Θέμα χρόνου φαίνεται πως είναι η ολοκλήρωση της μεγαλύτερης ιδιωτικοποίησης στη δωδεκαετή πορεία του ΤΑΙΠΕΔ, με τον διαγωνισμό για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού για 25 έτη να εισέρχεται στο τελικό του στάδιο.
Στο Ταμείο τρίβουν τα χέρια τους από ικανοποίηση λόγω του μεγάλου αριθμού των προσφορών και καθώς όλες οι εκτιμήσεις συγκλίνουν ότι το τίμημα για τον σημαντικότερο από απόψεως εσόδων οδικό άξονα της χώρας θα ξεπεράσει κάθε προηγούμενο, καθιστώντας το 2023 έτος ορόσημο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις στελεχών της αγοράς, το συνολικό τίμημα για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού αναμένεται να σπάσει το φράγμα των 2 δισ. ευρώ και ενδεχομένως να αγγίξει ακόμα και τα 2,5 δισ. ευρώ.
Εάν επιβεβαιωθούν οι εκτιμήσεις της αγοράς, τότε η συναλλαγή για την Αττική Οδό θα υπερβεί αισθητά τα προηγούμενα επιτυχημένα deals του ΤΑΙΠΕΔ. Όπως την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού για 35 έτη έναντι 1,5 δισ. ευρώ, την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων με τίμημα 1,234 δισ. ευρώ και την εικοσαετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης για τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, έναντι 1,1 δισ. ευρώ.
Που οφείλεται το έντονο ενδιαφέρον
Πηγές που έχουν παρακολουθήσει στενά την εξέλιξη της διαγωνιστικής διαδικασίας τονίζουν ότι το ισχυρό ενδιαφέρον των επενδυτών για την Αττική Οδό οφείλεται σε αρκετούς λόγους. Όπως επισημαίνουν, πέρα από τα εντυπωσιακά αποτελέσματα της εταιρείας που κατέγραψε καθαρά κέρδη 67 εκατ. ευρώ το 2022, αυτό συνέβη λόγω της ταχείας ανάκαμψης της κυκλοφορίας στα προ πανδημίας επίπεδα, αλλά και της πολιτικής σταθερότητας που επικρατεί στη χώρα μετά τις δύο εκλογικές αναμετρήσεις.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η υποβολή έξι προσφορών, που αποτελεί ρεκόρ στην ιστορία των διαγωνισμών του ΤΑΙΠΕΔ, αποτελεί και δικαίωση της διοίκησης του Ταμείου η οποία επέμενε η διαδικασία να προχωρήσει δίχως κατασκευαστικό αντικείμενο, δηλαδή χωρίς τις μελλοντικές επεκτάσεις του οδικού άξονα.
Οι επεκτάσεις του μεγαλύτερου αυτοκινητόδρομου της Αττικής, όπως εκείνη της Λεωφόρου Κύμης προς την Εθνική Οδό, η σύνδεση με το λιμάνι της Ραφήνας και τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, θα αποτελέσουν αντικείμενο ξεχωριστής παραχώρησης στο πρότυπο των λοιπών μεγάλων οδικών αξόνων.
Σε κάθε περίπτωση, ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού δημιουργεί ένα χρήσιμο προηγούμενο δεδομένου ότι αποτελεί την πρώτη επαναδιαπραγμάτευση με διαγωνιστικές διαδικασίες σύμβασης παραχώρησης στη χώρα. Στην περίπτωση του αεροδρομίου της Αθήνας, η περίοδος παραχώρησης παρατάθηκε κατά 20 έτη δίχως διαγωνισμό, καθώς αυτό προέβλεπε η σύμβαση.
Τα επόμενα βήματα
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, έχει ζητήσει από την ομάδα που έχει την ευθύνη για τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού να προχωρήσει ταχύτατα τη διαδικασία ελέγχου των νομιμοποιητικών εγγράφων που συνοδεύουν τις οικονομικές προσφορές.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο σχεδιασμός του Ταμείου προβλέπει την ολοκλήρωση της διαδικασίας τις επόμενες εβδομάδες και σίγουρα πριν από το τέλος του καλοκαιριού, προκειμένου νωρίς το φθινόπωρο να γίνει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών.
Ο γύρος των βελτιωμένων προσφορών, εφόσον λάβει χώρα, αναμένεται να ολοκληρωθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα καθώς δικαίωμα υποβολής θα έχουν μόνο τα σχήματα τα οποία έχουν καταθέσει προσφορές που έχουν απόκλιση έως και 5% από την υψηλότερη.
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ εκτιμούν ότι εφόσον δεν παρουσιαστούν καθυστερήσεις με ενστάσεις μεταξύ των διεκδικητών, τότε το σενάριο ανακήρυξης προτιμητέου επενδυτή μέσα στον Οκτώβριο είναι ρεαλιστικό.
Για το κλείσιμο του εμβληματικού project της Αττικής Οδού, ο προτιμητέος επενδυτής θα πρέπει να οριστικοποιήσει τους όρους χρηματοδότησης με τις τέσσερις συστημικές τράπεζες. Η διαδικασία αυτή μπορεί να απαιτήσει σημαντικό χρονικό διάστημα, δεδομένου ότι το τραπεζικό σύστημα καλείται να χρηματοδοτήσει μεγάλα έργα που είναι σε εξέλιξη, γεγονός που θα δοκιμάσει τα όριά του σε ό,τι αφορά την πρόσβασή του σε κεφάλαια.
Όταν κλείσει το κεφάλαιο της χρηματοδότησης, τότε τα συμβατικά κείμενα θα σταλούν για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εφόσον το Ανώτατο Δικαστήριο δώσει το πράσινο φως θα υπογραφεί η νέα σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και του επενδυτή που θα αναλάβει τη διαχείριση και λειτουργία της Αττικής Οδού. Η μακρά διαδικασία θα ολοκληρωθεί με την κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή. Ο βασικός στόχος του ΤΑΙΠΕΔ είναι να γίνει απρόσκοπτα η μετάβαση στο νέο καθεστώς παραχώρησης, δηλαδή να έχουν ολοκληρωθεί όλα τα βήματα πριν από τον Οκτώβριο του 2024 όταν εκπνέει η υφιστάμενη παραχώρηση της Αττικής Οδού.