Λίαν ανθεκτικά, τηρουμένων των αναλογιών και της διεθνούς συγκυρίας είναι τα μεγέθη που ανακοίνωσε χθες ο όμιλος Motor Oil, που παρ’ ότι φέτος δεν θα επιτύχει τα ρεκόρ της προηγούμενης διετίας, εντούτοις βάζει υποψηφιότητα να είναι – ξανά – η πιο κερδοφόρα ελληνική επιχείρηση, εισηγμένη ή μη, ασχέτως κλάδου, εξαιρουμένου βέβαια του χρηματοπιστωτικού τομέα.
Η μείωση των περιθωρίων κέρδους στη διεθνή αγορά των πετρελαιοειδών δεν άφησε ανεπηρέαστα τα οικονομικά μεγέθη της Motor Oil. Ωστόσο, ο όμιλος, λόγω της διαχείρισης του ενεργειακού χαρτοφυλακίου καθώς και των τεχνικών δυνατοτήτων των μονάδων διύλισης παρουσίασε ιδιαίτερη ανθεκτικότητα.
Ο όμιλος παρέμεινε εξαγωγικός και το πρώτο τρίμηνο του 2024, με το 64% των πωλήσεων του να πραγματοποιείται σε ξένες αγορές. Το 29% των πωλήσεων του πραγματοποιήθηκε στην εσωτερική αγορά και περίπου 7% στους τομείς των αερομεταφορών και της ναυτιλίας στην Ελλάδα.
Τα αποτελέσματα
Τα δημοσιευμένα καθαρά κέρδη 1ου τριμήνου 2024 σε ενοποιημένο επίπεδο διαμορφώθηκαν στα 190,7 εκατ. ευρώ έναντι 237,3 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2023, κάτι που ανέμενε η αγορά, καθώς ήταν άλλο το φετινό σημείο εκκίνησης και άλλα τα περιθώρια διύλισης.
Ο κύκλος εργασιών στο πρώτο τρίμηνο διαμορφώθηκε στα 2,979 δισ. ευρώ, μειωμένος κατά 10% από τα 3,307 δισ. ευρώ του πρώτου τριμήνου του 2023. Τα κέρδη EBITDA υποχώρησαν στα 354 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 11% σε σύγκριση με τα 397 εκατ. ευρώ του πρώτου τριμήνου του 2023. Παράλληλα, τα προ φόρων κέρδη κατήλθαν στα 248 εκατ. ευρώ από 305 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2023.
Σε ό,τι αφορά τα προσαρμοσμένα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 334 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 25% σε σύγκριση με τα 447 εκατ. ευρώ του 2023. Τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη περιορίστηκαν στα 175 εκατ. ευρώ μειωμένα κατά 37% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.
Οι επενδύσεις στο πρώτο τρίμηνο ανήλθαν σε 181 εκατ. ευρώ έναντι 75 εκατ. ευρώ πέρυσι, με το καθαρό χρέος να φτάνει το 1,966 δισ. ευρώ έναντι 1,518 δισ. ευρώ στο τέλος του 2023.
Ως προς τους επιμέρους κλάδους η διύλιση είχε κύκλο εργασιών στα 2,280 δισ. ευρώ και ΕBITDA στα 283 εκατ. ευρώ, η εμπορία είχε κύκλο εργασιών στο 1,135 δισ. ευρώ και EBITDA στα 22 εκατ. ευρώ, ενώ ο κλάδος ηλεκτρισμού και φυσικού αέριου είχε κύκλο εργασιών 184 εκατ. ευρώ με τα EBITDA να φτάνουν τα 49 εκατ. ευρώ.
Επενδυτικό πρόγραμμα
Η Motor Oil έχει σε εξέλιξη επενδυτικό πρόγραμμα το οποίο αφορά στο μεγαλύτερο μέρος του την κατασκευή της νέας μονάδας παραγωγής προπυλενίου, την κατασκευή της νέας μονάδας συμπαραγωγής ισχύος και θερμότητας υψηλής απόδοσης, τα έργα επέκτασης των λιμενικών εγκαταστάσεων του Διυλιστηρίου και, σειρά έργων μικρότερης κλίμακας (miscellaneous) για τη διασφάλιση υψηλού βαθμού λειτουργικότητας και ευελιξίας στην παραγωγή του διυλιστηρίου στην Κόρινθο.
