Οι χώρες της G7 έριξαν το βάρος τους στην ιδέα του καγκελάριου της Γερμανίας Όλαφ Σολτς για τη δημιουργία μιας κλιματικής λέσχης φιλόδοξων χωρών με στόχο την επιτάχυνση των προσπαθειών τους, η οποία θεωρείται συμπληρωματική του συνοριακού φόρου άνθρακα της ΕΕ.
Το 2021, ο τότε υπουργός Οικονομικών Όλαφ Σολτς πρόβαλε τη φιλοδοξία του για τη δημιουργία μιας λέσχης «φιλόδοξων, τολμηρών και συνεργάσιμων» χωρών. Οι στόχοι της πρωτοβουλίας ήταν χώρες «με μεγάλες ποσότητες εκπομπών, ιδίως η Κίνα και οι ΗΠΑ», σημαντικοί εμπορικοί εταίροι της ΕΕ, χώρες με τιμή στις εκπομπές CO2 και χώρες με μεγάλο βιομηχανικό τομέα.
Τώρα ο καγκελάριος, κατάφερε να πείσει τις χώρες της G7 να συμφωνήσουν.
«Χρειαζόμαστε περισσότερη φιλοδοξία για να επιτύχουμε τους κλιματικούς μας στόχους. Με τη Λέσχη για το Κλίμα, συμβάλλουμε στο να διασφαλίσουμε ότι μπορούμε επίσης να τηρήσουμε αυτή τη δέσμευση», εξήγησε ο Σολτς κατά τη διάρκεια των τελικών του δηλώσεων στη σύνοδο κορυφής της G7 στο Ελμάου της Γερμανίας στις 28 Ιουνίου.
Στην τελική δήλωση ορισμένες από τις μεγαλύτερες βιομηχανικές χώρες του κόσμου, τονίζουν ότι οι G7 «στοχεύουν στη δημιουργία μιας λέσχης για το κλίμα» με «ιδιαίτερη έμφαση στον τομέα της βιομηχανίας» μέχρι το τέλος του 2022.
Θα στηριχθεί σε τρεις πολιτικές. Πρώτον, φιλόδοξες πολιτικές «μετριασμού» του κλίματος για τη μείωση της έντασης των εκπομπών των συμμετεχουσών οικονομιών, όπου τα μέλη θα μοιράζονται βέλτιστες πρακτικές και θα εργάζονται προς την κατεύθυνση της κοινής κατανόησης των οικονομικών επιπτώσεων των πολιτικών «μετριασμού», όπως μέσω της ρητής τιμολόγησης του άνθρακα.
Ένας δεύτερος πυλώνας θα είναι ο κοινός μετασχηματισμός της βιομηχανίας μέσω της ατζέντας απαλλαγής από τον άνθρακα στη βιομηχανία, του συμφώνου δράσης για το υδρογόνο και της επέκτασης των αγορών για πράσινα βιομηχανικά προϊόντα, τα οποία συχνά δυσκολεύονται να ανταγωνιστούν σε τιμές τους πιο ρυπογόνους ορυκτούς ανταγωνιστές τους.
Ο τρίτος πυλώνας της λέσχης για το κλίμα θα είναι οι συμπράξεις και η συνεργασία, με την ανακοίνωση να υπογραμμίζει τις «Συμπράξεις δίκαιης ενεργειακής μετάβασης» (JETPs), τα οποία είναι προγράμματα προσαρμοσμένα σε χώρες όπως η Νότια Αφρική ή η Ινδία. Οι χώρες θα λαμβάνουν οικονομική στήριξη και μεταφορά τεχνολογίας ανάλογα με το επίπεδο της κλιματικής τους φιλοδοξίας μέσω αυτών των JETPs.
Με τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία να είναι μερικές από τις μόνες μεγάλες χώρες στον κόσμο που διαθέτουν σύστημα τιμολόγησης των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα μέσω του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ETS), η κλιματική λέσχη έχει απομακρυνθεί από την αρχική της έμφαση στην τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.
«Η σημερινή ανακοίνωση για τις κλιματικές λέσχες θέτει την απαλλαγή της βιομηχανίας από τον άνθρακα στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας. Ενώ η ιδέα να επικεντρωθούμε στην τιμολόγηση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχει χάσει την ισχύ της, η στροφή προς τη βαριά βιομηχανία έχει τη δυνατότητα να επιταχύνει την ανάπτυξη παγκόσμιων πράσινων αγορών μέσω της συνεργασίας», εξήγησε ο Ντομιέν Βανγκενέστεν, σύμβουλος πολιτικής στο think-tank για το κλίμα E3G.
Η βιομηχανία χαιρέτισε επίσης τη συμφωνία.
«Είναι καλό που η G7 πιέζει για τη δημιουργία μιας διεθνούς λέσχης για το κλίμα! Αυτό γίνεται με στόχο να ενωθούν χώρες με παρόμοιες φιλοδοξίες για την προστασία του κλίματος για την αποφυγή εμπορικών φραγμών που σχετίζονται με το κλίμα”, εξήγησε ο Τίλο Μπροντμαν, διευθύνων σύμβουλος της ένωσης κατασκευαστών μηχανών VDMA.
Η αξιοπιστία του Σολτς όσον αφορά τη δράση για το κλίμα είχε προηγουμένως πληγεί από δημοσιεύματα των μέσων ενημέρωσης ότι η Γερμανία θα προσπαθούσε να υπαναχωρήσει από τη δέσμευση του 2021 να σταματήσει τη χρηματοδότηση ορυκτών καυσίμων στο εξωτερικό.
Πηγή: euractiv.gr