Σε χλωρό κλαρί… δεν αφήνει τον ΔΕΣΦΑ η Motor Oil. Όπου της δοθεί η ευκαιρία δεν διστάζει να καυτηριάσει την τιμολογιακή πολιτική του Διαχειριστή αλλά και τα έργα που σχεδιάζει για το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου.
Ο ενεργειακός όμιλος της Κορίνθου αμφισβητεί ευθέως τις συγκεκριμένες επιλογές του ΔΕΣΦΑ.
Τελευταία ήταν η κατάθεση απόψεων από την Motor Oil και την Edison στο πλαίσιο της από 20 Μαρτίου 2023 πρόσκληση της ΡΑΕ για συμμετοχή στη δημόσια διαβούλευση στο πλαίσιο έγκρισης του Επιτρεπόμενου Εσόδου για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2024-2027 και των Τιμολογίων για το έτος 2024 του Διαχειριστή του ΕΣΦΑ. (https://www.rae.gr/genika-nea/67361/)
Η Edison, τονίζει ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό να υπάρχει σταθερότητα τιμολογίων και ορατότητα ιδίως όσον αφορά τις αλλαγές στη μεθοδολογία τιμολογίων εντός κανονιστικού πλαισίου, καθώς σε διαφορετική περίπτωση πλήττεται η ανταγωνιστικότητα στην αγορά. Μάλιστα προβαίνει σε μια σειρά παρατηρήσεις για τις χρεώσεις. Επίσης καταγράφει παρατηρήσεις για ην προτεινόμενη “postage stamp” μεθοδολογία για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας στα διάφορα σημεία εισόδου στο ΕΣΦΑ .
Σε υψηλούς τόνους
Στην επιστολή της η Motor Oil προβαίνει σε κριτική σε υψηλούς τόνους κάνοντας λόγο για αδικαιολόγητες αυξήσεις σε προϋπολογισμούς έργων με το κόστος να επιβαρύνει εν τέλει τους Ελληνες καταναλωτές.
Ειδικά, σημειώνει ότι ο ΔΕΣΦΑ λειτουργεί με μόνο στόχο τα κέρδη αδιαφορώντας για τις επιβαρύνσεις που έρχονται στους καταναλωτές φυσικού αερίου. Υπενθυμίζεται ότι στο παρελθόν ανάλογη κριτική είχε γίνει και από τον ίδιο τον πρέοδρο της τότε ΡΑΕ και νυν ΡΑΑΕΥ Αθ. Δαγούμα με αιχμή τα αιτήματα για τα ρυθμιζόμενα έδοδα και τις εγκρίσεις των προγραμμάτων επενδύσεων.
Σημειώνεται ότι το πρόγραμμα ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ, έχει αναθερωηθεί προς τα πάνω και περιλαμβάνει έργα συνολικής αξίας 1,27 δις ευρώ.
Μάλιστα η ΜΟΗ σημειώνει ότι απαιτείται διαφάνεια τόσο ως προς τον σχεδιασμό όσο και ως προς την προμήθεια και την εκτέλεση των έργων σημειώνοντας ότι έτσι θα διασφαλιστεί ότι ο ΔΕΣΦΑ θα λαμβάνει αποφάσεις ως συνετός διαχειριστής προς όφελος του καταναλωτή και όχι σαν επενδυτής που έχει ως στόχο την αύξηση του κόστους και της απόδοσης των κεφαλαίων του.
"Δεν δικαιολογούνται οι αυξήσεις"
Η Motor Oil σε σχέση με το δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ αναφέρει ότι υπάρχουν τεράστιες αυξήσεις σε προϋπολογισμούς έργων πάνω από το 50% χωρίς να δικαιολογούνται από τις αυξήσεις των υλικών και θεωρεί ότι η διαδικασία αυτή πρέπει να γίνει διαφανής. Σχετικά με το προς ανάκτηση κόστος του ΕΣΦΑ, που αποτελεί τη βάση για να προκύψουν οι χρεώσεις ρυθμιζόμενων υπηρεσιών, τις οποίες τελικά θα πληρώσει πρωτίστως ο Ελληνας καταναλωτής, αυτό προσαυξάνεται από τα έξοδα για νέες επενδύσεις και επεκτάσεις του συστήματος, αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Παράλληλα η Motor Oil σημειώνει ότι θα πρέπει να αλλάξει η πρόβλέψη για κοινωνικοποίηση του 50% του κόστους της Ρεβυθούσας υποστηρίζοντας ότι συγκεκριμένο μέτρο είχε θεσπιστεί όταν το υγροποιημένο φυσικό αέριο αποτελούσε το 15% των εισαγωγών αερίου και στόχος του ήταν να δώσει κίνητρο για εισαγωγές LNG. Σήμερα, τονίζει η εταιρεία, το ποσοστό του υγροποιημένου φυσικού αερίου στο μίγμα αερίου ξεπερνάει το 50%, αφού η τιμή του LNG είναι κατά πολύ ανταγωνιστικότερη σε σχέση με το αέριο αγωγού.
Αναφορά σε υπερκέρδη
Πέραν αυτού η Motor Oil κάνει αναφορά σε υπερκέρδη της τάξης των 60 εκατ ευρώ που είχε ο ΔΕΣΦΑ στις δημοπρασίες χρονοθυρίδων ΥΦΑ για τα έτη 2023-2027. Όπως σημειώνει, λόγω της αυξημένης συμμετοχής οι τιμές στις οποίες έκλεισαν οι δημοπρασίες ήταν σημαντικά υψηλότερες από την τιμή αναφοράς και ειδικά για τα έτη 2023-2024 ο ΔΕΣΦΑ εισέπραξε 60 εκατ. περισσότερα από τη βασική τιμή της δημοπρασίας.
Σύμφωνα με τη Motor Oil τα υπερκέρδη αυτά θα πρέπει να επιμεριστούν στους χρήστες και όχι να παραμείνουν στην ευχέρεια του ΔΕΣΦΑ, ενώ τονίζει ότι η πρόταση του ΔΕΣΦΑ για κοινωνικοποίηση στο 50% σε συνδυασμό με το αυξημένο κόστος των δημοπρασιών δείχνει την τάση του να επικεντρώνεται στη διασφάλιση κέρδους.
Η Motor Oil υποστηρίζει ότι στη σημερινή ελληνική αγορά το συγκεκριμένο μέτρο μόνο στρεβλώσεις δημιουργεί και προτείνει ότι σε περίπτωση που η ΡΑΑΕΥ κάνει δεκτό το αίτημα του ΔΕΣΦΑ για λόγους ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας σε ενδεχόμενη διακοπή του ρωσικού αερίου, το ίδιο ποσοστό κοινωνικοποίησης να εφαρμοστεί σε όλα τα ανταγωνιστικά LNG terminal που θα συνδεθούν στο σύστημα ώστε να μην δημιουργούνται ζητήματα αθέμιτου ανταγωνισμού.
Επίσης η Motor Oil τάσεται κατά της μίσθωσης ή μονιμοποίησης του FSU, καθώς, όπως αναφέρει, η συγκεκριμένη επένδυση έχει αξιολογηθεί εκ του αποτελέσματος ως μια ακριβή και αχρείαστη επένδυση που κόστισε 80 εκατ ευρώ. Και μάλιστα παρά το γεγονός ότι παράγοντες της ελληνικής αγοράς υποστηρίζουν ότι τα στρατηγικά αποθέματα φυσικού αερίου θα μπορούσαν να διατηρηθούν και στις υπόλοιπες τρεις δεξαμενές της Ρεβυθούσας. Η εταιρεία ζητεί να αφαιρεθεί κάθε αναφορά του FSU ως δαπάνη στον Κανονισμό Τιμολόγησης και στη Μεθοδολογία Καθορισμού του Επιτρεπόμενου Εσόδου.
Τέλος, η Motor Oil διαφωνεί, επίσης, με την προτεινόμενη “postage stamp” μεθοδολογία για τον καθορισμό των χρεώσεων δυναμικότητας αφού όπως υποστηρίζει επιβαρύνει αδικαιολόγητα τα σημεία εισόδου στο νότιο τμήμα του ΕΣΦΑ.