Στα κρίσιμα συμβούλια των Ευρωπαίων υπουργών Ενέργειας και Περιβάλλοντος, τα οποία θα διεξαχθούν στις 27 και 28 Ιουνίου στο Λουξεμβούργο στρέφεται το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας, καθώς η ατζέντα των συναντήσεων περιλαμβάνει θέματα μείζονος ενδιαφέροντος.
Στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας στις 27 Ιουνίου, τα κράτη μέλη αναμένεται να εγκρίνουν και επίσημα τον κανονισμό που έχει προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το γέμισμα των αποθηκών φυσικού αερίου πριν από την έλευση του χειμώνα.
Εκτός απροόπτου, οι υπουργοί των 27 κρατών μελών αναμένεται να αποδεχθούν την πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που προβλέπει ότι έως την πρώτη Νοεμβρίου οι χώρες που διαθέτουν υποδομές αποθήκευσης θα πρέπει να τις έχουν γεμάτες σε ποσοστό 80%. Σύμφωνα με την ίδια πρόταση, χώρες που δεν διαθέτουν αποθήκες φυσικού αερίου, όπως η Ελλάδα, η Φινλαδία, η Σλοβενία, η Εσθονία, η Λιθουανία και η Ιρλανδία, θα πρέπει να έχουν καταλήξει σε «συμφωνίες αλληλεγγύης» (solidarity agreements) για την αποθήκευση του 15% της ετήσιας κατανάλωσης φυσικού αερίου στις αποθήκες άλλων ευρωπαϊκών χωρών.
Στο συμβούλιο θα συζητηθούν επίσης τα μέτρα που έχουν λάβει τα κράτη μέλη για την επάρκεια εφοδιασμού με φυσικό αέριο, αλλά και οι παρεμβάσεις για τη μείωση των υψηλών τιμών ενέργειας με τις οποίες επιβαρύνονται νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Η κρίσιμη συνάντηση
Σύμφωνα με πληροφορίες, πιο κρίσιμη από το συμβούλιο υπουργών Ενέργειας θα είναι η συνάντηση των υπουργών Περιβάλλοντος την Τρίτη, 28 Ιουνίου. Και αυτό διότι το βασικό θέμα θα είναι η αναθεώρηση του ευρωπαϊκού χρηματιστηρίου ρύπων (Emissions Trading System) και η ένταξη σε αυτό σημαντικών κλάδων όπως η ναυτιλία, οι οδικές μεταφορές και τα κτίρια.
Πρόκειται για τομείς της οικονομίας που επηρεάζουν άμεσα την καθημερινότητα των πολιτών και των επιχειρήσεων, δεδομένου ότι σχετίζονται με το κόστος μετακινήσεων, τη μεταφορά αγαθών και τα συστήματα θέρμανσης και ψύξης οικιακών και επαγγελματικών κτιρίων. Όταν οι κλάδοι αυτοί ενταχθούν στο ETS τότε το κόστος των καυσίμων για τις μετακινήσεις με οχήματα και πλοία, αλλά και για τη θέρμανση και ψύξη κτιρίων θα αυξηθεί.
Ο νέος κανονισμός για το σύστημα δικαιωμάτων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου αναμένεται να ισχύσει από το 2026 και η επεξεργασία του έχει ήδη ξεκινήσει στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα από το περασμένο καλοκαίρι στο πλαίσιο της δέσμης μέτρων Fit for 55.
Στο συμβούλιο της 28ης Ιουνίου, η Ελλάδα θα εκπροσωπηθεί από τον γενικό γραμματέα Περιβάλλοντος του ΥΠΕΝ, Πέτρο Βαρελίδη, καθώς ο υπουργός, Κώστας Σκρέκας, θα πρέπει να βρίσκεται στη Βουλή που θα συνεδριάζει για το σχέδιο νόμου για τις ΑΠΕ και τα έργα αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας.
Την Τετάρτη το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο αποδέχθηκε επί της αρχής τις προτάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την αναθεώρηση του ETS, τροποποιώντας αρκετές από αυτές. Το επόμενο στάδιο είναι να ξεκινήσει ουσιαστική διαβούλευση το φθινόπωρο μεταξύ του Κοινοβουλίου και των 27 κρατών μελών δια των αρμόδιων υπουργών Περιβάλλοντος προκειμένου να βρεθεί κοινός τόπος.
Ο ελληνικό στόχος
Όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, ο στόχος της χώρας μας είναι στις κρίσιμες διαπραγματεύσεις είναι να διεκδικήσει όσα περισσότερα κεφάλαια μπορεί τα οποία θα διατεθούν για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων από τις αυξήσεις στο κόστος καυσίμων που θα πυροδοτήσει ο νέος κανονισμός για τα δικαιώματα ρύπων.
Για τον σκοπό αυτόν η Κομισιόν αναμένεται να ιδρύσει το Ταμείο Κοινωνικής Συνοχής (Social Cohesion Fund) στο οποία θα διατεθεί το 25% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων εκπομπών από το 2026 και έπειτα, όταν δηλαδή θα ξεκινήσει η λειτουργία του νέου συστήματος.