Σχέδιο για την ενίσχυση της ζήτησης για ηλεκτρικά οχήματα (EVs) στην Ευρωπαϊκή Ένωση θα παρουσιάσει η Κομισιόν την επόμενη εβδομάδα, που θα περιέχει, μεταξύ άλλων απαιτήσεις για περισσότερα ευρωπαϊκά στοιχεία στην παραγωγή μπαταριών αυτοκινήτων.
Το σχέδιο δράσης για την αυτοκινητοβιομηχανία θα δημοσιευτεί στις 5 Μαρτίου για να διασφαλίσει ότι οι παραγωγοί αυτοκινήτων της ΕΕ μπορούν να «εξηλεκτρίσουν» τους στόλους τους και να ανταγωνιστούν με τους πιο προηγμένους αντιπάλους της Κίνας και των ΗΠΑ.
Το draft του σχεδίου περιέχει προτάσεις στα 27 κράτη μέλη της ΕΕ σχετικά με τις ενέργειες που μπορούν να λάβουν για να επιταχύνουν την υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων σε στόλους εταιρικών αυτοκινήτων, που αποτελούν περίπου το 60% της αγοράς νέων αυτοκινήτων του μπλοκ, όπως αναφέρει το Reuters.
Η Κομισιόν θα συνεργαστεί επίσης με τις χώρες της ΕΕ για να αξιολογηθεί ο καλύτερος τρόπος παροχής κινήτρων για αγορά ηλεκτρικών οχημάτων και επιλογές χρηματοδότησης, και προτείνει να εξαιρεθούν τα βαρέα οχήματα μηδενικών εκπομπών από τα οδικά τέλη.
Οι πωλήσεις νέων EV μειώθηκαν κατά 5,9% το 2024, σύμφωνα με την ένωση αυτοκινητοβιομηχανιών της ΕΕ, ACEA, λόγω, εν μέρει, της, περιορισμένη υποδομή φόρτισης. Ο απότομος τερματισμός των επιδοτήσεων από τη Γερμανία και η έλλειψη φθηνών ηλεκτρικών οχημάτων μέχρι τώρα, συνέβαλαν επίσης στην πτώση της ζήτησης.
Το προσχέδιο της Κομισιόν αναγνωρίζει ότι η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία κινδυνεύει να χάσει μερίδιο αγοράς στην τεχνολογία EV και αντιμετωπίζει σημαντικά υψηλότερο κόστος σε σχέση με τους ανταγωνιστές σε εξαρτήματα EV, ιδίως μπαταρίες, που αντιστοιχούν στο 30-40% της αξίας ενός τυπικού αυτοκινήτου.
Σύμφωνα με το προσχέδιο, θα αυξηθούν οι απαιτήσεις ώστε οι μπαταρίες και τα εξαρτήματα που πωλούνται για τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, να έχουν περισσότερο ευρωπαϊκό «περιεχόμενο». Η Κομισιόν θα εξετάσει επίσης μέτρα στήριξης για εταιρείες που παράγουν μπαταρίες στην ΕΕ. Αυτά θα είναι διαθέσιμα και σε ξένες εταιρείες, εφόσον συνεργάζονται με ευρωπαϊκές εταιρείες, ώστε να γίνει ανταλλαγή εμπειρογνωμοσύνης και τεχνολογίας.
Επιπλέον, η Κομισιόν σχεδιάζει να προτείνει όρους για εισερχόμενες ξένες επενδύσεις στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ενώ θα εξετάσει επίσης την οικονομική υποστήριξη για εγκαταστάσεις ανακύκλωσης μπαταριών.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ, που επλήγησαν από το κλείσιμο των εργοστασίων και τώρα προετοιμάζονται για τους δασμούς των ΗΠΑ, ζήτησαν από την Κομισιόν να χορηγήσει ελάφρυνση από τα πρόστιμα που λένε ότι θα μπορούσαν να αυξηθούν στα 15 δισεκατομμύρια ευρώ εάν οι στόλοι τους δεν πληρούν τα όρια εκπομπών CO2 το 2025. Το προσχέδιο αφήνει «ανοιχτό» τι θα μπορούσε να προσφέρει η ΕΕ ως οικονομική ελάφρυνση.