Μετά από αρκετά χρόνια αστοχιών και εσωστρέφειας, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, που έχει «υπογράψει» μερικά από τα πλέον απαιτητικά και εμβληματικά έργα σε Ελλάδα και εξωτερικό, έχοντας και ιδιαίτερη τεχνογνωσία, δείχνει να συνεχίζει την «επιστροφή» του, η οποία ξεκίνησε προ τριετίας.
Ο λόγος για την πρώην… J&P Άβαξ και νυν AVAX, μια αλλαγή ονόματος και λογότυπου που έγινε προ τριετίας και σηματοδότησε τον πλήρη απογαλακτισμό από τη μητρική, την κυπριακή J&P Investments που χρεοκόπησε, αλλά και την αλλαγή σελίδας και τη φυγή προς τα εμπρός.
Η εταιρεία το 2020 επέστεψε μετά από δέκα και πλέον χρόνια στην κερδοφορία, ενώ πλέον τόσο το 2021 όσο και το 2022 συνέχισε την πορεία βελτίωσης, το γενικευμένο συμμάζεμα, αλλά και τη στρατηγική επιλογή που είναι η μείωση του δανεισμού. Εδώ και μια τριετία, η νέα AVAX προσπαθεί αφενός να χρησιμοποιεί την τεχνογνωσία και το όνομα που έχει χτίσει εδώ και δεκαετίες, αφετέρου είναι εστιασμένη στα έργα που θέλει και επιθυμεί να διεκδικεί και να διεκπεραιώνει.
Θυμίζουμε ότι η ΑVAX έχει μια πορεία πάνω από 80 ετών στο χώρο των κατασκευών, με ένα μεγάλο ιστορικό παραδόσεων εμβληματικών έργων υποδομής, ενώ απασχολεί χιλιάδες εργαζομένους σε Ελλάδα και εξωτερικό.
Ο Όμιλος AVAX έχει ολοκληρώσει πάνω από 2.750 έργα σε 15 χώρες σε Μέση Ανατολή, Ευρώπη και Αφρική, ενώ αυτή τη στιγμή το (νέο του) ανεκτέλεστο διαμορφώνεται στα 2,9 δισ. ευρώ, με ένα τεράστιο κομμάτι αυτού να προέρχεται από χώρες και αγορές του εξωτερικού. Πλέον, καμιά άλλη ελληνικών συμφερόντων κατασκευαστική εταιρεία δεν διατηρεί τέτοια δραστηριότητα στο εξωτερικό.
Μέρισμα μετά από δώδεκα άγονα χρόνια
Μέρισμα μετά από δώδεκα «άγονες» χρήσεις θα δώσει η εταιρεία για το 2022, καθώς εγκρίθηκε «γύρισμα» 0,07 ευρώ ανά μετοχή στους μετόχους, με το συνολικό ποσό να φτάνει στα 10,1 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, σήμερα είναι η τελευταία συνεδρίαση κατοχύρωσης του μερίσματος, καθώς από την προσεχή Δευτέρα θα διαπραγματεύεται χωρίς το σχετικό δικαίωμα, ενώ η πληρωμή θα αρχίσει από την ερχόμενη Παρασκευή 23 Ιουνίου.
Συνάμα, το περασμένο έτος πέτυχε πολύ σημαντική μείωση δανεισμού, κατεβάζοντας το συνολικό της δανεισμό σε επίπεδα που για το τον κλάδο της και για το εκτόπισμά της, θεωρούνται εξαιρετικά χαμηλά. Βεβαίως, τόσο το πέρασμα στα κέρδη από ζημιές, όσο και η μείωση του δανεισμού, πρωτίστως προήλθε από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων όπως της «πράσινης» Voltera και του 20,53% της γέφυρας Ρίου Αντιρρίου.
Η διοίκηση, έχει θέσει ως στρατηγική προτεραιότητα τη μείωση του δανεισμού, και με τον έναν, ή τον άλλο τρόπο, το 2022 πέτυχε εξαιρετικά αποτελέσματα. Στο πλαίσιο αυτό, προχώρησε στην αξιοποίηση των περιουσιακών στοιχείων, πουλώντας τα κεντρικά γραφεία στο Μαρούσι έναντι 34 εκατ. ευρώ, τη Volterra Ανανεώσιμες στη ΔΕΗ έναντι περίπου 70 εκατ. ευρώ και της συμμετοχής (ποσοστό 20,53%) στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου έναντι 60 εκατ. ευρώ.
Ο δανεισμός
Ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός του ομίλου μειώθηκε σε 307 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022, μετά από αποπληρωμές ύψους 135,3 εκατ. ευρώ εντός του έτους, ενώ ο καθαρός δανεισμός υποχώρησε κατά 107,9 εκατ. ευρώ (33%) κατερχόμενος σε 220,4 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2022. Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου την τελευταία διετία έχει μειωθεί κατά 250 εκατ. ευρώ, με προγραμματισμό για περαιτέρω σημαντική μείωση και το 2023.
Ευρύτερα ο όμιλος AVAX βρίσκεται όλα τα τελευταία χρόνια σε επανεξέταση και αναδιάρθρωση όλου του χαρτοφυλακίου του, όπως σε παρόμοια κατάσταση βρίσκεται σύσσωμος ο κλάδος των κατασκευών και των υποδομών. Η AVAX προχώρησε σε αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων της το 2022, ενώ ανέλαβε και νέα σημαντικά έργα, τα οποία αναμένεται να οδηγήσουν σε περαιτέρω κερδοφόρα πορεία.
Ο όμιλος «τρέχει» ένα από τα σημαντικότερα έργα της τελευταίας δεκαετίας στην Ελλάδα, όπως είναι η Γραμμή 4 του Μετρό, προϋπολογισμού 957 εκατ. ευρώ, το Fly Over στη Θεσσαλονίκη (181 εκατ. ευρώ), έργα υποδομής στο Ελληνικό (250 εκατ. ευρώ), το τμήμα Μπράλος - Άμφισσα του οδικού Άξονα Λαμία-Ιτέα-Αντίρριο (207 εκατ ευρώ) κ.α.
Μειωμένος ο κύκλος εργασιών
Πάντως, μολονότι γύρισε στα κέρδη (λόγω πώλησης της Volterra) πέρυσι, ο όμιλος είχε σημαντική μείωση του κύκλου εργασιών, που από συνεχιζόμενες δραστηριότητες, δηλαδή εξαιρουμένων των διακοπεισών δραστηριοτήτων της θυγατρικής Volterra, υποχώρησε στα 402,7 εκατ. ευρώ έναντι 592,2 εκατ. ευρώ το 2021, μια μείωση σε ποσοστό 32%. Σύμφωνα με την εταιρεία, η μεγάλη αυτή μείωση οφείλεται στις σημαντικές καθυστερήσεις στην υπογραφή και έναρξη των ήδη αναληφθέντων έργων.
Όπως προέβλεψε στην προχθεσινή γενική συνέλευση ο πρόεδρος της εταιρείας Χρήστος Ιωάννου, φέτος ο τζίρος θα καταγράψει αύξηση κατά 15% - 25% και το 2024 κατά 30%-40%, οπότε και θα ξεπεράσει τα 600 εκατ. ευρώ, συγκριτικά με τα 402 εκατ. ευρώ του 2022. Το ανεκτέλεστο της εταιρείας μετά την πρόσφατη ανάληψη του μεγάλου έργου κατασκευής μονάδας ηλεκτροπαραγωγής στη Ρουμανία, προϋπολογισμού 674 εκατ. ευρώ, έχει διαμορφωθεί στα 2,9 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 2,8 δισ αφορούν σε υπογεγραμμένες συμβάσεις.
Εντυπωσιακό το ράλι της μετοχής
Με φόντο όλα τα παραπάνω, το ράλι της μετοχής της AVAX είναι εντυπωσιακό τελευταία, έχοντας μακράν την καλύτερη εικόνα στον κλάδο των κατασκευών, των υποδομών και της ενέργειας. Χθες έκλεισε με νέο ράλι +4,18% φτάνοντας στα 1,2460 ευρώ, επίπεδα που είχε να δει από το Μάιο του 2021, ήτοι 25 μήνες πίσω. Παράλληλα, διακίνησε ισχυρό όγκο 400 χιλ. τεμαχίων. Αξίζει να σημειωθεί πως στις εννέα τελευταίε συνεδριάσεις έχει μόλις μία πτωτική με κέρδη 13,7%, ενώ από τις 25 Μαΐου, σε 15 συνεδριάσεις καταγράφει άνοδο 31,16%. Έτσι, από την αρχή του χρόνου, η μετοχή ενισχύεται σε ποσοστό 64%.