Μενού Ροή
Το δεκαετές πλάνο των 83 έργων του ΔΕΣΦΑ 1,29 δισ. και ο νέος πρωταγωνιστικός ρόλος στη ΝΑ Ευρώπη

Θέλοντας να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο σε όλη τη ΝΑ Ευρώπη και να αποτελέσει κόμβο και σύνδεσμο της Ελλάδας με πολλές άλλες γειτονικές χώρες στον τομέα της ενέργειας σε μια εποχή κοσμογονικών αλλαγών, ο Διαχειριστής Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΔΕΣΦΑ) ανακοίνωσε χθες το φιλόδοξο επενδυτικό του πλάνο της επόμενης δεκαετίας, συνολικής αξίας 1,29 δισ. ευρώ.

Πρόκειται για ένα πλάνο από συνολικά 83 έργα, μικρά και μεγάλα, εκ των οποίων τα 64 θα τεθούν σε λειτουργία έως το τέλος του 2024. Χθες η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ παρουσίασε στους δημοσιογράφους στα κεντρικά γραφεία του γραφεία όλες τις έως τώρα εξελίξεις με τη διαμόρφωση των τιμών, τους παράγοντες που τις επηρεάζουν, αλλά και τα μελλοντικά σχέδια ώστε ο Διαχειριστής να συνεχίζει να αυξάνει το αποτύπωμά του σε διεθνές επίπεδο.

Τα κυριότερα νέα έργα που περιλαμβάνονται αφορούν τον διπλασιασμό των κλάδων ΥΠ (430 εκατ. ευρώ), προσθέτοντας νέα δυναμικότητα στο σύστημα «Καρπερή-Κομοτηνή» και «Πάτημα-Λιβαδειά» 28 εκατ. ευρώ νέων έργων σχετίζονται με έργα αναβάθμισης, συντήρησης & Καινοτομίας και R&D, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται: Έργο πυρόλυσης, Κοιλάδες Η2 Δυτικής Μακεδονίας, Σύστημα Recovery & Recompression System στους Σταθμούς Συμπίεσης κ.α.

Νέο ενεργειακό τοπίο

Όπως τόνισε χθες η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, δημιουργείται ένα δυναμικό ενεργειακό τοπίο που εμπερικλείει μοναδικές ευκαιρίες για την Ελλάδα και τον Διαχειριστή, στο να παίξουν πρωταγωνιστικό και σημαίνοντα ρόλο.

Ένα τμήμα του συνολικού επενδυτικού προγράμματος, ύψους 28 εκατ. ευρώ αφορά καινοτομία και εκσυγχρονισμό του συστήματος. Τα έργα, σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Χωματά, ανώτατο διευθυντή ανάπτυξης Υποδομών - Διαχείρισης Έργων  αφορούν, κυρίως στην εξέλιξη του δικτύου, όπως ο διπλασιασμός των αγωγών στη διαδρομή Καρπερή - Κομοτηνή και Πάτημα - Λιβαδειά καθώς και στη δημιουργία αγωγών που θα μπορούν να μεταφέρουν και υδρογόνο.

Ο στόχος του επενδυτικού πλάνου είναι η επέκταση του δικτύου στο σύνολο της χώρας, η αύξηση δυναμικότητας και ασφάλειας εφοδιασμού καθώς και η λειτουργία νέων κρίσιμων σημείων διασύνδεσης.

Αποθήκευση

Στα μελλοντικά σχέδια, σε ό,τι αφορά τον τομέα της ενεργειακής μετάβασης, ο ΔΕΣΦΑ σχεδιάζει ένα σύστημα μεταφοράς και μόνιμης αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα. Το κομμάτι της μεταφοράς προϋπολογίζεται σε 500 εκατ. ευρώ. Παράλληλα η ΔΕΣΦΑ έχει εκπονήσει και ένα σχέδιο για το βιομεθάνιο, το οποίο είναι η επιτομή της κυκλικής οικονομίας, σύμφωνα με τον κ. Νίκο Κατσή ανώτατο διευθυντή διαχείρισης υποδομών. Για το βιομεθάνιο ο ΔΕΣΦΑ συνεργάζεται με την Polyeco και την Ergoplanning.

Τρεις πυλώνες

Όπως τόνισε χθες η διοίκηση του ΔΕΣΦΑ, το επενδυτικό πλάνο εστιάζεται σε τρεις πυλώνες:

  • Ο πρώτος πυλώνας είναι ο στόχος για την επέκταση σε όλη τη χώρα.
  • Ο δεύτερος πυλώνας είναι η σύνδεση με άλλα συστήματα (υδρογόνου κ.λπ.).
  • Ο τρίτος πυλώνας είναι η σύνδεση με αγωγό της Βόρειας Μακεδονίας, με στόχο αυτό να γίνει έως το 2025.

Σύστημα κεντρικού ελέγχου

Σύμφωνα με τη διοίκηση του οργανισμού, δημιουργήθηκε σύστημα κεντρικού ελέγχου από την Ελευσίνα σε όλο το δίκτυο. Υπάρχει δηλαδή κεντρικός έλεγχος σε όλο το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ, με ό,τι πλεονεκτήματα συνεπάγεται  αυτό. Επίσης, όπως ελέχθη, ο ΔΕΣΦΑ μπόρεσε και επιθεώρησε 300 χιλιόμετρα δικτύου, ερευνώντας τυχόν ελλείψεις, αστοχίες, φθορές κ.λπ., χωρίς να βρει κάτι μεμπτό.

