Μενού Ροή
ADMIE
Ράλι +4,49% στη μετοχή του ΑΔΜΗΕ με φόντο την τροχοδρόμηση της «γραμμής» Ελλάδας – Κύπρου

Ράλι αντίδρασης σε ποσοστό +4,49% έκανε χθες η μετοχή του ΑΔΜΗΕ με φόντο τη θετική εξέλιξη στο project της ηλεκτρικής διασύνδεσης Ελλάδας – Κύπρου, μετά από την αρχική συμφωνία που επιτεύχθηκε τη Δευτέρα το βράδυ, ύστερα από μαραθώνιες συζητήσεις, ενώ είχε προηγηθεί θρίλερ για πολλές εβδομάδες.

Η μετοχή του ΑΔΜΗΕ έκανε την καλύτερη συνεδρίαση από τις 17 του περασμένου Απριλίου όταν είχε ενισχυθεί κατά 5,02%, ενώ το χθεσινό +4,49% είναι η δεύτερη μεγαλύτερη άνοδος του τρέχοντος έτους. Ο τίτλος κινήθηκε όλη την ημέρα σε θετική τροχιά, έχοντας χαμηλό στα 2,14 ευρώ (+1,18%) και υψηλό στα 2,23 ευρώ (+5,44%), ενώ τελικώς έκλεισε στα 2,21 ευρώ.

Μάλιστα, διακίνησε όγκο 697.069 τεμαχίων μέσω 764 πράξεων και τζίρου 1,53 εκατ. ευρώ, επιδόσεις που είναι μέσα στις δύο – τρεις κορυφαίες του τρέχοντος έτους και όχι μόνο. Η κεφαλαιοποίηση του ΑΔΜΗΕ στη λήξη της χθεσινής συνεδρίασης διαμορφώθηκε στα 512,7 εκατ. ευρώ. Σημειώνεται πως τον Αύγουστο η μετοχή του ΑΔΜΗΕ είχε πτώση 5,30%, ενώ έβγαλε το 8μηνο στο -3,80%. Στην περυσινή χρονιά, ο τίτλος είχε καταγράψει άνοδο 30,59%, επίδοση που για τα δεδομένα του ακραία συντηρητικού προφίλ του, είναι σημαντική, όμως και πάλι ήταν κατώτερη της μέσης επίδοσης της αγοράς, καθώς θυμίζουμε πως ο Γενικός Δείκτης κατέγραψε ράλι +39% το 2023.

Πάντως, με σημαντικό ράλι και παρόμοια κέρδη (+4,48%) έκλεισε και η μετοχή της γαλλικής Nexans στο Euronext του Παρισιού, κλείνοντας στα 123,50 ευρώ, όχι μακριά από τα ιστορικά υψηλά της. Θυμίζουμε πως ο γαλλικός κολοσσός έχει αναλάβει την κατασκευή του καλωδίου του Great Sea Interconnector.

H συμφωνία

Φαίνεται πως το τελεσίγραφο της Nexans έφερε ιδιαίτερη πίεση σε όλες τις πλευρές που εμπλέκονται στις αποφάσεις για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, επισπεύδοντας τη διαδικασία, με αμοιβαίες υποχωρήσεις και ξεκαθαρίσματα. Η κυπριακή Κυβέρνηση θα χρηματοδοτεί τις δαπάνες του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΑΔΜΗΕ) από το 2025 μέχρι και τη λειτουργία του έργου το 2030 με 25 εκατ. τον χρόνο και συνολικά με 125 εκατ. ευρώ.

Μετά από ένα ολοήμερο οργιώδες παρασκήνιο, οι κυβερνήσεις Κύπρου – Ελλάδας, η Γενική Διεύθυνση Ενέργειας της ΕΕ, οι ρυθμιστικές αρχές των δύο χωρών και ο ΑΔΜΗΕ κατέληξαν σε συμφωνία για το τελικό περιεχόμενο του ρυθμιστικού πλαισίου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κύπρου Κρήτης.

Ο ΑΔΜΗΕ συμφώνησε τελικά στην πρόταση που από την περασμένη εβδομάδα είχε καταθέσει ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου. Τα χρήματα θα διατίθενται από τα έσοδα του κράτους από την εμπορία δικαιωμάτων ρύπων και όχι απευθείας από τους καταναλωτές. Οποιαδήποτε άλλα ποσά που θα κριθούν εύλογα έξοδα του ΑΔΜΗΕ κατά την κατασκευή, θα τα ανακτήσει μετά την έναρξη λειτουργίας του έργου, μέσω χρέωσης των καταναλωτών.

Η πλευρά του ΑΔΜΗΕ φαίνεται πως έπεισε την Κύπρο για τη βιωσιμότητα του έργου και αυτό που μένει τώρα είναι να καταλήξουν στο ρυθμιζόμενο έσοδο (WACC), όπου επίσης υπάρχουν κάποιες διαφωνίες. Πρέπει όμως μέχρι την Παρασκευή να καταλήξουν και να εκδοθούν οι αποφάσεις. Το WACC πρέπει να ανέλθει στο 8,3% για 17 χρόνια από την ρυθμιστική αρχή της Κύπρου και για την Ελλάδα 9%.

Το επενδυτικό πρόγραμμα – μαμούθ των 5 δισ. ευρώ έως το 2030

Το μεγαλύτερο επενδυτικό πρόγραμμα από κάθε άλλο ενεργειακό όμιλο στην Ελλάδα και ένα από τα μεγαλύτερα που υλοποιούνται πανευρωπαϊκά «τρέχει» το ΑΔΜΗΕ έως το 2030. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ιδιαίτερα φιλόδοξο που φτάνει τα 5 δισ. ευρώ, όπου ο Ανεξάρτητος Διαχειριστής δημιουργεί σύγχρονες και πράσινες ηλεκτρικές υποδομές που στηρίζουν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας και ενισχύουν την ασφαλή ηλεκτροδότηση των καταναλωτών στην ηπειρωτική και τη νησιωτική Ελλάδα.

Η πορεία των σημαντικότερων έργων

Ηλεκτρική Διασύνδεση Κυκλάδων

Η τέταρτη και τελευταία φάση της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων αφορά στη διασύνδεση της Σαντορίνης, της Φολεγάνδρου, της Μήλου και της Σερίφου. Το πρώτο σκέλος της διασύνδεσης (Σαντορίνη-Νάξος) είναι σε φάση κατασκευής με ορίζοντα ολοκλήρωσης περί τα τέλη του 2024. Συνάμα, προχωρούν οι εργασίες για την ανέγερση του Υποσταθμού Υψηλής Τάσης στην υπό διασύνδεση Σαντορίνη.

Τον Φεβρουάριο του 2024 ολοκληρώθηκε η πόντιση του υποβρυχίου καλωδίου υψηλής τάσης της διασύνδεσης Λαύριο Σέριφος. Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων θα δώσει τη δυνατότητα ανάπτυξης μονάδων ΑΠΕ συνολικής ισχύος 332 MW στα νησιά, επιτυγχάνοντας ένα πιο σταθερό, πράσινο και οικονομικό ενεργειακό μείγμα για το νησιωτικό σύμπλεγμα.

Ανατολικός Διάδρομος Πελοποννήσου

Το υποέργο της Γραμμής Μεταφοράς 400 kV που συνδέει το υφιστάμενο ΚΥΤ Μεγαλόπολης με το νέο ΚΥΤ Κορίνθου έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία, ενώ το Δεκέμβριο του 2023 υπογράφτηκε η σύμβαση για το υποέργο της νέας Γραμμής μεταφοράς που θα συνδέσει το ΚΥΤ Κορίνθου με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου, θέτοντας το δεύτερο τμήμα του έργου σε φάση κατασκευής. Η ολοκλήρωση του υπόψη υποέργου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Αναβάθμιση του ΚΥΤ Κουμουνδούρου

Οι εργασίες κατασκευής του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου, τεχνολογίας κλειστού τύπου (GIS), που θα αντικαταστήσει το υφιστάμενο ΚΥΤ υπαίθριου τύπου, βρίσκονται σε εξέλιξη. Η υλοποίηση του νέου ΚΥΤ Κουμουνδούρου θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση του Ανατολικού Διαδρόμου 400 kV Πελοποννήσου, θα αποτελέσει το τερματικό της διασύνδεσης Αττικής-Κρήτης με το ηπειρωτικό Σύστημα και θα ενισχύσει την αξιοπιστία τροφοδότησης των φορτίων στην (Δυτική κυρίως) Αττική. Η πλήρης ολοκλήρωση του αναβαθμισμένου ΚΥΤ Κουμουνδούρου αναμένεται το πρώτο εξάμηνο του 2026.

Ηλεκτρικές διασυνδέσεις Δωδεκανήσων και ΒΑ Αιγαίου

Το καλοκαίρι του 2023 ο ΑΔΜΗΕ προχώρησε στην ανάθεση των μελετών και των αναγνωριστικών ωκεανογραφικών – βυθομετρικών ερευνών για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των Δωδεκανήσων και τον Νοέμβριο για τις ηλεκτρικές διασυνδέσεις των νησιών του ΒΑ Αιγαίου, οι οποίες βρίσκονται σε εξέλιξη. Συγκεκριμένα έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις διασυνδέσεις Κόρινθος – Κως, Κως – Ρόδος, Ρόδος – Κάρπαθος για τα Δωδεκάνησα με ορίζοντα ολοκλήρωσης τον Οκτώβριο του 2024.

Για το ΒΑ Αιγαίο έχει ολοκληρωθεί η έρευνα βυθού για την όδευση Σκύρος – Εύβοια και έχει εκκινήσει η έρευνα βυθού για τις οδεύσεις Λέσβος – Σκύρος, Λήμνος – Λέσβος, Λήμνος – Θράκη, Λέσβος – Χίος, Χίος – Σάμος, Σάμος – Κως οι οποίες αναμένεται να ολοκληρωθούν τον Οκτώβριο του 2024. Οι μελέτες αυτές είναι ιδιαίτερα σημαντικές για την ωρίμανση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων που δρομολογεί ο Διαχειριστής μέχρι το τέλος της δεκαετίας, στο πλαίσιο του επενδυτικού του προγράμματος. Σύμφωνα με τον τρέχοντα σχεδιασμό, με την ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων η Κως, η Ρόδος και η Κάρπαθος θα διασυνδεθούν με το ηπειρωτικό σύστημα, μέσω Κορίνθου, σε δύο φάσεις. Αντίστοιχα, η διασύνδεση του βορειανατολικού Αιγαίου θα περιλαμβάνει τα νησιά Λήμνο, Λέσβο, Σκύρο, Χίο και Σάμο, και θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις. 

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας