τέταρτος πυλώνας αφορά στη βελτίωση της προσαρμοστικότητας και της βιωσιμότητας του διυλιστηρίου της Μotor Oil.