Το πρώτο τρίμηνο του 2022 αναμένεται να ξεκινήσει το νέο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, το οποίο θα προσφέρει αυξημένα οικονομικά κίνητρα σε φυσικά πρόσωπα για την απόκτηση ηλεκτρικού αυτοκινήτου.
Το υφιστάμενο πρόγραμμα που ολοκληρώνεται στις 31 Δεκεμβρίου κρίνεται επιτυχημένο εκ του αποτελέσματος.
Οι ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων και plug in υβριδικών αναμένεται να υπερβούν τις 7.000 το 2021, έναντι στόχου 3.750.
Σε σχέση με τα περίπου 2.100 ηλεκτρικά αυτοκίνητα που ταξινομήθηκαν το 2020, η αύξηση το 2021 ξεπερνάει το 300%.
Πιο δημοφιλή τα ποδήλατα
Παρά τα ενθαρρυντικά αποτελέσματα, τα ηλεκτρικά ποδήλατα αποδείχθηκαν πολύ πιο δημοφιλή, με σχεδόν το 70% των 18.000 αιτήσεων να αφορά στην απόκτηση ηλεκτρικού ποδηλάτου.
Στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, εξετάζουν σοβαρά το ενδεχόμενο να αυξήσουν την επιδότηση στα φυσικά πρόσωπα για την αγορά αμιγώς ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Μέχρι σήμερα ανέρχεται στο 20% της αξίας του οχήματος με ανώτατο όριο τις 6.000 ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το ύψος της επιδότησης θα αυξηθεί κατά τουλάχιστον 2.000 ευρώ στο επόμενο πρόγραμμα φτάνοντας τουλάχιστον το 30% της αξίας.
Η χρηματοδότηση
Το νέο πρόγραμμα αναμένεται να χρηματοδοτηθεί με περίπου 30 εκατ. ευρώ, τα οποία θα εξασφαλιστούν από τη μεταφορά των αδιάθετων κεφαλαίων από το προηγούμενο πρόγραμμα, που υπολογίζονται σε 15 εκατ. ευρώ και από τα έσοδα των πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η κοινή απόφαση του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα και του υφυπουργού, Γιώργου Αμυρά, για την κατανομή των εσόδων από τα δικαιώματα CO2 το 2021, προβλέπει ότι ποσοστό 1,5% των εσόδων διατίθεται στον λογαριασμό ειδικού σκοπού στην Τράπεζα της Ελλάδος για τη χρηματοδότηση έργων και δράσεων για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης.
Τα ταξί
Το νέο «Κινούμαι Ηλεκτρικά» αναμένεται να συμπέσει χρονικά με το πρόγραμμα που θα χρηματοδοτηθεί με 40 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για την αντικατάσταση έως και 2.000 παλιών ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη με ηλεκτρικά.
Το ύψος της επιδότησης θα ανέλθει σε 20.000 για κάθε νέο όχημα και θα αυξάνεται κατά 2.500 ευρώ με την απόσυρση του παλιού ταξί.
Ο στόχος που έχει τεθεί στο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) για τα 2030 προβλέπει ότι ένα στα τρία νέα αυτοκίνητα που θα πωλούνται θα πρέπει να είναι ηλεκτρικά.
Όπως αναφέρουν πηγές από την αγορά αυτοκινήτου, το 2021 το ποσοστό των ηλεκτρικών αυτοκινήτων επί των συνολικών ταξινομήσεων αναμένεται να διαμορφωθεί σε περίπου 7%.