Έμφαση σε δράσεις προστασίας του περιβάλλοντος αλλά και τόνωσης της ψηφιακής και βιώσιμης οικονομίας προωθεί η Mastercard, όπως υπογράμμισε την Τρίτη ο κ. Παναγιώτης Πολύδωρος, Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα, κατά τη διάρκεια δημοσιογραφικής συνάντησης.
Σε ό,τι αφορά στο 2023, ο κ. Πολύδωρος αναφέρθηκε εκτενώς στις σημαντικές εξελίξεις για το οικοσύστημα των πληρωμών συνολικά, αλλά και ειδικότερα για τη Mastercard. Συγκεκριμένα ανέφερε ότι η αγορά πληρωμών βίωσε μία σειρά από καθοριστικές αλλαγές που αναδιαμόρφωσαν το ευρύτερο περιβάλλον, υπογραμμίζοντας τον σημαίνοντα ρόλο της Mastercard στις εξελίξεις αυτές.
Ένα από τα χαρακτηριστικά του νέου αυτού περιβάλλοντος αποτελεί η διευκόλυνση της πρόσβασης στις αναβαλλόμενες πληρωμές, είτε μέσα από τις λύσεις Buy Now Pay Later εταιρειών fintech, είτε μέσω της δημιουργίας νέων και καινοτόμων προϊόντων. Παράλληλα, αναφορά έγινε και στο νέο τοπίο στον τομέα της εκκαθάρισης πληρωμών, μέσα από επενδύσεις και συμπράξεις παγκόσμιων εταιρειών κολοσσών με Ελληνικές τράπεζες. Αναφορά έγινε και στον τομέα της κυβερνοασφάλειας, με τη Mastercard να επικεντρώνεται τόσο στην ανάπτυξη λύσεων και εργαλείων, όσο και σε σημαντικές συνεργασίες, όπως αυτή με την Ελληνική Αστυνομία και τη Δίωξη Ηλεκτρονικού Εγκλήματος, η οποία επικεντρώνεται στην ανίχνευση περιστατικών ξεπλύματος μαύρου χρήματος μέσω κρυπτονομισμάτων.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο κ. Πολύδωρος έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στην εστίαση της Mastercard στη βιωσιμότητα, η οποία το 2023 επικεντρώθηκε σε πέντε τομείς: στη συνδρομή της εταιρείας στην επισιτιστική ανασφάλεια, στην υποστήριξη της γυναικείας ενδυνάμωσης, στην προώθηση του οικονομικού αλφαβητισμού στη χώρα μας, στην προστασία του περιβάλλοντος, καθώς και στην ενίσχυση του βιώσιμου τουρισμού.
Ο τουρισμός
Αναφορικά με τον τουρισμό, τονίστηκε η σημασία του μνημονίου συνεργασίας που υπέγραψε πρόσφατα η Mastercard με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού (ΕΟΤ), ενώ επισημάνθηκε το ενδιαφέρον της εταιρείας για συνεργασίες με το ευρύτερο οικοσύστημα, με στόχο την αναβάθμιση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Βασική προτεραιότητα, όπως αναφέρθηκε, παραμένει η αναβάθμιση της εμπειρίας πληρωμών, τόσο για καταναλωτές, όσο και για επιχειρήσεις, μέσα από νέες ψηφιακές λύσεις που αφορούν το online περιβάλλον. Παράλληλα, μέσα από μία σειρά συνεργασιών με εμπόρους και συνεργάτες της, η Mastercard έχει στόχο να αναβαθμίσει την κάρτα από ένα συναλλακτικό μέσο, σε «διαβατήριο» σε ένα κόσμο προνομίων, προσφέροντάς στους κατόχους καρτών Mastercard πρόσθετες ευκαιρίες και αποκλειστικά οφέλη.
Στο ίδιο πλαίσιο, υπογραμμίστηκε ο ρόλος της Mastercard ως καταλύτης καινοτομίας στο ευρύ οικοσύστημα των πληρωμών, καθώς μέσα από στρατηγικές συνεργασίες με μέλη του οικοσυστήματος, εμπόρους και συνεργάτες, προάγονται εργαλεία και λύσεις, που μπορούν να ωφελήσουν καταναλωτές, εμπόρους και οργανισμούς. Παράλληλα, έμφαση δόθηκε και στην προσήλωση της Mastercard στην περαιτέρω ενίσχυση της καινοτομίας, μέσα από τη δημιουργία λύσεων και εφαρμογών που αφορούν στην υποστήριξη και στη βελτιστοποίηση της διαδικασίας των εταιρικών πληρωμών.
Η φοροδιαφυγή
Σχετικά, μάλιστα, με στοιχεία της ευρύτερης αγοράς πληρωμών για το 2023, ο κ. Πολύδωρος ανέφερε ότι σύμφωνα με στοιχεία του ΙΟΒΕ, η συνολική αξία του όγκου ψηφιακών πληρωμών ανέρχεται στα €62 δις, παρουσιάζοντας ανάπτυξη κατά 15%, ενώ σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, η μέση αξία της συναλλαγής βαίνει μειούμενη, ενδεικτικό της εξοικείωσης καταναλωτών και εμπόρων με τα ψηφιακά μέσα πληρωμών στην καθημερινότητά τους.
Μάλιστα τόνισε ότι, με βάση τη μελέτη του ΙΟΒΕ, το 2023 οι επιπρόσθετες πληρωμές με κάρτες έχουν δημιουργήσει επιπρόσθετα έσοδα της τάξης των 600 εκατ. ευρώ! “Για κάθε 10 ευρώ επιπλέον συναλλαγών με κάρτα τα 0,68 ήταν αδήλωτα ευρώ, άρα η κάρτα λειτουργεί ως εργαλείο για αντιμετώπιση φοροδιαφυγής” σημείωσε ο κ. Πολύδωρος.
“Από το 2015 η Ελλάδα σε επίπεδο ηλεκτρονικών πληρωμών αναπτύσσεται μεσοσταθμικά σε ποσοστό 25%!” προσέθεσε ο , Country Manager της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα. “Ένας δείκτης για να καταλαβαίνουμε πού βρισκόμαστε είναι η διείσδυση καρτών για την κάλυψη της καταναλωτικής δαπάνης. Από εκεί που ήμασταν τελευταίοι στην σχετική ευρωπαϊκή κατάταξη, το 2015, πλέον φθάσαμε στο ευρωπαϊκό μέσο όρο” τόνισε ο επικεφαλής της Mastercard για Ελλάδα, Κύπρο και Μάλτα. Δηλαδή, συνολικά το 40% των καταναλωτικών δαπανών, πλέον, γίνονται με ψηφιακό τρόπο και πλέον η Ελλάδα βρίσκεται στην 18η θέση των 27. Άρα είμαστε στον κοινοτικό μέσο όρι. αλλά όχι στο μέσον, που είναι η 13η θέση. Άρα έχουμε καλύψει χώρο αλλά υπάρχει ακόμα περιθώριο. Για να συνεχίσουμε όμως πρέπει να κάνουμε κάτι καλύτερο” τόνισε ο κ. Πολύδωρος, που, συμπλήρωσε ότι το θετικό μακροοικονομικό περιβάλλον, με την αύξηση του ΑΕΠ, τη μείωση της ανεργίας, (με την υποσημείωση, ωστόσο, της γεωπολιτικής αβεβαιότητας), μπορεί να ενισχύσει την περαιτέρω επέκταση των ψηφιακών πληρωμών. Όπως είπε, προβλέπεται μια αύξηση 1,6% της καταναλωτικής δαπάνης για φέτος.
Μέτρα για την ανάπτυξη των ψηφιακών πληρωμών
Σε σχέση με τα μέτρα πολιτικής ο κ. Πολύδωρος ανέφερε ότι η προώθηση της καθολικής αποδοχής των καρτών στην αγορά, αλλά και η διοχέτευση των κρατικών επιδομάτων με κάρτες έχουν πολλαπλασιαστικό όφελος. Όπως είπε στη χώρα, ακόμη, σε μεγάλο ποσοστό τα μετρητά έχουν ρόλο. Δεν παρέλειψε να πει, δε, ότι αυτό αποτελεί “τροχοπέδη” ειδικά στον τουρισμό και στην εμπειρία των επισκεπτών. “Το Νο1 παράπονο που υπήρχε πέρυσι, ήταν ότι τα ταξί στην Ελλάδα δεν έπαιρναν κάρτα” σημείωσε και τόνισε ότι όταν μια χώρα έχει το 25% του ΑΕΠ της από τον τουρισμό, “θα πρέπει να προσφέρει ανάλογες υπηρεσίες στον ταξιδιώτη.”
Για τα ταξί
Στο μεταξύ, ο κ. Πολύδωρος προανήγγειλε ένα πρόγραμμα με κίνητρα από την Mastercard για την επέκταση της διαδικασίας ψηφιακών πληρωμών στα ταξί. “Για τα ταξί σχεδιάζουμε πράγματα για να απαλύνουμε … τον πόνο. Φέτος τα ταξί θα ευνοηθούν από εμάς, είτε με καμπάνια με κίνητρα είτε με εκκαθαριστές πληρωμών θα κάνουμε την αποδοχή καρτών λίγο πιο εύπεπτη… Μάλλον θα επιδοτήσουμε κάποια πράγματα στην αποδοχή καρτών και ίσως το τερματικό” ανέφερε ο κ. Πολύδωρος και συμπλήρωσε ότι, άμεσα, εξετάζεται για κάποιο χρονικό διάστημα σε συνεργασία με τις εταιρείες εκκαθάρισης, να μην υπάρχουν προμήθειες, ώστε να υπάρξει μια σχετική εκπαίδευση της αγοράς.
Σε σχέση, πάντως, με το ύψος των προμηθειών, αφού είπε ότι “δεν διαμορφώνονται από εμάς” παρέπεμψε σε ένα σύνολο παραγόντων. Συμμετέχουμε σε οικοσύστημα αλλά το κόστος είναι αποτέλεσμα πολλών παραγόντων. Κάποιοι εξ αυτών μάλιστα θεσμοθετημένοι απ’ την ΕΕ και μιλάμε για το interchange (0,2%)” τόνισε σημειώνοντας ότι η εταιρεία του προσπαθεί να συμπιέζει τα κοστολόγιά της και να αποδίδει αξία μέσα απ’ την προσπαθεια για γρηγορότερη, απλούστερη, ασφαλέστερη και καινοτόμα συναλλαγή.