Με προδιαγραφές υδρογόνου κάθε νέος αγωγός

Κάθε νέος αγωγός φυσικού αερίου που δημιουργεί ο ΔΕΣΦΑ γίνεται πλέον με προδιαγραφές υδρογόνου, δηλαδή με προδιαγραφές να μπορεί να «σηκώσει» (μεταφέρει) και υδρογόνο. Απλώς προς το παρόν, οι σωλήνες μεταφέρουν φυσικό αέριο. Παράλληλα, τονίστηκε ο πολύ κρίσιμος ρόλος που διαδραματίζει η μονάδα στη Ρεβυθούσα. Μάλιστα, το 2022 φορτώθηκαν 78 πλοία, πάνω από τα διπλά έναντι του 2021 που είχαν γεμίσει 35 πλοία. Μια αύξηση 122,8%. Σημειώνεται πως το κάθε φορτηγό, χρειάζεται 36 ώρες για να γεμίσει.

Σε όλη τη χώρα

Επέκταση στο σύνολο της χώρας και αύξηση της δυναμικότητας – αναβάθμιση της ασφάλειας εφοδιασμού του ΕΣΦΑ

Έργα για την τροφοδοσία νέων περιοχών με φυσικό αέριο:

  • Αγωγός προς τη Δυτική Μακεδονία → 100% Hydrogen Ready
  • Αγωγός προς την Πάτρα → 100% Hydrogen Ready
  • Αύξηση της δυναμικότητας & αναβάθμιση ασφάλειας εφοδιασμού ΕΣΦΑ
  • Αναβάθμιση Σταθμού Συμπίεσης Νέας Μεσημβρίας
  • Επιπρόσθετη συμπίεση απαιτείται στο ΕΣΦΑ για να ικανοποιηθούν οι ροές
  • και οι πιέσεις Booster Σταθμός Συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία
  • Τροφοδοσία του TAP με πίεση παράδοσης σημαντικά υψηλότερη από την πίεση λειτουργίας του ΕΣΦΑ
  • Σταθμός Συμπίεσης Αμπελιάς, Διασφάλιση υδραυλικής σταθερότητας
  • Στρατηγική διασύνδεση του ΕΣΦΑ με άλλα διασυνδεδεμένα συστήματα

Μέσα στους στόχους των επόμενων ετών είναι η ενίσχυση διασύνδεσης του ΕΣΦΑ με άλλα συστήματα όπως: Αγωγός Νέας Μεσημβρίας – Ευζώνων - Γευγελής → 100% Hydrogen-ready

Δύο νέα κρίσιμα σημεία διασύνδεσης:

  • Διασύνδεση με τη Βουλγαρία μέσω του IGB με το έργο του Ρυθμιστικού
  • Σταθμού Κομοτηνής που επιτρέπει τη λειτουργία δύο τμημάτων του ΕΣΦΑ
  • (Ανατολικά και Δυτικά Κομοτηνής) σε διαφορετικά επίπεδα πίεσης
  • Διασύνδεση με το FSRU Αλεξανδρούπολης:
  • Διασφάλιση πρόσβασης σε νέες εναλλακτικές πηγές προμήθειας LNG
  • Τα παραπάνω σημεία διασύνδεσης θα διευκολυνθούν με το έργο του Σταθμού Συμπίεσης Κομοτηνής.
  • Νέα Έργα για την αποσυμφόρηση του συστήματος:
  • Διπλασιασμός Κλάδου ΥΠ Καρπερής - Κομοτηνής (~ 215 χλμ. 30-ιντσών αγωγός)
  • Διπλασιασμός Κλάδου ΥΠ Πάτημα - Λειβαδιά (~ 100 χλμ. 30-ιντσών αγωγός

Ιστορικό

 O ΔΕΣΦΑ ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2007 και αποτελεί τον ιδιοκτήτη και διαχειριστή του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ), που απαρτίζεται από το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου και τον Τερματικό Σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στη νησίδα της Ρεβυθούσας. Έχει πιστοποιηθεί ως Διαχειριστής Συστήματος Μεταφοράς Φυσικού Αερίου Διαχωρισμένης Ιδιοκτησίας στο πλαίσιο του 3ου Ενεργειακού Πακέτου της Ε.Ε., σε συνέχεια της ολοκλήρωσης της διαδικασίας ιδιωτικοποίησής του στις 20 Δεκεμβρίου 2018.

Ο ΔΕΣΦΑ είναι υπεύθυνος για τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξη του ΕΣΦΑ με ασφαλή, αξιόπιστο και οικονομικά αποδοτικά τρόπο, προσφέροντας Ρυθμιζόμενες Υπηρεσίες Πρόσβασης Τρίτων με διαφανή τρόπο και χωρίς διακρίσεις, καθώς και μια σειρά από εξαιρετικά εξειδικευμένες υπηρεσίες σε εγχώριους και διεθνείς πελάτες.

Οι μέτοχοι του ΔΕΣΦΑ

 Υπενθυμίζεται ότι από το 2018 κύριος μέτοχος του ΔΕΣΦΑ, με ποσοστό 66%, είναι η κοινοπραξία SENFLUGA. Μέτοχοι της SENFLUGA είναι τρεις πολύ σημαντικοί Ευρωπαίοι Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου: η ιταλική εταιρεία Snam, η ισπανική Enagas και η βελγική Fluxys, οι οποίοι είναι επίσης μέτοχοι της εταιρείας Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (ΤΑP). Στη μετοχική σύνθεση της SENFLUGA, με ποσοστό 10%, έχει εισέλθει και η DAMCO ENERGY του Ομίλου Κοπελούζου.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας