Μενού Ροή
Ηλεκτροκίνηση: Ποιό είναι το πραγματικό κόστος της ιδιοκτησίας ηλεκτρικών οχημάτων

Το αφήγημα των ηλεκτρικών οχημάτων φαίνεται να έχει αλλάξει τον τελευταίο καιρό από μια προσδοκία ταχείας υιοθέτησης και ξέφρενης παραγωγής σε μια πραγματικότητα παγώματος του ενδιαφέροντος και οπισθοχώρησης στις επενδύσεις, σύμφωνα με την έγκυρη ιστοσελίδα αυτοκίνησης TheStreet.

Η General Motors έβαλε στο συρτάρι τους στόχους της για EV και ανέβαλε την επερχόμενη σειρά EV σε αυτό που αποκάλεσε μια προσπάθεια διασφάλισης της κερδοφορίας. Η Ford ανέβαλε 12 δισεκατομμύρια δολάρια σε επενδύσεις EV. Η Hertz επιβραδύνει την… ηλεκτροδότηση του στόλου της, εν μέρει επικαλούμενη την χαμηλή αξία μεταπώλησης. Και η Tesla εξακολουθεί να συμμετέχει σε έναν πόλεμο τιμών που έχει σκοπό να δελεάσει τους δύσπιστους αγοραστές.

Η ιδέα της ευρείας διάδοσης EV φαίνεται να έχει προσκρούσει σε εμπόδια.

Ενώ ορισμένα στοιχεία δείχνουν ότι η υιοθέτηση EV βρίσκεται σε άνοδο, με τις πωλήσεις EV να διαγράφουν ρεκόρ 7,9% των συνολικών πωλήσεων του κλάδου το τρίτο τρίμηνο, το ενδιαφέρον των καταναλωτών εξακολουθεί να υποχωρεί.

Δημοσκόπηση από την S&P Global Mobility τον Μάιο διαπίστωσε ότι μόνο το 67% των ερωτηθέντων είναι διατεθειμένο να αγοράσει ένα EV, μια σημαντική μείωση από το 86% των ερωτηθέντων που ήταν ανοιχτοί σε μια τέτοια αγορά το 2021.

Ενώ η υιοθέτηση EV μπορεί να αυξάνεται, η ανάπτυξη στον κλάδο επιβραδύνεται καθώς οι ανησυχίες των καταναλωτών τόσο για την τιμή όσο και για την εμβέλεια μειώνουν το ενδιαφέρον.

S&P: Το μεγαλύτερο εμπόδιο στην υιοθέτηση των EV είναι η τιμή

Δεν είναι τυχαίο ότι η Tesla παραμένει τόσο αφοσιωμένη στη μείωση των τιμών της. Το μεγαλύτερο σημείο πίεσης στη μετάβαση στα EVs, σύμφωνα με την δημοσκόπηση της S&P, είναι η τιμή και όχι τόσο η διαθεσιμότητα φορτιστή, ή ο χρόνος φόρτισης.

Μέρος του χάσματος στην καμπύλη υιοθέτησης περιλαμβάνει επιπλέον διαφορές μεταξύ των πρώτων που έσπευσαν να υιοθετήσουν την ηλεκτροκίνηση και την ευρεία μάζα των καταναλωτών.

Ο Τζέρεμι Μίτσανεκ, καθηγητής Μηχανικής και Δημόσιας Πολιτικής στο Carnegie Mellon, είπε στο TheStreet τον Αύγουστο ότι οι πρώτοι που το υιοθετούν τείνουν να έχουν γκαράζ, και άρα μπορούν να φορτίζουν τα ηλεκτρικά τους οχήματα κατά τη διάρκεια της νύχτας, στο σπίτι. Για το δεύτερο, μεγαλύτερο κύμα υιοθέτησης που δεν έχουν πρόσβαση σε ολονύκτια φόρτιση, καλύτερη υποδομή φόρτισης, πιο στιβαρές μπαταρίες και μεγαλύτερη αυτονομία του οχήματος αποτελούν βασικές ανησυχίες.

