Μενού Ροή
Τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, το Κογκρέσο και τα νέα δόγματα σε άμυνα και ενέργεια

Σε μια συγκυρία άκρως κομβική, όπου τα αμυντικά «δόγματα» της Ευρώπης και όλου του κόσμου επανεξετάζονται ραγδαία, την ίδια ώρα που υπάρχει επανατοποθέτηση της ενεργειακής πολιτικής σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, ασφαλώς το γεγονός ότι η Ελλάδα μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο και μέσω της αναβίωσης των ναυπηγείων της, είναι μια εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη.

Έτσι λοιπόν, αποκτά ιδιαίτερη σημασία η ιστορική απόφαση που ανακοινώθηκε χθες, όπου το Αμερικανικό Κογκρέσο ενέκρινε την εισήγηση της αμερικανικής αναπτυξιακής τράπεζας - U.S. International Development Finance Corporation (DFC) – ώστε να προχωρήσει στη χρηματοδότηση, μέσω δανεισμού, με το ποσό των 125 εκατ. δολαρίων προς την ONEX Shipyards, για το Σχέδιο Εξυγίανσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας.

Πρόκειται για την πρώτη και μοναδική έως τώρα χρηματοδότηση από την DFC στην Ελλάδα με στόχο την αποκατάσταση των ναυπηγείων που υλοποιούν ένα φιλόδοξο business plan, με στόχο την εξυπηρέτηση 200 πλοίων το χρόνο.

Σε μια συγκυρία εξαιρετικά κρίσιμη για την αμυντική και ενεργειακή θωράκιση της χώρας και πέρα από το καθαρά οικονομικό αποτύπωμα και όλα τα άλλα οφέλη σε θέσεις εργασίας, το να «αναστήσει» η χώρα μας τη ναυπηγική της βιομηχανία, και εν προκειμένω τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, θα συμβάλει στην ενεργειακή της σταθερότητα και τη θωράκισή της, μέσα και από την εκτέλεση, μεταξύ άλλων, εργασιών επισκευών και μετασκευών πλοίων μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).

Άλλωστε, η μεγαλύτερη παραδοξότητα ήταν ότι μια χώρα που αποτελεί την κορυφαία ναυτιλιακή δύναμη στον κόσμο ελέγχοντας περίπου το 21% του συνολικού θαλάσσιου εμπορίου στην υφήλιο, είχε καταφέρει να καταστρέψει τη ναυπηγική της βιομηχανία, ακολουθώντας την πορεία καταστροφής και χρεοκοπίας σχεδόν κάθε είδους (βαριάς) βιομηχανίας.

Επιπλέον, οι θαλάσσιοι δρόμοι δεν αποτελούν πλέον μόνο τον απόλυτο μεταφορέα αγαθών στο παγκόσμιο εμπόριο, αλλά διαδραματίσουν κρίσιμο ρόλο και στην ενέργεια, μέσω της μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), αλλά και άλλων πτυχών ενέργειας, όπως μπαταρίες αποθήκευσης κ.α.

Το πράσινο «φως» από Κογκρέσο για 125 εκατ. δολάρια στα Ναυπηγεία Ελευσίνας

Χθες λοιπόν ανακοινώθηκε η απόφαση του Κογκρέσου, ενώ το ποσό είναι αυξημένο κατά πολύ από τα 102 εκατ. δολάρια που αρχικά είχε προβλεφθεί, ενώ το ΔΣ της DFC έχει ήδη από τα μέσα Μαΐου ολοκληρώσει όλες τις εσωτερικές διαδικασίες για την έγκριση της χρηματοδότησης. Υπενθυμίζουμε πως για να γίνει δυνατή η εν λόγω χρηματοδότηση προ δύο ετών είχε «περάσει» ειδικός νόμος στο Κογκρέσο με στήριξη και του Δημοκρατικού και του Ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Η απόφαση αυτή, αφενός πιστοποιεί την υψηλή αξία και φερεγγυότητα της ΟΝΕΧ και του ιδιοκτήτη Πάνου Ξενοκωστα και την σημαντικότητα των Ναυπηγείων Ελευσίνας για τον Αμερικανικό Όμιλο, και αφετέρου αναδεικνύει τους ισχυρούς δεσμούς συνεργασίας μεταξύ των δύο χωρών και τη πολυδιάστατη γεωπολιτική σημασία του εγχειρήματός της ONEX στην Ανατολική Μεσόγειο.

Ο όμιλος του Πάνου Ξενοκώστα έχει ήδη εκκινήσει το πρόγραμμα αναβάθμισης των εγκαταστάσεων και των επιχειρησιακών δυνατοτήτων του Ναυπηγείου Ελευσίνας, και παραμένει προσηλωμένος στην αναζωογόνηση της εθνικής ναυπηγικής βιομηχανίας, συνεχίζοντας αυτό που ξεκίνησε πριν από πέντε χρόνια στη Σύρο.

