Μενού Ροή
Αποκάλυψη FT: Τι θα προβλέπουν οι προτάσεις της Κομισιόν για το κλίμα - Προαναγγελία Τζεντιλόνι για ενεργειακό φόρο

Σε ένα σχέδιο νομοθεσίας της Οδηγίας για την Ενεργειακή Φορολογία που ανακοινωθεί αυτή την εβδομάδα και αποκαλύπτουν οι Financial Times, αναφέρεται η αύξηση των ελάχιστων συντελεστών για τα πιο ρυπογόνα καύσιμα όπως η βενζίνη, το ντίζελ και το πετρέλαιο για περίοδο δέκα ετών. Τα καυσαέρια, το πράσινο υδρογόνο και τα καύσιμα βιώσιμης αεροπορίας δεν θα λάβουν εισφορές βάσει του προτεινόμενου συστήματος για μια δεκαετία.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα επιχειρήσει να αλλάξει τον ισχύοντα κανονισμό μετά από 15 χρόνοα για να δώσει κίνητρο για καύσιμα χαμηλών εκπομπών και εισφορές στην εξαιρετικά ρυπογόνα ενέργεια που χρησιμοποιείται στις αεροπορικές και ναυτιλιακές βιομηχανίες. Το μέτρο είναι μια από τις δώδεκα πολιτικές που θα παρουσιαστούν την Τετάρτη για να διασφαλιστεί ότι η ΕΕ μπορεί να επιτύχει έναν στόχο μείωσης των μέσων εκπομπών άνθρακα κατά 55% έως το 2030. Άλλες περιλαμβάνουν επέκταση του συστήματος εμπορίας εκπομπών της ΕΕ, αυστηρότερους κανόνες CO2 για τα αυτοκίνητα και φόρο άνθρακα σε ορισμένες εισαγωγές.

Το πακέτο «Fit for 55» θέτει την ΕΕ στην πρώτη γραμμή των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, αλλά οι προτάσεις κινδυνεύουν να υποχωρήσουν από ορισμένες κυβερνήσεις και το κοινό. Η εισαγωγή περιβαλλοντικών φόρων είναι πιθανώς ένα από τα πιο πολιτικά ευαίσθητα μέτρα στα σχέδια της επιτροπής. Σε αντίθεση με τις περισσότερες πράσινες πολιτικές των Βρυξελλών, η ενημέρωση της κατευθυντήριας γραμμής για τον ενεργειακό φόρο θα απαιτήσει ομόφωνη υποστήριξη από τις 27 χώρες της ΕΕ για να γίνει πραγματικότητα.

Ο Paolo Gentiloni, οικονομικός επίτροπος των Βρυξελλών, επισήμανε ότι «παραδόξως, είναι η τόνωση των ορυκτών καυσίμων και όχι των φιλικών προς το περιβάλλον καυσίμων. Πρέπει να το αλλάξουμε αυτό », δήλωσε η Gentiloni σε συνάντηση των υπουργών Οικονομικών της G20 το σαββατοκύριακο.

Οι κανόνες 15ετίας

Οι κανόνες της ΕΕ για τον ενεργειακό φόρο χρονολογούνται από το 2006 και έχουν δημιουργήσει ένα σύστημα που «ευνοεί τη χρήση ορυκτών καυσίμων» λόγω μιας σειράς εκπομπών και κενών για βρώμικη ενέργεια σε διάφορα κράτη μέλη, σύμφωνα με το κείμενο. Η οδηγία έχει σχεδιαστεί για να καθορίζει μια σειρά ελάχιστων φορολογικών συντελεστών για ενεργειακά προϊόντα σε ολόκληρο το μπλοκ.

Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές που προτείνονται είναι ο τερματισμός των εκπομπών καυσίμων που ρυπαίνουν πολύ, όπως η κηροζίνη που χρησιμοποιείται στην αεροπορία. Το προσχέδιο αναφέρει ότι τα καύσιμα αεριωθουμένων που χρησιμοποιούνται στις πτήσεις της ΕΕ θα πρέπει να υπόκεινται σε νέο ελάχιστο φορολογικό συντελεστή, οι λεπτομέρειες του οποίου δεν έχουν ακόμη αποφασιστεί, ανέφεραν αξιωματούχοι. Σύμφωνα με το σχέδιο, ωστόσο, οι κανόνες θα πρέπει να εξαιρούν μόνο τις πτήσεις φορτίου και να εφαρμόζουν χαμηλότερους ναύλους για μη εμπορικές πτήσεις.

Αντιδράσεις

Αν και πολλές χώρες της ΕΕ χαιρέτισαν έναν φόρο επί της κηροζίνης, προκάλεσε αντίσταση από τον αεροπορικό κλάδο. Οι Βρυξέλλες σχεδιάζουν επίσης να καταργήσουν τις πιστώσεις άνθρακα που παρέχονται στον τομέα από το ETS. Μαζί με τους φορολογικούς κανόνες, η σταδιακή κατάργηση των δωρεάν δικαιωμάτων θα αυξήσει σημαντικά την πίεση στην αεροπορία να μειώσει τις εκπομπές της ή να πληρώσει για τη ρύπανση.

Η ιδέα λέει ότι η σταδιακή αύξηση του ελάχιστου φόρου κατά τη διάρκεια μιας δεκαετής μετάβασης θα συμβάλει στην αποφυγή του προβλήματος της «διπλής φορολογίας» για τις ναυτιλιακές και αεροπορικές βιομηχανίες, οι οποίες υπόκεινται σε δύο μορφές τιμολόγησης CO2.

Ο αεροπορικός όμιλος A4E δήλωσε ότι οι νέοι φόροι άνθρακα για τον τομέα είναι «οικολογικά και οικονομικά αντιπαραγωγικοί» και ότι οι τιμές άνθρακα που βασίζονται στην αγορά θα πρέπει να είναι η μόνη σημαντική μορφή τιμών CO2 στον κλάδο.

«Ο φόρος κηροζίνης εντός της ΕΕ θα μπορούσε να οδηγήσει σε ανταγωνιστική στρέβλωση στην ευρωπαϊκή ενιαία αγορά και σε παγκόσμιο επίπεδο», δήλωσε ο A4E. «Ένας πιθανός φόρος κηροζίνης που θα καθορίζει ελάχιστους φορολογικούς συντελεστές για πτήσεις εντός της ΕΕ είναι πιθανό να έχει το πιο αρνητικό αποτέλεσμα, καθώς θα μπορούσε να ανοίξει την πόρτα σε διαφορετικούς ναύλους εντός της εσωτερικής αγοράς».

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας