Αποτελεί την πρωτοπόρα και ηγέτιδα εταιρεία στην Ελλάδα στην επεξεργασία χρησιμοποιημένων λαδιών μαγειρικής, συνεργάζεται με 4.000 εστιατόρια στην Αττική και συνολικά 17.600 σε όλη την Ελλάδα, διαθέτει δύο πιστοποιημένα κέντρα διαλογής σε Περιστέρι και Θεσσαλονίκη, ενώ έχει μερίδιο αγοράς 51% με διαρκή ενίσχυση εργασιών.
Ο λόγος για την εταιρεία Πράσινο Λάδι ΑΒΕΕ, θυγατρική της εταιρείας VERD την οποία εξαγόρασε ο όμιλος Motor Oil τον Αύγουστο του 2022 έναντι συνολικού τιμήματος 15,4 εκατ. ευρώ. Η VERD ιδρύθηκε το 2007 και έχει σαν αντικείμενο εργασιών της την παραγωγή και εμπορία βιοκαυσίμων. Η εταιρεία διαθέτει εργοστάσιο παραγωγής βιοντήζελ στον Βόλο με παραγωγική ικανότητα 80.000 τόνων βιοντήζελ ετησίως, μια επένδυση που έφτασε τα 6 εκατ. ευρώ το 2014.
Η VERD ηγείται στον κλάδο της συλλογής απόβλητων βρώσιμων ελαίων στην Ελλάδα μέσω της θυγατρικής Πράσινο Λάδι η οποία ιδρύθηκε το 2011 και συλλέγει ετησίως περίπου 25.000 τόνους απόβλητων ελαίων, τους οποίους ανακυκλώνει, χρησιμοποιώντας τους για τη παραγωγή πράσινου καυσίμου με χαμηλό περιβαλλοντικό αποτύπωμα.
Με βάση την πλατφόρμα της VERD και του Πράσινου Λαδιού και σε συνδυασμό με το δίκτυο, την παραγωγική βάση αλλά και την ευρύτερη υποστήριξη και παρουσία του Ομίλου, σκοπός είναι να δημιουργηθεί ένας περιφερειακός ηγέτης στο χώρο των ανανεώσιμων καυσίμων αλλά και της κυκλικής οικονομίας, ο οποίος θα αφοσιωθεί στην παραγωγή και εμπορία βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων χαμηλού περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Το 2021 η VERD είχε κύκλο εργασιών 27,7 εκατ. ευρώ και EBITDA 2,3 εκατ. ευρώ, ενώ απασχολεί 63 εργαζομένους.
Μέσω αυτής της κίνησης, ο όμιλος Motor Oil άνοιξε πρώτος το δρόμο στον τομέα των ανανεώσιμων και εναλλακτικών καυσίμων και της κυκλικής οικονομίας μέσω της αξιοποίησης βιολογικών προϊόντων, αποβλήτων και προϊόντων προς απόρριψη για την παραγωγή ενέργειας και νέων καυσίμων, φιλικότερων προς το περιβάλλον.
Η VERD έχει αποκτήσει και άδεια εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας και άδεια Φορέα Σωρευτικής Εκπροσώπησης (ΦΟΣΕ) από το 2020, ενώ συνεργάζεται με κορυφαία πανεπιστήμια και ερευνητικά Ιδρύματα στην Ελλάδα και το εξωτερικό για την βελτίωση των προϊόντων της και την παραγωγή νέων και καινοτόμων πράσινων ολεοχημικών προϊόντων. Πραγματοποιεί πωλήσεις 30.000 τόνων βιοντίζελ δεύτερης γενιάς στην Ελλάδα και την Ευρώπη, ενώ προγραμματίζει την επέκτασή της στον τομέα των ναυτιλιακών καυσίμων.
Όλα τα εστιατόρια της χώρας
Στους πελάτες του συγκαταλέγονται 17.600 εστιατόρια πανελλαδικά (με ιδία συλλογή ή συλλογή μέσω συμβολαιοποιημένων και πλήρως πιστοποιημένων συνεργατών), ξενοδοχειακές μονάδες, βιομηχανίες, σχολεία, Δήμοι, Πρατήρια καυσίμων, αλυσίδες Super Market κ.λπ. Πλέον, έχει ένα εκτεταμένο δίκτυο 2.500 σημείων για την ανακύκλωση του οικιακού τηγανέλαιου.
Η λειτουργία της VERD πλέον καθιστά εφικτή την έλκυση 70 χιλιάδων τόνων λιγότερο CO2 στην ατμόσφαιρα ετησίως. Το βιοντίζελ, είναι ένα «πράσινο» καύσιμο που συνεισφέρει στη μείωση εκπομπών CO2 και αερίων του θερμοκηπίου κατά 90%, και σήμερα στη χώρα μας η περιεκτικότητά του στο ντίζελ κίνησης στις αντλίες των ελληνικών πρατηρίων ανέρχεται σε 7%.
Στη χθεσινή παρουσίαση της εταιρείας το παρόν έδωσε και ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου Motor Oil Πέτρος Τζανετάκης, ο οποίος δήλωσε μεταξύ άλλων πως «η πράσινη μετάβαση που διασφαλίζει και την ενεργειακή αυτονομία της Ελλάδας είναι προτεραιότητα στρατηγικής σημασίας για τον Όμιλο Motor Oil. Η συμμαχία μας με τις εταιρείες VERD και Πράσινο Λάδι, ενισχύουν ακόμη περισσότερο τη στρατηγική θέση του Ομίλου στην κυκλική οικονομία και εγκαινιάζουν ένα ακόμα πιο ισχυρό κεφάλαιο στον πυλώνα των εναλλακτικών καυσίμων και της βιώσιμης ανάπτυξης. Με συνέχεια, συνέπεια, σταθερότητα, ποιότητα και αξιοπιστία δεσμευόμαστε για ανάληψη υπεύθυνης δράσης με οχήματα όλες μας τις θυγατρικές».
Κλειδί η αλλαγή νοοτροπίας
Όπως τόνισε χθες ο γενικός διευθυντής της VERD Γιώργος Κυριακόπουλος, το 45% των τηγανέλαιων το παράγουν τα εστιατόρια και γενικώς η εστίαση, ενώ το υπόλοιπο 55% παράγεται από τα νοικοκυριά. Εκεί, σύμφωνα με τον ίδιο, βρίσκονται και τα περιθώρια μεγάλης ανάπτυξης αυτής της αγοράς, αν αλλάξει η νοοτροπία των νοικοκυριών.
«Στόχος είναι να πείσουμε κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα να ανακυκλώνει το τηγανέλαιο που προέρχεται από το σπίτι τους. Να τους ενημερώσουμε για τις βλαβερές συνέπειες της απόρριψης στο περιβάλλον και να φέρουμε την ανακύκλωση πιο κοντά τους, ακόμα και στην πόρτα τους. Αποστολή μας είναι να κάνουμε τους πολίτες να αισθανθούν καθημερινοί ήρωες, πραγματικά υπεύθυνοι για τον πλανήτη και το κοινό μας μέλλον.», σημείωσε ο κ. Κυριακόπουλος.
Για να «φτάσει» το απόβλητο τηγανέλαιο στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Πράσινο Λάδι και να υποβληθεί στην κατάλληλη επεξεργασία, μετατρεπόμενο σε βιοντίζελ κίνησης στον Βόλο, ο πολίτης δεν πρέπει να πετάξει το λάδι μετά το τηγάνισμα στο νεροχύτη, μια συνήθεια που μπλοκάρει τις αποχετεύσεις των σπιτιών και των αποχετευτικών συστημάτων των πόλεων.
Αντιθέτως, πρέπει να ανακυκλώσει το χρησιμοποιημένο τηγανέλαιο, μεταφέροντας τα μπουκάλια σε ένα από τα σημεία Πράσινο Λάδι που βρίσκεται κοντά. Στην ιστοσελίδα της εταιρείας υπάρχει ένας διαδραστικός χάρτης όπου με την πληκτρολόγηση του Ταχυδρομικού Κώδικα, εμφανίζονται στον χρήστη τα κοντινότερα σημεία (συνολικά 2.500) για ανακύκλωση. Επίσης, από το 2024 θα δημιουργηθεί εφαρμογή (app) για κινητά, ώστε μέσω αυτής, οι άνθρωποι της Πράσινο Λάδι να επισκέπτονται τα νοικοκυριά και να συλλέγουν με ίδια μέσα το τηγανέλαιο.
Ένα λίτρο τηγανέλαιο παράγει 1 λτ. βιοντίζελ, το οποίο εξοικονομεί τρία κιλά CO2 από την ατμόσφαιρα, ενώ ένα νοικοκυριό (τρία άτομα) σε ετήσια βάση παράγει εννέα λτ. τηγανέλαιο τον χρόνο, άρα μπορεί να παράγει εννέα λτ. βιοντίζελ, το οποίο εξοικονομεί 27 κιλά CO2 από την ατμόσφαιρα.
Επόμενο στοίχημα τα ναυτιλιακά καύσιμα
Όπως ελέχθη στη χθεσινή εκδήλωση, επόμενο στοίχημα για την εταιρεία είναι να μπει στα ναυτιλιακά καύσιμα, όπου εκεί θα αλλάξουν πλήρως τα δεδομένα. Για το λόγο αυτό, ετοιμάζει νέες επενδύσεις που θα μπορούν να υποστηρίξουν αυτά τα καύσιμα. Τα πλοία μπορούν να αλλάξουν πολύ τους δείκτες βιωσιμότητας αν αλλάξουν λίγο το μείγμα των καυσίμων τους, προσθέτοντας μια ποσότητα βιοντήζελ στο συνολικό καύσιμό τους. Όμως, η συνολική ελληνική παραγωγή δεν αρκεί για να υποστηρίξει κάτι τέτοιο, θα απαιτηθούν μεγάλες εισαγωγές τηγανέλαιων και από το εξωτερικό.