του Θόδωρου Σκυλακάκη, Αναπληρωτή Υπουργού Οικονομικών
Μετά τις πρόσφατες γεωπολιτικές εξελίξεις το ενεργειακό κόστος αντικατέστησε την πανδημία ως το μεγαλύτερο και πλέον επείγον πρόβλημα οικονομικής πολιτικής.
Οι διακυμάνσεις στις τιμές της ενέργειας δεν είναι ένα φαινόμενο που θα παρέλθει με τη λήξη του πολέμου στην Ουκρανία. Αναμένεται να συνεχιστεί για αρκετά χρόνια ακόμα, καθώς ολόκληρος ο πλανήτης θα αλλάζει ενεργειακό μοντέλο.
Όσο πιο άμεσα γίνουν επενδύσεις που θα αφορούν σε Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (ΑΠΕ), σε νέες ηλεκτρικές διασυνδέσεις και αποθήκευση ενέργειας, σε εξοικονόμηση ενέργειας, στην ηλεκτροκίνηση, σε υποδομές για σταθμούς LNG και μονάδες αποθήκευσης φυσικού αερίου, σε αξιοποίηση των πλέον πρόσφορων πιθανών κοιτασμάτων φυσικού αερίου κ.λπ., τόσο το συντομότερο θα σταματήσει η εξάρτησή μας από τις απρόβλεπτες και πολύ ακριβές διεθνείς τιμές του εισαγόμενου φυσικού αερίου και του πετρελαίου, όπως και των ακριβών δικαιωμάτων ρύπων.
Αυτή η αλλαγή ενεργειακού μοντέλου θα δώσει μεγάλη «ανάσα» σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις. Θα αρχίσουν να βλέπουν, σταδιακά, τους λογαριασμούς ρεύματος να μειώνονται ώστε να γίνουν μεσομακροπρόθεσμα σημαντικά χαμηλότεροι σε σχέση με τις μέσες τιμές της τελευταίας δεκαετίας. Ταυτόχρονα, θα ενισχυθεί τόσο η ανταγωνιστικότητα όσο και ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας.
Οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά μπορούν να αξιοποιήσουν το «Ελλάδα 2.0», όπου υπάρχει πρόσφορο έδαφος για τις λεγόμενες πράσινες-ενεργειακές επενδύσεις.
Το Πρόγραμμα στο σύνολό του είναι, ήδη, σε πλήρη εξέλιξη. Συνολικά, μέχρι στιγμής, περισσότερα από 170 έργα και προγράμματα, αξίας περί τα 8,5 δισ. ευρώ, έχουν ενταχθεί στο Σχέδιο και κάποια από αυτά ήδη ξεκίνησαν να υλοποιούνται.
Μερικά χαρακτηριστικά παραδείγματα εντάξεων που σχετίζονται με την «πράσινη ενεργειακή μετάβαση» είναι τα παρακάτω:
– Εξοικονομώ κατ’ οίκον (κύκλοι 2021, 2022) για την ενεργειακή αναβάθμιση κύριων κατοικιών (1,35 δισ. ευρώ).
– Εξοικονομώ κατ’ οίκον (κύκλος 2020) για την ενεργειακή αναβάθμιση κύριων κατοικιών (199,64 εκατ. ευρώ).
– Πράσινα ΤΑΞΙ – Αντικατάσταση παλαιών, ρυπογόνων οχημάτων ΤΑΞΙ, με νέα, αμιγώς ηλεκτρικά, μηδενικών εκπομπών (40,01 εκατ. ευρώ).
– Διασύνδεση νησιών (Κυκλάδες φάση Δ) 164,5 εκατ. ευρώ.
– Ανακατασκευή του Κέντρου Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) Κουμουνδούρου και Γραμμή Μεταφοράς 400kV ΚΥΤ Κουμουνδούρου – ΚΥΤ Κορίνθου (30,10 εκατ. ευρώ).
Ταυτόχρονα προετοιμάζεται η ένταξη των προγραμμάτων για: αποθήκευση ενέργειας, εξοικονόμηση ενέργειας για μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις και το δημόσιο τομέα, ηλεκτροκίνηση (φορτιστές), εγκατάσταση συγκράτησης και αποθήκευσης CO2 (CCS) κ.λπ.
Επίσης προχωρά πλέον σε υλοποίηση και το πρόγραμμα των δανείων του Ελλάδα 2.0, μέσω των ελληνικών τραπεζών αλλά και μέσω της EIB και της EBRD, με το οποίο αναμένεται να κινητοποιηθούν πρόσθετες πράσινες επενδύσεις, κυρίως ενεργειακές, συνολικού ύψους περίπου 11 δισ. ευρώ.
Το ελληνικό Σχέδιο προχωρά με ταχύτητα και είναι από τα πρώτα σε ρυθμούς υλοποίησης. Ήταν το δεύτερο που κατατέθηκε και το τρίτο που έλαβε θετική αξιολόγηση από την Επιτροπή και την έγκριση του ECOFIN.
Η προχρηματοδότηση, ύψους 3,96 δισ. ευρώ, που εκταμιεύθηκε μέσα στον Αύγουστο του 2021 αποτελεί το 13% των χρημάτων που αναλογούν στην Ελλάδα από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Επίσης, ήμασταν μεταξύ των πρώτων που υπέγραψαν με την Επιτροπή την απαραίτητη, Επιχειρησιακή Σύμβαση και η τρίτη χώρα που κατέθεσε το πρώτο αίτημα πληρωμής μετά την επιτυχή ολοκλήρωση των σχετικών οροσήμων. Το αίτημα έχει ήδη λάβει τις σχετικές εγκρίσεις από τα ευρωπαϊκά όργανα και η εκταμίευση αναμένεται εντός του Απριλίου.
Η ταχεία υλοποίηση του «Ελλάδα 2.0.» δεν μπορεί να λύσει άμεσα την τρέχουσα ενεργειακή κρίση, είναι όμως κρίσιμη για την μεσοπρόθεσμη και μακροπρόθεσμη απάντηση στο πρόβλημα.
Γιατί επιταχύνει πολύ σημαντικά τις επενδύσεις που περιορίζουν την εξάρτησή μας από ρυπογόνα και πανάκριβα εισαγόμενα καύσιμα.
Αναδημοσίευση από το Powergame.gr