Αγορές ιδίων μετοχών
O όμιλος Motor Oil διατηρεί συνεπές πρόγραμμα αγοράς ιδίων μετοχών, έχοντας μάλιστα και σημαντικές υπεραξίες. Αξίζει να σημειωθεί πως τον περασμένο Οκτώβριο η εταιρεία εγκάλεσε έκτακτη γενική συνέλευση, για να ανεβάζει το… πλαφόν και το ανώτερο όριο που θα κάνει τις αγορές ιδίων μετοχών, καθώς το προηγούμενο που ήταν στα 23 ευρώ, ξεπεράστηκε. Καθώς εντός του 2023 η μετοχή πολλές φορές ξεπέρασε τα 23 ευρώ, η διοίκηση αποφάσισε να λήξει πρόωρα το πρόγραμμα αγοράς ιδίων, θεσπίζοντας καινούριο με ανώτατη τιμή αγοράς τα 31 ευρώ. Έτσι λοιπόν, από τις 25 Οκτωβρίου 2023 έως 30 Μαΐου 2025, υπάρχει νέο πρόγραμμα, με μέγιστο αριθμό προς αγορά τα 5 εκατ. τεμάχια, με κατώτατη τιμή αγοράς τα 8 ευρώ και ανώτατη τα 31 ευρώ.
Από 2 Ιανουαρίου 2024 έως 1 Μαρτίου 2024 η εταιρεία προέβη σε αγορά 177.504 ιδίων μετοχών συνολικής αξίας 4.477.471 ευρώ, με μέση τιμή κτήσης 25,225 ευρώ ανά μετοχή. Ύστερα από αυτές τις συναλλαγές, στις 31 Μαρτίου 2024 η Motor Oil κατείχε 2.667.418 ίδιες μετοχές με ονομαστική αξία 0,75 ευρώ η κάθε μία. Οι εν λόγω 2.667.418 ίδιες μετοχές αντιστοιχούν στο 2,41% του μετοχικού κεφαλαίου.
Ηλέκτωρ
Θυμίζουμε πως η Motor Oil βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις για την αγορά της Ηλέκτωρ από την Ελλάκτωρ έναντι τιμήματος 114,7 εκατ. ευρώ. Λόγω της επικείμενης διανομής 0,50 ευρώ ανά μετοχή από την Ελλάκτωρ, η Motor Oil θα χρειαστεί να καταβάλει περίπου τα μισά για την Ηλέκτωρ, αφού λόγω των μετοχών που κατέχει στην Ελλάκτωρ θα λάβει τα υπόλοιπα από την επιστροφή κεφαλαίου. Στο πρώτο τρίμηνο έγιναν επενδύσεις ύψους 181 εκατ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός ήταν στα 1,966 δισ. ευρώ.
Μερίσματα
Η διοίκηση της εταιρείας θα προτείνει στην ερχόμενη Τακτική Γενική Συνέλευση του Ιουνίου τη διανομή συνολικού μικτού μερίσματος για τη χρήση 2023 ποσού 199.409.364 ευρώ, ή ποσού 1,80 ευρώ ανά μετοχή. Σημειώνεται ότι είχε ήδη αναγνωρισθεί ως μικτό προμέρισμα χρήσης 2023 ποσό 44.313.192 ευρώ ή 0,40 ευρώ ανά μετοχή από τον Οκτώβριο του 2023 και είχε καταβληθεί τον Δεκέμβριο. Το υπόλοιπο 1,40 ευρώ ανά μετοχή, θα πληρωθεί και θα αναγνωρισθεί στη χρήση 2024.
Διαχείριση σημαντικότερων κινδύνων
Το πρώτο τρίμηνο του 2024 χαρακτηρίστηκε από αυξημένες γεωπολιτικές εντάσεις, ειδικά στην Ανατολική Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή. Η παγκόσμια οικονομία επηρεάστηκε από τις διακυμάνσεις των τιμών της ενέργειας και τον πληθωρισμό. Η διοίκηση του ομίλου αξιολογεί και προσδιορίζει σε συνεχή βάση τους κινδύνους που μπορεί να προκύπτουν λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων, της γενικότερης διεθνούς και ευρωπαϊκής οικονομικής κατάστασης και του επιχειρηματικού περιβάλλοντος στην Ελλάδα, αποσκοπώντας στη διασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Ομίλου και της Εταιρείας.
Γενικότερα, όπως αναφέρεται στην οικονομική έκθεση, η διοίκηση της Motor Oil θεωρεί ότι οι αρνητικές εξελίξεις στην παγκόσμια οικονομία δεν αναμένεται να επηρεάσουν σημαντικά την ομαλή λειτουργία του ομίλου.
Γεωπολιτικός κίνδυνος – Πόλεμος στην Ουκρανία
Ο όμιλος παρακολουθεί πολύ στενά της διεθνείς γεωπολιτικές εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή και παγκοσμίως και υπολογίζει τις πιθανές επιπτώσεις. Η κατάσταση και οι στρατιωτικές ενέργειες στην Ουκρανία καθώς και οι επιδράσεις σε οντότητες που έχουν δραστηριότητες σε Ρωσία, Ουκρανία και Λευκορωσία δεν αναμένεται να επηρεάσουν ουσιωδώς τις δραστηριότητες του ομίλου.
Ως προς τις επιπτώσεις από την αύξηση του ενεργειακού κόστους διευκρινίζεται ότι το διυλιστήριο της εταιρείας διαθέτει την απαραίτητη ευελιξία αναφορικά με την επιλογή του μίγματος πρώτων υλών και καυσίμων η οποία κατ’ εξοχήν αξιοποιείται σε περιόδους ακραίων διακυμάνσεων των τιμών.
Εναλλακτικά καύσιμα
Παράλληλα, η εταιρεία επέλεξε να χρησιμοποιήσει εναλλακτικά καύσιμα στο διυλιστήριο, όπως μαζούτ, νάφθα και υγραέριο. Ενώ η κατάσταση είναι εγγενώς ασταθής και δεν μπορεί να αποκλειστεί περαιτέρω κλιμάκωση, η εταιρεία προμηθεύεται το αργό πετρέλαιο της από μια σειρά γεωγραφικών τοποθεσιών και διατηρεί σχέσεις με διάφορους διεθνείς προμηθευτές. Ως εκ τούτου, μπορεί να διαχειριστεί τον αντίκτυπο.
Κίνδυνος ρευστότητας
Ο κίνδυνος ρευστότητας αντιμετωπίζεται μέσω της ύπαρξης και διατήρησης του κατάλληλου συνδυασμού μετρητών και ισοδύναμων μετρητών και διαθέσιμων τραπεζικών ορίων χρηματοδότησης και δανειακών διευκολύνσεων. Για την αντιμετώπιση τέτοιων κινδύνων, η διοίκηση της Motor Oil παρακολουθεί το υπόλοιπο των ταμειακών διαθεσίμων και ταμειακών ισοδυνάμων και διασφαλίζει τις διαθέσιμες διευκολύνσεις τραπεζικού δανεισμού, διατηρώντας επίσης αυξημένα ταμειακά υπόλοιπα. Η εταιρεία διαθέτει σήμερα ένα σύνολο εγκεκριμένων πιστωτικών ορίων μέσω υπογεγραμμένων συμβάσεων περίπου 2,21 δισ. ευρώ και ένα σύνολο εγκεκριμένων τραπεζικών ορίων εγγυητικών επιστολών και εχέγγυων πιστώσεων περίπου 1,49 δισ. δολάρια.