Ύψιστης στρατηγικής σημασίας ναυπηγείο

Η χρηματοδότηση στοχεύει στην αποκατάσταση και την αναβάθμιση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, αυξάνοντας την ικανότητα εξυπηρέτησης του ναυπηγείου σε έως και 200 πλοία ετησίως. Πρόκειται για Ναυπηγεία που αποτελούν μία κρίσιμη υποδομή, ύψιστης στρατηγικής σημασίας για την Ελλάδα και την παγκόσμια ναυτιλία, ενώ προβλέπεται να ενισχύσει έως και 1% το παραγόμενο ΑΕΠ της χώρας σε ετήσια βάση, εντός των επόμενων πέντε ετών.

Όταν λειτουργήσει πλήρως, το ONEX Elefsis, θα είναι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της χώρας και θα εξυπηρετεί τον ελληνικό εμπορικό στόλο, τον μεγαλύτερο στον κόσμο. Επιπλέον, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα διαδραματίσουν ηγετικό ρόλο στην περιφερειακή ενεργειακή ασφάλεια και στις «πράσινες» ναυπηγικές υπηρεσίες, διευκολύνοντας τη μετάβαση της βιομηχανίας και στην επίτευξη των στόχων μείωσης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

 

Οι στόχοι

Όπως προαναφέρθηκε, ο μακροπρόθεσμος στόχος της ONEX είναι τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στο εμπορικό κομμάτι τους, να μπορούν να επισκευάζουν μέχρι και 200 πλοία όλων των τύπων τον χρόνο με ιδιαίτερη εστίαση στα ενεργειακά πλοία (μεταφοράς LNG), καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία έχει αναδείξει τις αδυναμίες που υπάρχουν στην ενεργειακή ασφάλεια, ανεξαρτησία και τροφοδοσία της περιοχής αλλά και της Ευρώπης.

Παράλληλα, ένα άλλο πολύ σημαντικό κομμάτι στο οποίο θέλουν να δραστηριοποιηθούν είναι το κομμάτι των των υπεράκτιων αιολικών, κατασκευάζοντας πλατφόρμες. Πρόκειται για έργο μεγάλης κλίμακας, καθώς η χώρα θέλει να αναπτύξει ισχύ 2 γιγαβάτ έως το 2030.

Επίσης, σημαντικός είναι και ο ρόλος που αναμένεται να παίξουν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας στον αμυντικό τομέα της χώρας καθώς υπάρχει και η συμφωνία για τη δημιουργία γραμμής κατασκευής και συντήρησης κορβετών μεταξύ της ONEX και του ιταλικού κολοσσού της Fincantieri, με σημαντικά οφέλη για την εθνική οικονομία και άμυνα.

 

Επισκευάστηκαν 22 πλοία το πρώτο εξάμηνο λειτουργίας

 Σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας, από τον περασμένο Νοέμβριο, που ο όμιλος του Πάνου Ξενοκώστα έφερε το σχέδιο διάσωσης των Ναυπηγείων, μέχρι σήμερα, έχουν ελλιμενιστεί, επισκευαστεί και αποπλεύσει από τα Ναυπηγεία Ελευσίνας 22 πλοία, ενώ έχουν ελλιμενιστεί και συνεχίζουν να επισκευάζονται άλλα δύο. Έτσι, κατά μέσο όρο επισκευάστηκαν περίπου τέσσερα πλοία τον μήνα.

 Φυσικά, ο στόχος είναι η αύξηση του αριθμού των πλοίων προοδευτικά, καθώς ο στόχος των 200 πλοίων το χρόνο, υποδηλώνει περίπου 20 επισκευές το μήνα, αριθμός αν μη τι άλλο φιλόδοξος.

 Μάλιστα, από το 2018, ήτοι μια πενταετία πίσω είχε να ελλιμενιστεί (εμπορικό) πλοίο για επισκευή, ενώ την αρχή, μετά από πέντε χρόνια απραξίας, έκανε η Star Bulk του εφοπλιστή Πέτρου Παππά, που έφερε το Νοέμβριο του 2022 το  φορτηγό ξηρού φορτίου «STAR CLEO».

 Συνολικά εννέα εφοπλιστικές επιχειρήσεις στηρίξαν μέχρι και σήμερα την αναβίωση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ελλιμενίζοντας μέχρι τώρα πλοία κάθε είδους για επισκευές. Συγκεκριμένα, στην Ελευσίνα πλοία για ναυπηγοεπισκευές έφεραν οι εταιρείες Star Bulk, Naftomar, Gaslog, Avin International, Tsakos Shipping & Trading, Velos Tankers, Eletson, Asso Subsea και Enea Shipping.

 Μεταξύ των πλοίων συμπεριλαμβάνεται και το container vessel «CMA CGM Alcazar», μήκους 294 μέτρων και 68 χιλ. τόνων, που είναι ένα από τα μεγαλύτερα πλοία που έχουν έρθει σε ελληνικό ναυπηγείο για επισκευή.

 

 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας