Η ζωή μας, η Ευρώπη και ο κόσμος ολόκληρος θα είναι πολύ διαφορετικοί το 2050 σε σχέση με αυτό που γνωρίζουμε σήμερα κι αυτό θα οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στη μαζική στροφή του πλανήτη στην «πράσινη» μετακίνηση.
Αυτό ήταν το βασικό συμπέρασμα και το μήνυμα παράλληλα που εστάλη από το Green Transport Conference, το οποίο διοργάνωσαν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά η εφημερίδα ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΣ, η ΦΙΛΜΠΑ και το pelop.gr στον φιλόξενο χώρο του Royal Patras.
Παρά τις διαφορετικές οπτικές που ξεδιπλώθηκαν κατά τη διάρκεια του συνεδρίου, κυρίως για το σχέδιο που θα ακολουθηθεί, αλλά και για τα εργαλεία που θα χρησιμοποιηθούν για την επίτευξη του κοινού στόχου, όλες ανεξαιρέτως οι τοποθετήσεις και οι εισηγήσεις από τους αξιωματούχους των υπουργείων Ενέργειας και Μεταφορών, αλλά και από ακαδημαϊκούς, αιρετούς της αυτοδιοίκησης και στελέχη εταιριών, συνέκλιναν στο ίδιο συμπέρασμα: Οτι το στοίχημα της «πράσινης μετάβασης» θα κερδιθεί στο τέλος, όχι γιατί πρόκειται για ειλημμένη απόφαση μέσα από τις διακρατικές συμφωνίες που έχουν γίνει, αλλά, κυρίως, γιατί αποτελεί μονόδρομο για τον ίδιον τον πλανήτη και τη ζωή μας.
ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΕΜΒΑΣΕΙΣ
Οι εργασίες του Συνεδρίου περιλάμβαναν τις εξής θεματικές ενότητες:
* Πράσινη Μετακίνηση στην Ελλάδα
* Καινοτόμες τεχνολογίες ηλεκτροκίνησης
* Η Ηλεκτροκίνηση στον δρόμο σήμερα και αύριο
* Παράλληλη δράση: Παρουσίαση Ηλεκτρικών Οχημάτων & Οχημάτων κινούμενων με Φυσικό Αέριο
* Αστικός Ιστός και Μείωση Περιβαλλοντικού Αποτυπώματος – Best Practice
Ολες οι παρεμβάσεις που έγιναν ήταν άκρως ενδιαφέρουσες, ενώ ως απόλυτα χρήσιμες χαρακτηρίζονται εκείνες που συνέδεαν την πράσινη μετακίνηση με την τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και με όλες τις πιθανές ευκαιρίες για τις επιχειρήσεις και την οικονομία. Ακολουθούν μερικές τοποθετήσεις:
Χαράλαμπος Μπονάνος (αντιπεριφερειάρχης Αχαΐας): «Προχωράμε δυνατά στη νέα εποχή. Η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας υπολογίζει ότι το 2030 θα κινούνται 18.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα σε Πάτρα, Αγρίνιο, Μεσολόγγι και Αιγιαλεία. Ηλεκτροκίνηση, υδρογόνο και αέριο, οι νέες πηγές ενέργειας που θα αλλάξουν τον τρόπο μετακίνησής μας και θα μειώσουν τους 8.500 θανάτους που, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, καταγράφονται κάθε χρόνια στη χώρα μας και οφείλονται στην ατμοσφαιρική ρύπανση».
Κώστας Πελετίδης (Δήμαρχος Πατρέων): «Κοινός μας στόχος είναι το να μειώσουμε την ανάγκη να έχουμε ανάγκη από ενέργεια. Το μεγάλο κάδρο είναι να επιβιώσει ο πλανήτης και να προστατεύσουμε το περιβάλλον. Ο Δήμος Πατρέων έχει ήδη μπει στη σχετική διαδικασία».
Πλάτωνας Μαρλαφέκας (πρόεδρος Επιμελητηρίου): «Το 2030 θα είμαι 58 ετών και το σίγουρο είναι ότι θα οδηγάω ηλεκτρικό όχημα. Νομοτελειακά οι ζώνες εκπομπών χαμηλών ρύπων θα κυριαρχήσουν στα κέντρα των πόλεων ως ενεργειακά συμφέρουσες λύσεις. Δεν το κρύβω, όμως, ότι και είμαι απαισιόδοξος, καθώς οι ενεργειακοί πόροι είναι πεπερασμένοι σε σχέση με τις ενεργειακές ανάγκες και τον υπερπληθυσμό της Γης, αλλά και την επικείμενη επισιτιστική κρίση. Η χώρα μας πρέπει να στηρίξει την αυτονομία της, για να ορίσουμε μόνοι μας την τύχη μας».
Διονυσία-Θεοδώρα Αυγερινοπούλου (βουλευτής Ηλείας της Νέας Δημοκρατίας): «Η πράσινη μετάβαση δεν θα μας οδηγήσει σε έλλειψη ανταγωνιστικότητας, αλλά αντίθετα σε νέες επενδύσεις που θα δημιουργήσουν καινούργιους κύκλους οικονομίας, νέες καινοτομίες και πράσινες θέσεις εργασίας. Υπάρχουν τα απαραίτητα χρηματοδοτικά εργαλεία για να πετύχουμε. Υπάρχουν κονδύλια από ΕΣΠΑ, από το Ταμείο Ανάπτυξης, από το Πράσινο Ταμείο, από τα προγράμματα Εξυπνων Πόλεων και πολλά άλλα για να βοηθηθούμε στη μετάβαση».
Αλεξάνδρα Σδούκου (γενική γραμματέας ενέργειας και ορυκτών πρώτων υλών): «Η Ελλάδα έπρεπε να διανύσει πολύ μεγάλη διαδρομή μέσα σε ελάχιστο χρόνο για την πράσινη μετάβαση, όμως τα καταφέραμε. Ενώ δεν παραλάβαμε τίποτα, σήμερα βρισκόμαστε στην 1η θέση στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης στις 27 χώρες της Ευρώπης. Εντός του 2022 θα ξεπεράσουμε τους στόχους του εθνικού σχεδίου».
Γιάννης Ξιφαράς (γενικός γραμματέας μεταφορών): «Στόχος μας είναι το 2030 να έχουμε 25.000 σημεία φόρτισης σε όλη τη χώρα. Πιστεύουμε ότι θα ξεπεράσουμε αυτούς τους στόχους, είμαστε στο σωστό δρόμο, ενώ ο κόσμος και η αγορά προσαρμόζονται συνεχώς στην πράσινη μετάβαση. Επιτέλους, μπήκε στη σωστή κατεύθυνση και ο διαγωνισμός για τα ηλεκτρικά λεωφορεία».
Γιάννης Σταθόπουλος (πρόεδρος Πράσινου Ταμείου): «Από το 2019 μέχρι σήμερα ο ρυθμός χρηματοδότησης είναι 40 φορές μεγαλύτερος από ό,τι στο παρελθόν. Εχουμε αγκαλιάσει 328 Δήμους της χώρας, σχεδόν δηλαδή ολόκληρη την Ελλάδα, χωρίς αποκλεισμούς, χωρίς κομματικά κριτήρια».
Πέτη Πέρκα (αναπληρώτρια Τομεάρχης Ενέργειας και Περιβάλλοντος ΣΥΡΙΖΑ, εκπρόσωπος προέδρου ΣΥΡΙΖΑ): «Πιστεύουμε στον πράσινο μετασχηματισμό. Κάποια πράγματα, όμως, στη χώρα μας παραμένουν σε με βρεφικό στάδιο και η κυβέρνηση κάνει μόνο επιφανειακές κινήσεις με περιορισμένο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Η πράσινη μετάβαση δεν γίνεται με την κοινωνία απέναντι, αλλά με το να συμμετέχει ενεργά».
Λάμπρος Δημητρογιάννης (Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης και Περιβάλλοντος): «Η Δυτική Ελλάδα ήταν η πρώτη Περιφέρεια της χώρας που ανέπτυξε συγκεκριμένο πλάνο ηλεκτροκίνησης. Προβλέψαμε εγκαίρως και τη μεγάλη ανάγκη, αλλά είδαμε ταυτόχρονα και τη χρυσή ευκαιρία. Το συγκεκριμένο εγχείρημα είναι σε βρεφική ηλικία. Πρέπει να του δείξουμε φροντίδα για να μεγαλώσει σωστά. Η ουσία είναι ότι στο νέο παραγωγικό μοντέλο, η ηλεκτροκίνηση βοηθάει πολύ στη βιώσιμη ανάπτυξη. Ειδικά στη σημερινή συγκυρία οφείλουμε να χαράξουμε την ενεργειακή μας πολιτική με τέτοιο τρόπο ώστε να παράξουμε αυτάρκεια».
Κώστας Μάρκου (βουλευτής Αχαΐας ΣΥΡΙΖΑ): «Τέτοιου είδους συνέδρια συμβάλλουν ουσιαστικά στο να ευαισθητοποιείται η κοινωνία. Βρισκόμαστε ακόμη σε πρώιμη φάση στην αντιμετώπιση των προβλημάτων της κλιματικής αλλαγής, όμως ευαισθητοποιούμαστε σιγά-σιγά, άλλοι στην τεχνολογία, άλλοι στην πολεοδομία, κλπ. Νιώθω ότι έγινα σοφότερος από τις εισηγήσεις των επιστημόνων και μόνο. Ακούγοντας, όμως, τους δύο γενικούς γραμματείς ήταν σαν να έβλεπα ταινία επιστημονικής φαντασίας. Είμαστε τελευταίοι στην προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων!».
Βασίλης Αϊβαλής (πρόεδρος ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας): «Οταν υπογράφεις μια συμφωνία, όπως π.χ. η Πράσινη Συμφωνία, θα πρέπει να δώσεις κίνητρα σε όλους τους πολίτες για να ενεργοποιηθούν. Θα ήταν εξαιρετικό η χώρα μας να αξιοποιήσει τη συγκεκριμένη μεταβολή, γιατί αυτό μπορεί να προκαλέσει συνολικό μετασχηματισμό στο παραγωγικό μοντέλο της κοινωνίας μας. Ολοι μας βλέπουν ως καταναλωτές. Πρέπει να πάρουμε πρωτοβουλία για να το αντιστρέψουμε αυτό. Και η πράσινη μετάβαση να γίνει με όρους εθνικής παραγωγικής ανασυγκρότησης».
Να σημειωθεί ότι στο περιθώριο της συνεδριακής διαδικασίας πραγματοποιήθηκε και επίδειξη οχημάτων που κινούνται με ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο από επίσημους εισαγωγείς της χώρας.
Τις εργασίες του συνεδρίου μπορείτε ναι παρακολουθήσετε on-demand μέσα από το site: www.synedra.gr