Παρουσία στα πέντε μεγαλύτερα container terminal της Ευρώπης αποκτά ο κινεζικός ναυτιλιακός κολοσσός Cosco μόλις ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις για την εξαγορά του 24,9% του μετοχικού ποσοστού του terminal Tollerort του λιμανιού του Αμβούργου. Ένα λιμάνι το οποίο βρίσκεται στην τρίτη θέση της Ευρώπης όσον αφορά τη διακίνηση containers. Ο κινεζικός όμιλος έχει μειοψηφικά μερίδια στο Ρότερνταμ, το μεγαλύτερο ευρωπαϊκό λιμάνι, την Αμβέρσα που είναι το δεύτερο μεγαλύτερο, τη Βαλένθια που είναι το τέταρτο στη σειρά, ενώ ελέγχει πλήρως τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του λιμανιού του Πειραιά που είναι στην πέμπτη θέση σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του γερμανικού λιμανιού (HHLA), οι διαπραγματεύσεις ολοκληρώνονται και οι υπογραφές για την απόκτηση του 24,9% του τέρμιναλ του Tollerort του Αμβούργου είναι κοντά.
Η επένδυση της Cosco για την απόκτηση μεριδίου 24,9% σε τερματικό σταθμό στο μεγαλύτερο λιμάνι της Γερμανίας βρίσκεται υπό συζήτηση από τον Σεπτέμβριο του 2021. Θα είναι η πρώτη επένδυση που θα επιτραπεί από ξένη εταιρεία στο λιμάνι του Αμβούργου.
Οι διαπραγματεύσεις κατέληξαν σε μείωση του αρχικώς προβλεπόμενου μεριδίου 35%, αξίας 65 εκατομμυρίων ευρώ (76,3 εκατομμύρια δολάρια), στο τερματικό που ανήκει στο Hamburger Hafen und Logistik, το οποίο χρησιμοποιείται κυρίως από την Cosco Shipping Lines και την Evergreen.
«Μπορούμε να επιβεβαιώσουμε ότι σε αντικειμενικές, εποικοδομητικές συνομιλίες μεταξύ των HHLA, CSPL και του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών Υποθέσεων, κατέστη δυνατό να συμφωνηθούν συγκεκριμένοι όροι για τη συμμετοχή της CSPL στο HHLA Container Terminal Tollerort», ανέφερε η HHLA σε δήλωση.
Οι δύσκολες διαπραγματεύσεις
Η πώληση του μειοψηφικού ποσοστού του τέρμιναλ στον κινεζικό όμιλο πέρασε από 40 κύματα. Οι διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2021 και προκάλεσαν σφοδρές αντιδράσεις τόσο στο εσωτερικό της Γερμανίας όσο και στο εξωτερικό. Ο βασικός υποστηρικτής της ιδέας ήταν η ίδια η πόλη του Αμβούργου και οι παραγωγικές τάξεις της πόλης. Πρόκειται για μια εξέλιξη που «ξυπνά μνήμες» στη χώρα μας. Πίσω στην πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα, όταν η Ελλάδα ήθελε να παραχωρήσει τον Σταθμό Εμπορευματοκιβωτίων του Πειραιά στην Cosco, οι αντιδράσεις από τη Γερμανία ήταν έντονες. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που είχαν φτάσει στα δημοσιογραφικά γραφεία τότε, το λιμάνι του Αμβούργου είχε θέσει το θέμα στη γερμανική κυβέρνηση, σημειώνοντας ότι μια τέτοια εξέλιξη θα επηρέαζε αρνητικά την αναπτυξιακή πορεία του γερμανικού λιμανιού.
Τελικά η αντίδραση των Γερμανών δεν σταμάτησε την κινεζική απόβαση στην Ελλάδα και 15 χρόνια μετά το λιμάνι του Αμβούργου αποφάσισε να ακολουθήσει παρόμοια πορεία και να αποδεχθεί την κινεζική επένδυση.
Η συμφωνία πάντως προκάλεσε αντιδράσεις και από το εξωτερικό, τόσο σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης όσο και από τις ΗΠΑ. Μάλιστα, το υπουργείο Εξωτερικών της Κίνας κατηγόρησε τις ΗΠΑ για παρέμβαση στη συνεργασία τους με τη Γερμανία, αφού η Ουάσιγκτον «πρότεινε έντονα» το Πεκίνο να μην αποκτήσει μερίδιο που θα του δίνει δικαίωμα ελέγχου σε τερματικό σταθμό του λιμανιού του Αμβούργου.
Η πρόεδρος της HHLA, Angela Titzrath, δήλωσε ότι η επένδυση της Cosco θα καταστήσει το CTT «προτιμώμενο κόμβο για τα ασιατικά container, ενώ η γερμανική εταιρεία θα διατηρήσει τον αποκλειστικό έλεγχό του.
«Η Cosco δεν θα λάβει κανένα αποκλειστικό δικαίωμα στη CTT. Το τερματικό θα παραμείνει ανοιχτό για όγκους εμπορευματοκιβωτίων από όλους τους πελάτες. Η CSP επίσης δεν αποκτά πρόσβαση σε στρατηγική τεχνογνωσία. Η πληροφορική και τα δεδομένα πωλήσεων παραμένουν αποκλειστική ευθύνη της HHLA. Η γερμανική νομοθεσία θα συνεχίσει να ισχύει για όλα τα θέματα», αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Πώληση στους Γερμανούς 30% του DGT
Επισημαίνεται ότι η Cosco προτού ξεκινήσει να διαπραγματεύεται τη μετοχική είσοδό της στο λιμάνι του Αμβούργου, είχε πουλήσει το 30% του μετοχικού μεριδίου που διέθετε στο νέο Duisburg Gateway Terminal (DGT) στη Γερμανία. Μια συμφωνία που έλαβε σάρκα και οστά το 2019. Τις μετοχές αγόρασε πίσω η γερμανική εταιρεία τον Ιούνιο του 2021, χωρίς οι δύο πλευρές να εξηγήσουν τις αιτίες πίσω από την πώληση, με τις φήμες να αναφέρουν ότι οι Κινέζοι είχαν ξεκινήσει ήδη να βολιδοσκοπούν το Αμβούργο.
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία στο τέλος του 2021, από το λιμάνι του Ρότερνταμ διακινήθηκαν 15,3 εκατ. TEU, ενώ από το λιμάνι της Αμβέρσας 12,02 εκατ. Από το λιμάνι του Αμβούργου έφτασαν τα 8,715 εκατ. teu και από τη Βαλένθια τα 5,61 εκατ. teu. Τέλος, από το λιμάνι του Πειραιά διακινήθηκαν το 2021 5,31 εκατ. teu. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις η σειρά των μεγαλύτερων λιμανιών της Ευρώπης παρέμεινε η ίδια και το 2022.
Πηγή: naftemporiki.gr