«Προάγγελος» της αναπροσαρμογής προς τα κάτω των επενδύσεων δια χειρός Italgas στα δίκτυα διανομής φυσικού αερίου που διαχειρίζονται οι θυγατρικές της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ) είναι η νομοθετική ρύθμιση που κατατέθηκε το βράδυ της Παρασκευής από το ΥΠΕΝ (και θα ψηφιστεί εντός της εβδομάδας).
Η ρύθμιση προβλέπει ειδικά για το τρέχον έτος πρώτα να προσδιοριστεί το μεσοσταθμικό κόστους κεφαλαίου (WACC) και στη συνέχεια να εξειδικευθεί το επιτρεπόμενο έσοδο και τα τιμολόγια– αντίθετα από ό,τι γίνεται συνήθως, με τον από κοινού προσδιορισμό και των τριών μεγεθών.
Η εύλογη απόδοση
Ο καθορισμός της εύλογης απόδοσης θα επιτρέψει στη ΔΕΠΑ Υποδομών να επαναξιολογήσει τις επενδύσεις της για φέτος, χαμηλώνοντας τον πήχη. Πράγματι, σύμφωνα με πληροφορίες του energymag, η ΔΕΠΑ Υποδομών (και η μητρική Italgas) προσανατολίζεται σε σημαντική περικοπή των επενδύσεων της ΔΕΔΑ (που έχει και το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα από τις τρεις ΕΔΑ) στα επίπεδα των 110 εκατ. ευρώ για το 2023, έναντι 190 εκατ. ευρώ που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός που αποτυπώνεται στο πενταετές επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας. Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι σε αντίστοιχη «ρότα» έχουν μπει και οι επενδύσεις των άλλων Διαχειριστών Δικτύων Διανομής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη διείσδυση του φυσικού αερίου στη χώρα τα επόμενα χρόνια.
H «μεγάλη εικόνα» για τον σχεδιασμό της Italgas όσον αφορά στις επενδύσεις της ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να ξεκαθαρίσει στις αρχές του καλοκαιριού, οπότε ο ιταλικός όμιλος θα παρουσιάσει το δικό του μεσοπρόθεσμο επενδυτικό πλάνο και τις νέες παραδοχές για τη ΔΕΠΑ Υποδομών.
Ο πήχης
Η Italgas φέρεται να έχει συνεκτιμήσει για το «χαμήλωμα του πήχη» αφενός τη μείωση της κατανάλωσης φυσικού αερίου -υπό το βάρος της ενεργειακής κρίσης- αλλά και το γεγονός ότι δια της αναθεώρησης του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) αναθεωρείται η συμμετοχή του καυσίμου στο ενεργειακό κλίμα, με την πρόταση του ΥΠΕΝ που έχει γνωστοποιηθεί να στέλνει σήμα για σημαντική μείωση της κατανάλωσης αερίου σε όλος τους τομείς, πλην της ηλεκτροπαραγωγής και της βιομηχανίας. Σύμφωνα με το σενάριο που έχει παρουσιαστεί, η ζήτηση για φυσικό αέριο από νοικοκυριά και επιχειρήσεις προβλέπεται πολύ συγκρατημένη μέχρι το τέλος της δεκαετίας, όταν και θα περιοριστεί σε μόλις 4,7 Τεραβατώρες (TWh), από 8,6 Τεραβατώρες που είναι σήμερα. Πρόκειται για μια παραδοχή που εφόσον οριστικοποιηθεί αναπόφευκτα θα επηρεάσει τις επενδύσεις στα δίκτυα διανομής αερίου από το 2024 και εφεξής.
Λογαριασμός Ασφάλειας Εφοδιασμού
Με άλλη νομοθετική ρύθμιση ανοίγει ο δρόμος για να χρηματοδοτήσει ο ΔΕΣΦΑ να τον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού, με την υιοθέτηση ενός έκτακτου και εξαιρετικού μηχανισμού προσωρινής μεταφοράς λοιπών κεφαλαίων στον Λογαριασμό Ασφάλειας Εφοδιασμού, εν μέρει μέσω δανεισμού του και εν μέρει μέσω των εσόδων του από την προσαύξηση της τιμής εκκίνησης των δημοπρασιών δυναμικότητας μεταφοράς και LNG που
διενεργήθηκαν το 2022.
Η ανάγκη χρηματοδότησης προέκυψε καθώς το κόστος του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης για τη διασφάλιση της επάρκειας σε αέριο κινήθηκε σε υψηλότερα επίπεδα από αυτό που προβλέπονταν, με αποτέλεσμα το Τέλος Ασφάλειας Εφοδιασμού, που προσδιορίστηκε για την κάλυψη των αναγκών του Λογαριασμού να μην επαρκεί για τη συγκέντρωση του απαιτούμενου ποσού.