Ακτιβιστές ορυκτών καυσίμων: Η ιδιοκτησία EV ισοδυναμεί με 4,5 ευρώ το λίτρο

Μια έκθεση του Οκτωβρίου από το Ίδρυμα Δημόσιας Πολιτικής του Τέξας (Texas Public Policy Foundation) υιοθετεί την άποψη ότι, αφού ληφθούν υπόψη όλα τα κρυφά κόστη που συνεπάγεται η κατοχή ενός EV, αυτή η τιμή γίνεται πολύ πιο σημαντική από ένα όχημα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

Το ίδρυμα θεωρείται «συντηρητική» δεξαμενή σκέψης που σύμφωνα με τις φορολογικές δηλώσεις του 2012 χρηματοδοτήθηκε κυρίως από την Exxon Mobil, τη Chevron και τους αδελφούς Κοχ. Το ίδρυμα, σύμφωνα με τους New York Times, προσπαθεί εδώ και χρόνια να προωθήσει τα ορυκτά καύσιμα, ενώ παράλληλα υποκινεί μια υποχώρηση στη μετάβαση της Αμερικής στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.

Η ομάδα έχει κάνει εκστρατεία κατά της πράσινης ενέργειας και πέρυσι ένα στέλεχος της οργάνωσης έγραψε στο Twitter: «Σήμερα, είμαι ευγνώμων που ζω έναν τρόπο ζωής με υψηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα και εύχομαι και ο υπόλοιπος κόσμος να μπορούσε επίσης. Ενεργειακή φτώχεια = φτώχεια. Η απαλλαγή από άνθρακα είναι επικίνδυνη και θανατηφόρα».

Η έκθεση του ομίλου αθροίζει το κόστος των κρατικών επιδοτήσεων, του εξοπλισμού φόρτισης και της πρόσθετης πίεσης στο ηλεκτρικό δίκτυο, υποστηρίζοντας ότι «το πραγματικό κόστος τροφοδοσίας ενός EV θα ισοδυναμούσε με έναν ιδιοκτήτη EV που πληρώνει 17,33 δολάρια ανά γαλόνι βενζίνης» [4,55 δολάρια το λίτρο].

Όταν οι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης πληρώνουν για βενζίνη, λέει η έκθεση της «αντι-οικολογικής» οργάνωσης, πληρώνουν για «ολόκληρη την υποδομή για τη διύλιση, τη μεταφορά και την εμπορία αυτής της βενζίνης».

«Όταν ένας ιδιοκτήτης EV συνδέεται στο ηλεκτρικό δίκτυο, πόσο πληρώνει για το επιπλέον κόστος παραγωγής, μεταφοράς και διανομής που επιβάλλει στο δίκτυο και θα αυξηθούν αυτά τα ενσωματωμένα κόστη με την πάροδο του χρόνου;»

Η έκθεση προσδιορίζει τρεις διαφορετικούς τομείς κρυφών δαπανών ιδιοκτησίας EV: η πρώτη αφορά άμεσες επιδοτήσεις, όπως η ομοσπονδιακή πίστωση φόρου $7.500. Το δεύτερο αφορά τις έμμεσες επιδοτήσεις, ιδίως την αποφυγή των πολιτειακών και ομοσπονδιακών φόρων στα καύσιμα.

Αυτό, αναφέρει η έκθεση, είναι προβληματικό καθώς τέτοιοι φόροι χρησιμοποιούνται για τη χρηματοδότηση της κατασκευής και συντήρησης δρόμων. Δεδομένου ότι τα EV είναι βαρύτερα από τα συγκρίσιμα βενζινοκίνητα, οι ιδιοκτήτες EV θα πρέπει να πληρώνουν περισσότερους φόρους καυσίμων, παρά λιγότερο.

Ένα στοιχείο αυτής της έμμεσης επιδότησης αφορά το πρόσθετο κόστος στο ηλεκτρικό δίκτυο από EVs.

«Το κόστος παραγωγής, μεταφοράς, διανομής και γενικών εξόδων για τις επιχειρήσεις κοινής ωφελείας επηρεάζεται από τα ηλεκτρικά οχήματα και είναι ζωτικής σημασίας για το μέλλον του ηλεκτρικού δικτύου τα EV να φορτίζουν σε περιόδους που μειώνουν την αστάθεια της ζήτησης αντί να την αυξάνουν όπως συμβαίνει συχνά σήμερα», λέει η έκθεση.

Η θετική άποψη για την υιοθέτηση EV

Το Consumer Reports, ωστόσο, διαπίστωσε τον Μάιο ότι η ηλεκτροκίνηση ολόκληρου του στόλου ελαφρών οχημάτων των ΗΠΑ μέχρι το 2050 θα απαιτούσε λιγότερο από 1% αύξηση ετησίως στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Η έκθεση διαπίστωσε ότι εάν το 25% του συνόλου του στόλου των επιβατικών οχημάτων των ΗΠΑ ήταν ηλεκτρικό μέχρι το 2032, το δίκτυο θα μπορούσε να καλύψει αυτή τη ζήτηση με μόνο αύξηση 6% στην παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.

Η Lindsay Buckley, εκπρόσωπος της Επιτροπής Ενέργειας της Καλιφόρνια, δήλωσε πέρυσι ότι η φόρτιση των ηλεκτρικών οχημάτων αντιπροσώπευε λιγότερο από το 1% του συνολικού φορτίου του δικτύου κατά τις ώρες αιχμής. Μέχρι το 2030, ο αριθμός αυτός αναμένεται να είναι περίπου 5%, ένα «μικρό ποσό» προστιθέμενης ζήτησης.

Ενώ τονίζει τις επιδοτήσεις ηλεκτροδότησης, η έκθεση αγνοεί εκείνες τις επιδοτήσεις που υπάρχουν για τα ορυκτά καύσιμα. Σύμφωνα με μια μελέτη του Αυγούστου από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, οι επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων αυξήθηκαν στα 7 τρισεκατομμύρια δολάρια πέρυσι.

Το ΔΝΤ προέβλεψε ότι αν καταργηθούν αυτές οι υπάρχουσες επιδοτήσεις ορυκτών καυσίμων, θα μπορούσαν να αποφευχθούν 1,6 εκατομμύρια πρόωροι θάνατοι και ο κόσμος θα μπορούσε να πλησιάσει λίγο πιο κοντά στην επίτευξη των στόχων του για την υπερθέρμανση του πλανήτη.

«Εάν οι κυβερνήσεις αφαιρούσαν τις επιδοτήσεις και επέβαλαν διορθωτικούς φόρους, οι τιμές των καυσίμων θα αυξάνονταν», έγραψε το ΔΝΤ. «Αυτό θα οδηγήσει τις εταιρείες και τα νοικοκυριά να λαμβάνουν υπόψη το περιβαλλοντικό κόστος όταν λαμβάνουν αποφάσεις για την κατανάλωση και τις επενδύσεις. Το αποτέλεσμα θα είναι σημαντική μείωση των παγκόσμιων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, καθαρότερος αέρας, λιγότερες πνευμονικές και καρδιακές παθήσεις και περισσότερος δημοσιονομικός χώρος για τις κυβερνήσεις».

Η τελική κατηγορία της έκθεσης του ιδρύματος περιλαμβάνει ρυθμιστικές εντολές ηλεκτροδότησης και εκπομπών ρύπων.

Σε συνδυασμό, η έκθεση διαπίστωσε ότι αυτά τα κρυφά κόστη προσθέτουν περίπου $48.000  στο κόστος ενός μέσου EV κατασκευασμένου το 2021 για 10 χρόνια.

Ακόμη και με πρόσφατα μειωμένες τιμές και φορολογικά κίνητρα, ανέφερε η έκθεση, τα ηλεκτρικά οχήματα θα παραμείνουν ακριβότερα από τα αντίστοιχα με κινητήρα εσωτερικής καύσης για χρόνια χωρίς «αυξημένες και διαρκείς κρατικές εύνοιες».

Ένα βασικό στοιχείο του κόστους των EV περιστρέφεται γύρω από τα στοιχεία της μπαταρίας τους. Και ενώ τα EV είναι γενικά μια πιο πράσινη λύση στα ταξίδια (ανάλογα με την ενεργειακή σύνθεση του δικτύου στο οποίο φορτίζουν), οι πρώτες ύλες που χρειάζονται για την κατασκευή των μπαταριών τους είναι κάπως προβληματικές.

Τόσο το κοβάλτιο όσο και το λίθιο έχουν συνδεθεί με περιβαλλοντικές ανησυχίες και ζητήματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, σύμφωνα με τους Times. Η διαδικασία εξόρυξης κοβαλτίου παράγει επικίνδυνη σκωρία που διοχετεύεται στο περιβάλλον. Η εξόρυξη λιθίου χρησιμοποιεί τεράστια ποσότητα υπόγειων υδάτων.

Η Toyota, η οποία παραμένει σταθερά προσηλωμένη στα υβριδικά, δήλωσε τον Μάιο ότι η ίδια πρώτη ύλη που χρησιμοποιείται για ένα EV μεγάλης εμβέλειας θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την παραγωγή 90 υβριδικών. Η συνολική μείωση του άνθρακα αυτών των υβριδικών, σύμφωνα με την Toyota, θα ήταν 37 φορές υψηλότερη από αυτή ενός μεμονωμένου EV.

Πηγή: Οικονομικός Ταχυδρόμος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας