Το έδαφος και τις υποδομές ώστε σε δύο περίπου χρόνια από σήμερα να μπορεί να πετά σε πιο μακρινούς προορισμούς, πέρα από τις χώρες της Ε.Ε., με πρώτη στόχευση τις χώρες του Κόλπου, της Κεντρικής Αφρικής αλλά και την Ινδία ετοιμάζει το management της Aegean Airlines, με νέες προσθήκες αεροσκαφών αλλά και με καίριες μετατροπές σε υπάρχοντα Airbus A321neo.
Έτσι, 25 χρόνια μετά την ίδρυσή της και έχοντας ήδη πλασαριστεί μέσα στις πλέον ανερχόμενες δυνάμεις της αεροπορικής βιομηχανίας διεθνώς, λαμβάνοντας επί σειρά ετών το βραβείο της καλύτερες περιφερειακής εταιρείας στην Ευρώπη, η ελληνική εταιρεία ετοιμάζεται να αλλάξει… πίστα και πτητικό εκτόπισμα, ανεβαίνοντας κατηγορία.
Το τέταρτο τρίμηνο του 2023 η Aegean προχώρησε στην αύξηση της συνολικής παραγγελίας των νέων αεροσκαφών σε 50 από 46 προηγουμένως, αυξάνοντας τα αεροσκάφη A321neo, ενώ πριν από λίγες μέρες ανακοίνωσε την περαιτέρω μετατροπή της παραγγελίας, σύμφωνα με την οποία, τέσσερα νέα Airbus A321neo αεροσκάφη μετατρέπονται σε LongRange αεροσκάφη και θα έχουν την δυνατότητα πτήσεων μεγαλύτερης εμβέλειας, που θα μπορούν να φτάσουν και να εξυπηρετήσουν αγορές εκτός Ε.Ε. και στις περιοχές που προαναφέρθηκαν.
Παράλληλα, σε πλήρη εξέλιξη είναι η δημιουργία του κέντρου εκπαίδευσης νέων πιλότων στην Αθήνα, «χτίζοντας» τα νέα στελέχη των επόμενων δεκαετιών, ενώ εντός των επόμενων εβδομάδων προγραμματίζεται και η έναρξη της πλήρους λειτουργίας της Βάσης Συντήρησης Αεροσκαφών, με το οποίο ο όμιλος φιλοδοξεί να γίνει περιφερειακό κέντρο στην αεροπορική βιομηχανία στην ευρύτερη περιοχή.
Πλέον, το 2024 η Aegean διευρύνει περαιτέρω τη δραστηριότητά της κυρίως από τη βάση της Αθήνας, ενισχύοντας τη συχνότητα των πτήσεων σε υφιστάμενα δρομολόγια προς χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία, η Ισπανία, η Πορτογαλία, η Ιταλία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, προσφέροντας 7% περισσότερες θέσεις.
Όπως ανακοίνωσε την στη γενική συνέλευση της περασμένης εβδομάδας ο διευθύνων σύμβουλος Δημήτρης Γερογιάννης, η εταιρεία πέτυχε το δεύτερο καλύτερο περιθώριο κέρδους σε όλες τις αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης το 2023, ενώ παράλληλα κατέγραψε μία από τις μεγαλύτερες αυξήσεις σε διαθέσιμες θέσεις, ξεπερνώντας τα προ πανδημίας επίπεδα, την ώρα που αρκετοί αερομεταφορείς ακόμα υπολείπονται σημαντικά από τα προ Covid-19 στάνταρ τους. Συνάμα, ο κ. Γερογιάννης έκανε γνωστό πως η εταιρεία θα διανείμει για πρώτη φορά μέρισμα μετά τον τετραετή κύκλο της πανδημίας.
Πληρώματα και χτίσιμο των στελεχών του αύριο
Όπως είπε ο κ. Γερογιάννης, «καθώς επενδύουμε στη δυναμική της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, το 2023 προσφέραμε το μεγαλύτερο δίκτυο της ιστορίας μας με 180 προορισμούς σε 49 χώρες, προσθέτοντας προορισμούς τόσο τη χειμερινή, όσο και την καλοκαιρινή περίοδο.
Ταυτόχρονα, επενδύουμε στην εκπαίδευση των ανθρώπων μας, αλλά και στην πρόοδο της ίδιας της χώρας, συνεργαζόμαστε με την CAE, την κορυφαία παγκοσμίως στον κλάδο της αεροπορικής εκπαίδευσης για πιλότους και πληρώματα καμπίνας, για τη δημιουργία του πρώτου σύγχρονου Κέντρου Προσομοιωτών Πτήσεων και Εκπαίδευσης Πληρωμάτων στην Ελλάδα.
Μέσα σε διάστημα δώδεκα μηνών ολοκληρώθηκαν οι εργασίες αναβάθμισης του κτηρίου, το οποίο διαθέτει υποδομές για την υποστήριξη συνολικά εφτά προσομοιωτών πτήσεων καθώς και εξειδικευμένο εξοπλισμό εκπαίδευσης πληρωμάτων καμπίνας. Στα τέλη του 2023 παραδόθηκαν οι πρώτοι τέσσερις προσομοιωτές εκ των οποίων οι τρεις ήδη είναι σε λειτουργία καλύπτοντας τις ανάγκες τόσο της Aegean όσο και τρίτων αεροπορικών εταιρειών».
Χρονιά – ρεκόρ το 2023 σε όλα τα επίπεδα
Την περυσινή χρονιά η Aegean πέτυχε δυναμική ανάπτυξη του πτητικού της έργου προσφέροντας 18,9 εκατ. θέσεις, 3 εκατ. περισσότερες από το 2022. H προσθήκη 30 νέων προορισμών στο δίκτυο, φτάνοντας συνολικά τους 180 προορισμούς και η σημαντική αύξηση της χωρητικότητας λειτούργησαν αποτελεσματικά σ’ ένα ανοδικό περιβάλλον εισερχόμενης ζήτησης αλλά και αυξανόμενης δυναμικής των Ελλήνων για ταξίδια στο εξωτερικό.
Η προσφορά 11,2 εκατ. θέσεων στο δίκτυο εξωτερικού σε 49 χώρες αλλά και η αυξημένη διασυνδεσιμότητα μεταξύ προορισμών συνέβαλε ώστε η εταιρεία να μεταφέρει 15,7 εκατ. επιβάτες, καταγράφοντας περαιτέρω βελτίωση στις πληρότητες, οι οποίες το τρίτο τρίμηνο άγγιξαν το 86%.
Ο όμιλος το 2023 παρέλαβε εννέα νέα αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 neo, έχοντας παραλάβει συνολικά 28 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus A320 και Α321 neo από τα τέλη του 2019. Τα ελεύθερα βαρών (μισθώσεων ή δανείων) αεροσκάφη έφτασαν συνολικά τα έντεκα (δύο Airbus neo, έξι Airbus CEO , τρία ATR 72 -600) από μόλις τέσσερα στις 31/12/2019.
Ο κύκλος εργασιών το 2023 παρουσίασε αύξηση κατά 27% σε σχέση με το 2022, και διαμορφώθηκε σε 1,7 δισ. ευρώ, με 246,8 εκατ. κέρδη EBIT και 14,6% λειτουργικό περιθώριο κέρδους. Η καθαρή κερδοφορία μετά φόρων το 2023 ανήλθε σε 168,7 εκατ. ευρώ, 52% υψηλότερα από τα προ πανδημίας επίπεδα, ήτοι το 2019.
Τα ταμειακά διαθέσιμα, ισοδύναμα και λοιπές χρηματοοικονομικές επενδύσεις διαμορφώθηκαν σε 709,3 εκατ. ευρώ, ενώ οι δανειακές υποχρεώσεις (εξαιρούμενων μισθώσεων) διαμορφωθήκαν 220,3 εκατ. ευρώ. Τα Ίδια Κεφάλαια διαμορφώθηκαν σε 418,8 εκατ. από 328 εκατ. ευρώ στα τέλη του 2019.
Πως εξελίσσεται το 2024
Σύμφωνα με τον κ. Γερογιάννη, το 2024 το επιχειρησιακό έργο της Aegean θα επηρεαστεί από την ανάγκη πρόωρων υποχρεωτικών ελέγχων και επισκευών στους κινητήρες GTF των αεροσκαφών της οικογενείας Airbus Α320 neo, οπότε εκτιμάται ότι κατά μέσο όρο γύρω στα δέκα αεροσκάφη δεν θα είναι διαθέσιμα για πτήσεις εντός του 2024. Επίσης τόνισε πως το προηγούμενο διάστημα η εταιρεία διαπραγματεύτηκε με τον κατασκευαστή και συμφωνήθηκε πακέτο αποζημίωσης που καλύπτει σημαντικό μέρος της σχετικής οικονομικής επίπτωσης.
Επίσης, γνωστοποίησε πως το 2024 η εταιρεία αναμένεται να παραλάβει πέντε νέα αεροσκάφη της οικογενείας Α320 neo και δύο ATR 72-600. Συνολικά, για το 2024 η εταιρεία προγραμματίζει να διαθέσει 19,5 εκατ. θέσεις, από τις εφτά βάσεις της, καλύπτοντας 47 χώρες, με 249 δρομολόγια.
Ήδη, κατά το πρώτο τρίμηνο του έτους μετέφερε συνολικά 2,8 εκατ. επιβάτες, 11% περισσότερους συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο του 2023, προσφέροντας 3,8 εκατ. χιλιομετρικές θέσεις (12% περισσότερες θέσεις σε σχέση με το πρώτο τρίμηνο του 2022).