Σε ενδιαφέρουσα συγκυρία έχει μπει η Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού (ΔΕΗ), καθώς μέσα στο προσεχές διάστημα αναμένεται να ολοκληρωθεί η συμφωνία για την απόκτηση της Enel Romania, που θα αλλάξει επίπεδο όλο τον όμιλο, δίνοντάς του ισχυρή παρουσία στα Βαλκάνια και σε μια αγορά γοργά αναπτυσσόμενη, με πληθυσμό περίπου όσο η Ελλάδα.
Η εξαγορά της Enel Romania θα είναι η μεγαλύτερη εξαγορά που έχει κάνει ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό μετά την απόκτηση της τουρκικής τράπεζας Finansbank από την Εθνική το καλοκαίρι του 2006 έναντι τριών δισ. ευρώ. Μάλιστα, αν εξαιρεθεί ο ο τραπεζικός τομέας, τότε η κίνηση της ΔΕΗ είναι η μεγαλύτερη εξαγορά που έχει κάνει ελληνική εταιρεία στο εξωτερικό, από καταβολής επιχειρηματικότητας! Ρεκόρ που από μόνο του μαρτυρά πολλά για το μέγεθος και το ειδικό βάρος αυτού του deal.
Μια τεράστιας σημασίας και προοπτικών κίνηση που θα καταστήσει πλέον τη ΔΕΗ – και εν γένει την Ελλάδα – ενεργειακό κόμβο στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Ευρώπης, σε μια συγκυρία εξαιρετικά κρίσιμη.
Στην Ελλάδα, η ΔΕΗ οφείλει να μειώσει το μερίδιο αγοράς της στο 50% - από πάνω από 63% που είναι σήμερα - και να μείνει με 3,5 εκατομμύρια πελάτες. Οι απώλειες πελατών από την υποχρέωση της μείωσης του μεριδίου της για να ενισχυθεί ο ανταγωνισμός, θα αναπληρωθούν από τα 3,2 εκατομμύρια πελάτες που φέρνει η εξαγορά της εταιρείας στη Ρουμανία.
Είτε Κωτσόβολος, είτε άλλη αλυσίδα
Την ίδια ώρα, το ενδιαφέρον της ΔΕΗ για την είσοδο στη λιανική μέσω της απόκτησης δικτύου που θα της δώσει μεγαλύτερη πρόσβαση σε εκατοντάδες νοικοκυριά μέσω παροχής νέων υπηρεσιών, συνεχίζεται. Μολονότι δεν υπάρχει κάποια επίσημη έκφραση ενδιαφέροντος, οι πληροφορίες λένε ότι το ενδιαφέρον της Επιχείρησης για την αλυσίδα Κωτσόβολος παραμένει στο ακέραιο.
Η ΔΕΗ δεν σκοπεύει να μπει σε ένα «παιχνίδι»… πλειστηριασμού για την αλυσίδα, όμως – από την άλλη πλευρά – έχει το εκτόπισμα, το ειδικό βάρος και κυρίως τα κεφάλαια να αποκτήσει τη μεγαλύτερη, πιο άρτια και με το μεγαλύτερο brand αλυσίδα πώλησης ηλεκτρικών συσκευών στην Ελλάδα. Όμως, σε περίπτωση που δεν ευδοκιμήσει η εξαγορά της Κωτσόβολος, πληροφορίες λένε πως η ΔΕΗ θα κοιτάξει και άλλη αλυσίδα, που δραστηριοποιείται σε συγγενή χώρο.
Στόχος είναι η ΔΕΗ να… καθετοποιήσει περαιτέρω τις υπηρεσίες της, οπότε ένα δίκτυο λιανικής, ειδικά με το κύρος και την τεχνογνωσία της Κωτσόβολος, που έχει 95 μεγάλα καταστήματα σχεδόν σε όλα τα κομβικά σημεία της χώρας, μπορεί να δώσει σημαντική υπεραξία.
Σε κάθε σπίτι, με διευρυμένες υπηρεσίες
Σε μια συγκυρία μεγάλου μετασχηματισμού όλου του κλάδου της ενέργειας, στόχος της ΔΕΗ όπως και των υπολοίπων παρόχων είναι να αποκτήσουν μεγαλύτερη διείσδυση στους καταναλωτές, «πουλώντας» όλη τη γκάμα συσκευών νέας τεχνολογίας, όπως φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, φωτοβολταϊκά πάνελ, αντλίες θερμότητας, μπαταρίες αποθήκευσης, ψηφιακούς μετρητές, αλλά και υπηρεσίες ενεργειακής διαχείρισης και έξυπνων λύσεων εξοικονόμησης ενέργειας.
Η ΔΕΗ, έως τώρα, πέρα από τα… απρόσωπα, δυσκίνητα και χτισμένα με όρους… δημοσίου καταστήματα πληρωμών λογαριασμών και όλων των άλλων διαδικασιών (αιτήσεων, ενστάσεων, αδειών κ.λπ.) δεν έχει διευρυμένο «πρόσωπο» προς το καταναλωτικό κοινό, ώστε να προβάλει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Αυτός είναι και ο λόγος που το management θέλει να αποκτήσει παρουσία στη λιανική.
Μέσω της Κωτσόβολος, η ΔΕΗ θα αποκτήσει ισχυρή διείσδυση στο καταναλωτικό κοινό σε όλους τους νομούς της χώρας και σε όλα τα κεντρικά σημεία, με σημαντικές υποδομές στα logistics, υψηλή τεχνογνωσία και άριστη γνώση της αγοράς.
Θυμίζουμε πως η Κωτσόβολος τελευταία και υπό τη διοίκηση του Γιάννη Βασιλάκου, έχει διευρύνει σημαντικά τη γκάμα των υπηρεσιών της, καθώς πλέον, πέρα από την πώληση ηλεκτρικών συσκευών και των υπολοίπων προϊόντων τεχνολογίας, έχει μπει σε υπηρεσίες ανακαίνισης οικιών, μέσω της υπηρεσίας «Σπίτι μου».
Αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, προμήθεια και τοποθέτηση θερμοσίφωνα, φωτοβολταϊκών πάνελ στη στέγη και αντλιών θερμότητας, ενώ ποντάροντας στο momentum του τουρισμού έχει στραφεί σε υπηρεσίες ανακαίνισης σπιτιών, μέσω του σχεδιασμού επίπλων για κουζίνα ή κρεβατοκάμαρα ενώ προσφέρει και υπηρεσίες προς τρίτες μη ανταγωνιστικές εταιρείες όπως η διεκπεραίωση παραγγελιών μέσω του δικού της στόλου.
Όλα αυτά, για έναν κολοσσιαίο πάροχο όπως η ΔΕΗ, σε μια συγκυρία ολοσχερούς μετασχηματισμού του κλάδου αλλά και των υπηρεσιών της ενέργειας, είναι απαραίτητα.
Σε χαμηλό τεσσάρων μηνών η μετοχή
Η μετοχή της ΔΕΗ, ακολουθώντας την πορεία της υπόλοιπης αγοράς, το τελευταίο διάστημα πιέζεται, ενώ μόνο το τελευταίο 4ήμερο ο τίτλος υποχωρεί σε ποσοστό 6%. Χθες μάλιστα η μετοχή κατήλθε στα 9,40 ευρώ (-1,05%), επίπεδα που παραπέμπουν σε χαμηλά τεσσάρων μηνών, καθώς σε αυτά είχε να βρεθεί από τις 25 Μαΐου 2023. Μάλιστα, από τα υψηλά των 11,12 ευρώ που είχε κλείσει στις 21 του περασμένου Ιουλίου, η μετοχή υποχωρεί σε ποσοστό 15,47%.
Από την αρχή του χρόνου, ο τίτλος κρατάει κέρδη 43,40%, όμως έως τα υψηλά του Ιουλίου είχε φτάσει να κερδίζει 70%. Πάντως, από τα 5,10 ευρώ που είχε κλείσει πριν από ένα χρόνο, στις 16 Σεπτεμβρίου 2022, η μετοχή ενισχύεται σε ποσοστό 84,31%. Η κεφαλαιοποίηση της ΔΕΗ διαμορφώνεται στα 3,59 δισ. ευρώ, που τη φέρνει στην 9η θέση στον FTSE 25 του Χ.Α.