Για να πετύχει την πράσινη μετάβαση η βιομηχανία της ναυτιλίας θα χρειαστεί περισσότερα εναλλακτικά καύσιμα και σύμφωνα με έκθεση απαιτεί μια αναθεώρηση των ενεργειακών συστημάτων που υποστηρίζουν την παραγωγή καυσίμων.
Η βρετανική εταιρεία καινοτομίας τεχνολογίας Core Power εξετάζει στην τελευταία της έκθεση το τοπίο των εναλλακτικών καυσίμων για τη ναυτιλία, αναδεικνύοντας γιατί η προχωρημένη πυρηνική τεχνολογία, ειδικά όταν εφαρμόζεται σε πλωτά εργοστάσια, έχει μοναδικά χαρακτηριστικά για την κλιμάκωση της παραγωγής e-fuels για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, η πλήρης απανθρακοποίηση της ναυτιλιακής βιομηχανίας απαιτεί να αντιμετωπιστούν τόσο η μείωση των εκπομπών όσο και οι βελτιώσεις στην ενεργειακή απόδοση. Η Core Power θεωρεί την πρόωση με τη χρήση προηγμένων πυρηνικών αντιδραστήρων ως την ιδανική, μηδενικών εκπομπών, εναλλακτική λύση στην εξάρτηση της βιομηχανίας από τα ορυκτά καύσιμα. Ωστόσο, για μικρότερα πλοία όπου η άμεση πυρηνική πρόωση δεν είναι εφικτή, η καύση e-fuels που προέρχονται από υδρογόνο αποτελεί επίσης μια πιθανή οδό προς την απανθρακοποίηση. Σήμερα, διάφορα είδη e-fuels εξετάζονται ως πιθανές λύσεις για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, συμπεριλαμβανομένων των e-αμμωνίας, e-μεθανόλης, e-ντίζελ και e-μεθανίου.
Τα e-fuels είναι συνθετικά υγρά καύσιμα που δημιουργούνται μέσω βιομηχανικών διεργασιών που χρησιμοποιούν ηλεκτρική ενέργεια για να οδηγούν χημικές αντιδράσεις, μετατρέποντας βασικά συστατικά όπως το νερό και το διοξείδιο του άνθρακα (CO2) σε προϊόντα που μπορούν να αντικαταστήσουν τα συμβατικά ορυκτά καύσιμα. Ο όρος e-fuel χρησιμοποιείται γενικά για καύσιμα που έχουν παραχθεί χρησιμοποιώντας ηλεκτρολυτικό υδρογόνο, δηλαδή υδρογόνο που παράγεται με τη διάσπαση του νερού μέσω ηλεκτρόλυσης, μια διαδικασία που απαιτεί ηλεκτρική ενέργεια.
Σύμφωνα με τη βρετανική εταιρεία, η μετάβαση στα e-fuels που παράγονται είτε με πράσινο είτε με ροζ υδρογόνο είναι απαραίτητη για την προώθηση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας. Η παραγωγή υδρογόνου με πυρηνική ενέργεια προσφέρει ιδιαίτερα πλεονεκτήματα, όπως αυξημένη αποδοτικότητα, ειδικά όταν η θερμότητα του πυρηνικού εργοστασίου ενσωματώνεται στη διαδικασία της ηλεκτρόλυσης. Αυτή η προσέγγιση αξιοποιεί επίσης την "αδιάκοπη, αξιόπιστη και ασφαλή" παραγωγή ενέργειας που προσφέρουν οι πυρηνικές τεχνολογίες. Όταν χρησιμοποιούνται ως πλωτά πυρηνικά εργοστάσια , τα πλεονεκτήματα αυτά επεκτείνονται περαιτέρω: η τεχνολογία επιτρέπει την παραγωγή γλυκού νερού επιτόπου μέσω αφαλάτωσης θαλασσινού νερού, ενώ παρέχει δυνατότητες ευέλικτης εγκατάστασης για να ταιριάζει με την παραγωγή και τη ζήτηση. Αυτός ο συνδυασμός χαρακτηριστικών, σε συνδυασμό με τη μηδενική παραγωγή εκπομπών σε βιομηχανική κλίμακα, καθιστά τα FNPPs ιδιαίτερα κατάλληλα για παραγωγή υδρογόνου μεγάλης κλίμακας, σημειώνει η Core Power.
Η βιομηχανική παραγωγή e-fuels απαιτεί τεράστιες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας. Οι τρέχουσες προβλέψεις δείχνουν ότι μέχρι το 2050, η παραγωγή e-fuels μόνο θα απαιτεί περίπου 20.000 TWh ετησίως. Η νέα ανάλυση δείχνει ότι η πυρηνική ενέργεια είναι μια αξιόπιστη, ευέλικτη και ουδέτερη ως προς τον άνθρακα πηγή ενέργειας. "Όταν παράγονται με αυτή την τεχνολογία, τα e-fuels επιτυγχάνουν τιμές EROI που υπερβαίνουν ακόμη και αυτές των παραδοσιακών ναυτιλιακών καυσίμων. Αυτό καθιστά τα e-fuels από πυρηνική ενέργεια τόσο περιβαλλοντικά όσο και οικονομικά βιώσιμες εναλλακτικές λύσεις στα HFO και LNG," τόνισε η Core Power.
Τα πλωτά πυρηνικά εργοστάσια προσφέρουν «έναν πρακτικό δρόμο» για την επίτευξη αυτού του στόχου. Η αρθρωτή κατασκευή τους, οι ευέλικτες επιλογές εγκατάστασης και οι ολοκληρωμένες δυνατότητες παραγωγής αντιμετωπίζουν τις βασικές προκλήσεις για την κλιμάκωση της παραγωγής e-fuel. "Παρέχοντας αξιόπιστη, ουδέτερη ως προς τον άνθρακα παραγωγή ενέργειας ακριβώς εκεί όπου χρειάζεται, τα FNPPs μπορούν να βοηθήσουν να μετατραπεί το ναυτιλιακό e-fuel από μια υποσχόμενη ιδέα σε μια κλιμακούμενη πραγματικότητα," κατέληξε η Core Power.