Μενού Ροή
Η δεύτερη μάχη για τις μπαταρίες και το ψαλίδι στην επιδότηση - Οι πονοκέφαλοι Σκυλακάκη και η ..διαφωνία Κασσελάκη με Τσίπρα για την ΔΕΗ

Ο Unabomber “σκάει” κάθε Σαββατοκύριακο και σας μεταφέρει όλα όσα έμαθε την εβδομάδα που προηγήθηκε από τον χώρο της ενέργειας και όχι μόνο.

  • Ξεκινά η δεύτερη μεγάλη μάχη για τις μπαταρίες
  • Το "ψαλίδι" στην επιδότηση
  • Ποιοι θα κονταροχτυπηθούν
  • Περισσότερες μονάδες, λιγότεροι διαγωνισμοί
  • Δυο μέρες στο Παρίσι
  • «Δεν πήγε καλά στην κρίση η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού»
  • Ο Κασσελάκης θέλει ανοιχτή την αγορά ηλεκτρισμού
  • «Βρέχει χρήμα» για FSRU Αλεξανδρούπολης και διασύνδεση Κρήτης-Αττικής
  • «Αέρας στα πανιά» της Iberdrola στην Ελλάδα
  • Φως στο τούνελ» για το LNG truck loading του ΔΕΣΦΑ

Ξεκινά η δεύτερη μεγάλη μάχη για τις μπαταρίες

Απο εβδομαδα να περιμένετε τον δεύτερο διαγωνισμό της ΡΑΑΕΥ για τις μπαταρίες. Η είδηση θα βρίσκεται στο ύψος της χαμηλης κρατικής ενίσχυσης, που σύμφωνα με κάποια σενάρια, μπορεί και να κινηθεί κοντά στα... 100.000 ευρώ ανά Μεγαβάτ, έναντι 200.000 ευρώ στον πρώτο διαγωνισμό. Άνθρωποι με γνώση των διεργασιών μιλούν για μεταξύ 100.000 και 120.000 ευρώ. Τουλάχιστον σε τέτοια επίπεδα κάνει ασκήσεις η αγορά.

Το "ψαλίδι" στην επιδότηση

Η αιτία για το μεγάλο "ψαλίδι" της κρατικής ενίσχυσης συνδέεται με τις πολύ χαμηλές προσφορές του πρώτου διαγωνισμού. Με τιμή εκκίνησης τα 115.000 ευρώ, η αγορά πίεσε τις τιμές ακόμη και 60% πιο χαμηλά, καταθέτοντας προσφορές από 34.000 (Helleniq Energy) εως 64.000 ευρω / MWh (Intra Energy). Τι σημαίνει όμως μικρότερη κρατική ενίσχυση; Περισσότερα μεγαβάτ.  Το "ψαλίδι" θα φέρει αύξηση της δημοπρατούμενης ισχύος στον διαγωνισμό, πάνω από τα 300 μεγαβάτ των αρχικών υπολογισμών. Στον πρώτο επίσης διαγωνισμό, πολλοί είχαν επιλέξει να «σπάσουν» το ταβάνι των 100 MW, δηλαδή τη μέγιστη ισχύ που μπορούσε να διεκδικήσει κάθε εταιρεία, σε περισσότερα του ενός, μικρότερα έργα. Κι αυτό για να αυξήσουν τις πιθανότητες να «περάσουν» κάποιον υποψήφιο σταθμό τους, ακόμη και αν ήταν small scale project. Το ιδιο πιθανότατα θα κάνουν και τώρα.

Ποιοι θα κονταροχτυπηθούν

Το παρών αναμένεται να δώσουν τόσο κάποιοι από όσους κέρδισαν στον πρώτο διαγωνισμό, όπως οι ΔΕΗ Ανανεώσιμες, η Mytilineos, η Helleniq Energy, η Intra Energy (Intrakat), η Ενεργειακή Τεχνική, και η Energy Bank, καθώς επίσης και άλλοι παίκτες. Εκείνοι που είτε δεν συμμετείχαν, είτε έμειναν εκτός της τελικής λίστας, όπως οι Motor Oil, οι γαλλικές Akuo και Voltalia, η πορτογαλική EDRP και η γερμανική ABO, οι οποίοι παίζουν δυνατά στην ελληνική αγορά των ΑΠΕ.

Περισσότερες μονάδες, λιγότεροι διαγωνισμοί

Το σημαντικό είναι ότι η αναθεώρηση της επενδυτικής ενίσχυσης ανοίγει τον δρόμο για να δρομολογηθούν περισσότερες μονάδες, αρκετά πάνω από τα 1.000 μεγαβάτ που προβλέπονταν αρχικά. Επιδίωξη του υπουργού Θ. Σκυλακάκη για τις standalone μπαταρίες είναι με ορίζοντα το 2027 να αναπτυχθούν έργα συνολικής ισχύος περί τα 1.700 Μεγαβάτ. Ένας στόχος που, έτσι όπως εξελίσσεται το παιχνίδι μπορεί και να επιτευχθεί πολύ νωρίτερα, χωρίς να χρειαστούν τόσοι πολλοί διαγωνισμοί.

Δυο μέρες στο Παρίσι

Στο Παρίσι όπου εδρεύει η Διεθνής Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ) βρέθηκε την Πέμπτη και την Παρασκευή που μας πέρασε η  Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Αλεξάνδρα Σδούκου: Την πρώτη ημέρα συμμετείχε στο πρώτο High-Level συνέδριο για τις Κρίσιμες Πρώτες ‘Ύλες (θέμα που έχει έρθει στην κορυφή της ευρωπαϊκής ατζέντα το τελευταίο διάστημα) και στη δεύτερη στο συνέδριο που συνδιοργάνωσε η ΙΕΑ με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα για τη χρηματοδότηση των «πράσινων» επενδύσεων. Η κ. Σδούκου «έδωσε είδηση», αφού αποκάλυψε ότι στο Πρόγραμμα Σταθερότητας και Ανάπτυξης της Ελλάδας θα εισαχθεί ειδική μεταρρύθμιση που θα «ξεκλειδώσει» την προστιθέμενη αξία της εγχώριας βιομηχανίας, ενώ τόνισε ότι η κυβέρνηση επιδιώκει να χαρτογραφήσει τα κοιτάσματα πρώτων υλών και να επιταχύνει τις αδειοδοτικές διαδικασίες…

Πολύ ενδιαφέροντα συμπεράσματα όμως προέκυψαν και από την δεύτερη εκδήλωση, όπου για άλλη μια φορά τονίστηκε ότι για να επιτευχθούν οι στόχοι της πράσινης μετάβασης, απαιτούνται περισσότερες επενδύσεις (και κεφάλαια) από ότι προβλέπονται σήμερα: Απαιτούνται επενδύσεις 530 δις. ετησίως έως το τέλος της δεκαετίας στην ΕΕ, από 330 δις. στο τέλος του 2022. Μεγάλη πρόκληση που προϋποθέτει κινητοποίηση όλων των χρηματοδοτικών εργαλείων, δημόσιων και ιδιωτικών, εθνικών και ευρωπαϊκών

«Δεν πήγε καλά στην κρίση η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρισμού»

Αίσθηση προκάλεσε η αποστροφή του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας για την αγορά ηλεκτρισμού της ΕΕ: Κατά την παρέμβασή του στο συνέδριο του ΗΑΕΕ, ο κ. Θεόδωρος Σκυλακάκης δήλωσε ό το υφιστάμενο μοντέλο «δεν πήγε καλά στην κρίση», όμως είναι πολύ δύσκολο να αλλαχθεί ευρωπαϊκά (κάτι που ισχύει, αν κρίνει κανείς ότι οι σχετικές διαπραγματεύσεις συνεχίζονται για μήνες με συνεχείς συγκρούσεις…), καθώς «έχουμε διαφορετικά συστήματα μέσα στην Ευρώπη και είναι δύσκολο να φτάσουν οι χώρες σε ομοφωνία για το μοντέλο. Δεν βλέπω μεγάλες αλλαγές και θα πρέπει να προσαρμοστούμε". Ο ίδιος σχολίασε ότι «Η διπλάσια τιμή φυσικού αερίου σήμερα  δεν είναι φυσιολογική, ούτε η τετραπλάσια τιμή του CO2 που αλλάζει την εξίσωση για αρκετές τεχνολογίες, όπως ο λιγνίτης». Πράγμα που εξηγεί γιατί η άρση των έκτακτων μέτρων στην αγορά ηλεκτρισμού και η «νέα κανονικότητα» των τιμολογίων ρεύματος αποτελούν ισχυρό πονοκέφαλο για την πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ

Ο Κασσελάκης θέλει ανοιχτή την αγορά ηλεκτρισμού

«Υπάρχουν ολιγοπώλια, φαίνεται από το ποσοστό κερδοφορίας των επιχειρήσεων. Στο ρεύμα είναι γνωστό ότι υπάρχει ολιγοπώλιο και πρέπει να σπάσει», ήταν η πρώτη ενεργειακή αναφορά του νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανου Κασσελάκη, στην συνέντευξη που έδωσε στο ΣΤΑΡ και την Μάρα Ζαχαρέα. Το νόημα ήταν ξεκάθαρο, ζητά να μπουν και άλλοι παίχτες στην αγορά ηλεκτρισμού, όπου κυριαρχεί η ΔΕΗ. Προεκλογικά, όμως στις 20 Ιουνίου είχε υποστηρίξει διά της παρουσίας του κάτι άλλο. Ο τέως πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας είχε επισκεφτεί το εργοστάσιο της ΔΕΗ στην Ξυλοκαμάρα Χανίων τονίζοντας την ανάγκη «να ξαναγίνει η ΔΕΗ δημόσια, να ξαναποκτήσει το Δ γιατί έχει χάσει το Δ, πρέπει το ελληνικό δημόσιο να αποκτήσει ξανά την πλειοψηφία των μετοχών ώστε να εξυπηρετεί τις ανάγκες της κοινωνίας». Μαζί του ήταν διάφορα στελέχη όπως οι πρώην υπουργοί Ευάγγελος Αποστολάκης, Παύλος Πολάκης και Γιώργος Σταθάκης. Εκεί ήταν και ο υποψήφιος τότε βουλευτής Επικρατείας και σημερινός πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ Στέφανος Κασσελάκης.

«Βρέχει χρήμα» για FSRU Αλεξανδρούπολης και διασύνδεση Κρήτης-Αττικής

Φρέσκο (δημόσιο) χρήμα θα μπει στο ταμείο δυο εμβληματικών projects φυσικού αερίου και ηλεκτρισμού που βρίσκονται αμφότερα σε ώριμη φάση κατασκευής:  Ο λόγος για το FSRU Αλεξανδρούπολης, για το οποίο η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έδωσε το «πράσινο φως» για εκταμίευση 106 εκατ. ευρώ ως κρατική ενίσχυση για το έργο και την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης-Αττικής, για την οποία πριν από λίγες ημέρες εκδόθηκε η Κοινή Υπουργική Απόφαση που ξεκλειδώνει χρηματοδότηση ύψους 588 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ.

«Αέρας στα πανιά» της Iberdrola στην Ελλάδα

Δυο νέα αιολικά πάρκα «έβαλε στην πρίζα» η ισπανική Iberdrola Renewables στην Ελλάδα, αυξάνοντας την πράσινη εγκατεστημένη ισχύ της σε 421 ΜW. O λόγος για το αιολικό πάρκο «Ασκιο ΙΙ» στη Δυτική Μακεδονία ισχύος 37,8 MW και το πάρκο “Ροκάνι” στη Βοιωτία ισχύος 18 MW, αντίστοιχα. Με το “Ασκιο ΙΙ” ουσιαστικά συμπληρώνεται το αιολικό πάρκο “Ασκιο ΙΙΙ” που λειτουργεί ήδη σε πλήρη με παραγωγική ισχύ 50,4 MW από το τέλος του 2022. Αξιοσημείωτο είναι ότι το «Ροκάνι» αποτελείται από 3 ανεμογεννήτριες τύπου “Vesta V 162” που είλναι οι μεγαλύτερες, αλλά και μεγαλύτερης ισχύος ανεμογεννήτριες που χρησιμοποιούνται στην Ελλάδα.

Φως στο τούνελ» για το LNG truck loading του ΔΕΣΦΑ

«Φως στο τούνελ» με το σίριαλ για το LNG truck loading του ΔΕΣΦΑ -λόγω των αντιρρήσεων των τοπικών δημοτικών αρχών - άρχισε να διαφαίνεται μετά την ομόφωνη απόφαση του Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας -που αναρτήθηκε πρόσφατα στη Διαύγεια- για τη χρήση της προβλήτας του Περάματος Μεγαρίδας για την εκφόρτωση των ειδικών φορτηγών. Είχε προηγηθεί συνεδρίαση -στις 30 Αυγούστου- του ΔΣ του ΟΛΕ, παρουσία της δημοτικής αρχής των Μεγάρων όπου είχε αποφασιστεί ότι η μεταφορά βυτιοφόρων με LNG από και προς τη Ρεβυθούσα στην προβλήτα του Περάματος θα γινόταν υπό σειρά προϋποθέσεων: Μεταξύ άλλων τονίζεται ότι η απόφαση τελεί υπό την προϋπόθεση ότι η μεταφορά θα γίνεται υπό τις προϋποθέσεις που τίθενται από την προσκομισθείσα (από τον ΔΕΣΦΑ) μελέτη ασφαλείας καθώς και υπό την προϋπόθεση λήψης των προβλεπόμενων στη μελέτη μέτρων ασφαλείας από τον ΔΕΣΦΑ και εφόσον πραγματοποιηθούν τα έργα που αναλυτικά προβλέπονται για την ασφάλεια της λιμενικής εγκατάστασης, ενώ θα λαμβάνονται αρμοδίως όλο τα αναγκαία αστυνομικά μέτρα προς αποφυγή συνωστισμού IX, φορτηγών και επιβατών.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας