Μενού Ροή
Κύπρος - Αλέξης Βαφεάδης: Γκρίζα ζώνη τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η χρήση ηλεκτρικών οχημάτων θεωρείται μεν προτεραιότητα προκειμένου να μειωθεί η εκπομπή ρύπων και να προστατευθεί το περιβάλλον, αλλά, όπως αναγνωρίζει και ο υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης, το τοπίο γύρω από τα ηλεκτρικά οχήματα δεν είναι τόσο καθαρό.

Ο υπουργός Μεταφορών ενημερώνοντας τη Βουλή αναφέρθηκε σε διάφορους ανασταλτικούς παράγοντες στην προώθηση των ηλεκτρικών οχημάτων και πρόσθεσε: Για μας, η ηλεκτροκίνηση εξακολουθεί να αποτελεί γκρίζα ζώνη γι’ αυτό επικεντρωνόμαστε όχι μόνο στην ηλεκτροκίνηση αλλά και στην εξεύρεση άλλων τρόπων μείωσης των ρύπων από τα καύσιμα».

Αξίζει να σημειωθεί, πως παρ’ όλον ότι δεν υπάρχουν ακριβείς μετρήσεις για το κόστος φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων, ο κ. Βαφεάδης ανέφερε ότι ένεκα των κινήτρων που παραχωρούνται για εγκατάσταση φωτοβολταϊκών το κόστος δεν θα είναι υψηλό.

Ωστόσο, η εγκατάσταση φωτοβολταϊκών σε ένα σπίτι κοστίζει €5.000-€6.000, στα οποία βεβαίως πρέπει να προστεθεί και το κόστος αγοράς του οχήματος, έστω και αν προς το παρόν η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων επιχορηγείται.

Γιατί, όμως, επικρατεί προβληματισμός, όχι μόνο στην κυβέρνηση της Κύπρου αλλά και σε κυβερνήσεις άλλων χωρών σχετικά με τα ηλεκτρικά οχήματα;

Ενημερώνοντας τους βουλευτές, ο κ. Βαφεάδης ανέφερε, ότι «η  ηλεκτροκίνηση έχει αναδειχθεί ως μέγας στόχος σύμφωνα με το εθνικό σχέδιο για το κλίμα, δεδομένου ότι πρέπει να μειώσουμε τους ρύπους. Με βάση τον στόχο αυτό, δρομολογήθηκε η εισαγωγή και αντικατάσταση 85.000 οχημάτων με ηλεκτρικά. Αυτός ο στόχος δεν αναμένω ότι είναι εφικτός. Απλώς, ο στόχος μείωσης των ρύπων μπορεί να επιτευχθεί και με άλλα μέσα. Ο λόγος που λέμε ότι δύσκολα θα επιτευχθεί ο στόχος, μέσω της ηλεκτροκίνησης, αφορά το ότι τα ηλεκτρικά οχήματα παραμένουν ακριβά».

Ο υπουργός Μεταφορών πρόσθεσε, πως ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέμενε ότι την περίοδο 2026-2027 οι τιμές θα μειώνονταν ουσιαστικά και ότι θα μπορούσαν να προμηθευτούν τα ηλεκτρικά οχήματα και οι άνθρωποι της μεσαίας τάξης και ακόμη και οι πιο ευάλωτοι πολίτες, τελικά κάτι τέτοιο (με βάση τα έως τώρα δεδομένα και εκτιμήσεις) δεν διαφαίνεται. Βλέπουμε, πρόσθεσε, ότι η τάση είναι να μειώνεται η  παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις αυτοκινητοβιομηχανίες και αυτό οφείλεται σε δικά τους εμπορικά συμφέροντα, είτε αυτό αφορά την έλλειψη πρώτων υλών ή οτιδήποτε άλλο, είπε ο υπουργός, ο οποίος συνέχισε:

«Εμείς βλέπουμε πως μεγάλες κατασκευάστριες χώρες, όπως η Γερμανία, τηρούν πολύ επιφυλακτική στάση σχετικά με την ηλεκτροκίνηση και μάλιστα ειδικά όσον αφορά τα εμπορικά οχήματα. Μιλώντας με τον Γερμανό ομόλογό μου, μου είπε, ότι ενώ η βιομηχανία της χώρας έχει τη δυνατότητα να παράγει μέχρι το έτος 2030 συνολικά 2.800 ηλεκτρικά φορτηγά, υπάρχουν μεγάλες αμφιβολίες κατά πόσον θα το κάνουν λόγω της ποσότητας του ηλεκτρικού χρειάζεται για να φορτίζουν στους αυτοκινητόδρομους. Συνεπώς», είπε ο υπουργός,« για μας ηλεκτροκίνηση εξακολουθεί να είναι γκρίζα ζώνη γι’ αυτό επικεντρωνόμαστε όχι μόνο στην ηλεκτροκίνηση αλλά και στην εξεύρεση άλλων τρόπων μείωσης των ρύπων από τα καύσιμα.

Ο κ. Βαφεάδης πρόσθεσε και τα ακόλουθα: «Συμφωνούμε ότι για να μπορέσει να πετύχει ο στόχος του περιορισμού των ρύπων πρέπει όλοι οι πολίτες της χώρας να μπορέσουν να επωφεληθούν από επιχορηγήσεις και από τη δυνατότητα να κινηθούν προς άλλα μέσα μεταφοράς τα οποία να είναι λιγότερο ρυπογόνα σε σχέση με τα αυτά που κυκλοφορούν με συμβατικά καύσιμα. «Στην Κύπρο», είπε, «το γεγονός ότι προωθούμε τα φωτοβολταϊκα για όλους, το θεωρούμε ως πλεονέκτημα σε σχέση με τις αποστάσεις που πρέπει να διανύσει ένας οδηγός, σε σχέση με άλλες χώρες όπου οι αποστάσεις είναι μεγαλύτερες. Που σημαίνει, ότι το ιδιωτικό όχημα μπορεί να αποτελέσει το πιο βασικό εργαλείο για να πετύχουμε αυτούς τους στόχους, διότι ο πολίτης θα μπορεί να φορτίσει το αυτοκίνητο του στο σπίτι του με πολύ χαμηλό κόστος και εντός της ημέρας να μην χρειάζεται να επαναφόρτιση».

Ο υπουργός Μεταφορών συμπλήρωσε πως «παρ’ όλο που προχωρούμε με δημόσιες υποδομές, η δυνατότητα εγκατάστασης φωτοβολταϊκών μας δίνει συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με άλλες χώρες όπου  αναλώνουν μεγάλο χρόνο μέχρι να φτάσουν στην εργασία τους».

Σημειώνεται, πως το συνολικό ποσό της χορηγίας που εγκρίθηκε από την κυβέρνηση (€53 εκατ.) προγραμματίζεται να υλοποιηθεί σε δύο φάσεις, από το έτος 2022 μέχρι και το 2025. Τελικός στόχος του σχεδίου είναι η επιχορήγηση 5.800 ηλεκτρικών οχημάτων, ηλεκτρικών μοτοσυκλετών και ηλεκτρικών ποδηλάτων (υποβοηθούμενης ποδηλάτησης). Την ίδια ώρα, στόχος είναι η απόσυρση 1.950 πεπαλαιωμένων οχημάτων με υψηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα και την αντικατάσταση τους με οχήματα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (μέχρι 50γρ. CO2/χλμ.) ή την παραχώρηση κινήτρων για εναλλακτικούς τρόπους διακίνησης.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας