Οι τιμές του πετρελαίου, αν και με κάποια σκαμπανεβάσματα, έχουν συγκρατηθεί φέτος και ο οίκος αξιολόγησης S&P αναμένει ότι θα παραμείνουν συγκρατημένες το 2025. Ωστόσο, οι αγορές εμπορευμάτων μπορεί να είναι εξαιρετικά απρόβλεπτες και οι συγκρούσεις που περιλαμβάνουν μεγάλες χώρες παραγωγής αργού ή κοντά σε εγκαταστάσεις μεταφοράς πετρελαίου συνήθως προσθέτουν ένα ασφάλιστρο κινδύνου στις τιμές, όπως τονίζει. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν εμπλέκεται η Μέση Ανατολή, δεδομένου ότι η περιοχή συμβάλλει το ένα τρίτο της παγκόσμιας παραγωγής αργού πετρελαίου.
Πιο αναλυτικά, όπως σημειώνει, παρά τις κλιμακούμενες συγκρούσεις, οι τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν το δεύτερο εξάμηνο του 2024. Το βασικό σενάριο της S&P Global Ratings είναι ότι οι τιμές του Brent θα κινηθούν κατά μέσο όρο στα 75 δολάρια το βαρέλι το 2025, σε σύγκριση με τον μέσο όρο των 82 δολαρίων ανά βαρέλι το 2023 και περίπου 80 δολαρίων το βαρέλι το 2024.
Ένας σημαντικός παράγοντας για τις τιμές του πετρελαίου το 2025 θα είναι ο ρυθμός με τον οποίο οι χώρες του ΟΠΕΚ+ αυξάνουν την προσφορά τους. Οι χώρες του ΟΠΕΚ+ (με επικεφαλής τη Σαουδική Αραβία) συγκρατούν την προσφορά, συνολικού ύψους 5,8 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα. Αφού σχεδίαζε να αρχίσει να χαλαρώνει τις περικοπές των 2,2 εκατ. βαρελιών την ημέρα και να απελευθερώσει περισσότερη παραγωγή, ο ΟΠΕΚ+ επέλεξε και πάλι να καθυστερήσει αυτή την επιπλέον προσφορά για μεγαλύτερο διάστημα. Αυτό αντιπροσωπεύει ένα βέρος για την αγορά, καθώς η ζήτηση φαίνεται πιθανό να έχει ήδη καλυφθεί από νέα παραγωγή από την Αμερική, τονίζει η S&P.
Η ζήτηση για πετρέλαιο παραμένει ανθεκτική, παρόλο που η ενεργειακή μετάβαση προχωρά αργά. Η S&P αναμένει μέτρια αύξηση της ζήτησης άνω του 1 εκατ. βαρέλια την ημέρα το 2025, σε σύγκριση με μέσο όρο 1,7 εκατομμυρίων βαρελιών την ημέρα την τελευταία δεκαετία. Αυτό συσχετίζεται με την οικονομική δραστηριότητα και τις προσδοκίες για πιο ήπια αύξηση του ΑΕΠ, παράλληλα με τις συνεχείς αλλαγές στη χρήση καυσίμων για τις μεταφορές. Ωστόσο, η πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα και τα αποθέματα δείχνουν επίσης ότι η αγορά φαίνεται καλά εφοδιασμένη τα επόμενα τρίμηνα - και θα πρέπει να έχει ευελιξία σε περίπτωση σοκ στην προσφοράς. Ο οίκος υπολογίζει ότι η αχρησιμοποίητη παραγωγική ικανότητα είναι πάνω από 5 εκατ. βαρέλια την ημέρα, εν μέρει λόγω του περιορισμού της προσφοράς του ΟΠΕΚ+.
Τι προβλέπει η S&P και γιατί
Ο οίκος πάντως πιστεύει ότι πρόσθετη αναταραχή σε κρίσιμες θαλάσσιες διαδρομές θα μπορούσε να οδηγήσει σε άνοδο των τιμών του πετρελαίου. Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή δεν έχει διαταράξει ουσιαστικά τις παγκόσμιες ροές αργού. Ωστόσο, οποιεσδήποτε καθυστερήσεις ή διακοπές —ειδικά στο στενό του Ορμούζ μεταξύ του Ιράν και του Ομάν και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, όπου διέρχεται επίσης περίπου το 30% της παγκόσμιας θαλάσσιας προμήθειας αργού και υγροποιημένου φυσικού αερίου— θα μπορούσαν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις καθώς η αγορά αφομοιώνει τη σοβαρότητα και διάρκεια της διακοπής.
Ενώ το κλείσιμο του Στενού του Ορμούζ είναι ένα σενάριο χαμηλής πιθανότητας, η S&P πιστεύει ότι η απροθυμία των μεταφορέων ή οι δυσκολίες απόκτησης φθηνής ασφάλισης θα μπορούσαν επίσης να καθυστερήσουν ή να περιορίσουν τη διέλευση ακόμη και χωρίς πλήρη κλείσιμο. Αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε διαρκείς υψηλές τιμές (πάνω από 100 δολ. το βαρέλι) που πιθανότατα θα μείωναν τη ζήτηση και θα δώσουν κίνητρα για περαιτέρω απομάκρυνση από το πετρέλαιο για τις μεταφορές.
Επίσης, όπως τονίζει η S&P, οι υψηλότερες τιμές της ενέργειας θα μπορούσαν να διαταράξουν τις συνεχιζόμενες προσπάθειες αποπληθωρισμού. Η πτώση των τιμών του πετρελαίου βοήθησε σε μεγάλο βαθμό στη μείωση του πληθωρισμού παγκοσμίως, δίνοντας στις κεντρικές τράπεζες περιθώριο να αρχίσουν να ομαλοποιούν τα επιτόκια. Ωστόσο, η επίδραση των τιμών της ενέργειας ποικίλλει σημαντικά ανά χώρα, με τις αναδυόμενες αγορές συχνά να επηρεάζονται περισσότερο λόγω του εξέχοντος ρόλου της ενέργειας στα καταναλωτικά καλάθια τους. Εάν οι τιμές της ενέργειας αυξηθούν, οι κεντρικές τράπεζες στις αναδυόμενες αγορές ενδέχεται να αναγκαστούν να προσαρμόσουν τη νομισματική πολιτική. Από την μία πλευρά, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε πιο αργή ομαλοποίηση των επιτοκίων στις περισσότερες χώρες της περιοχής, ενώ από την άλλη, αυτό θα παρείχε ενδεχομένως πρόσθετες δημοσιονομικές ευκαιρίες μέσω υψηλότερων φορολογικών εσόδων που σχετίζονται με το πετρέλαιο.
Ένα σοκ στις τιμές της ενέργειας θα μπορούσε να επηρεάσει άμεσα τομείς έντασης ενέργειας, όπως η αεροπορία και η ναυτιλία, τονίζει ο οίκος. Ο αντίκτυπος σε τομείς έντασης ενέργειας θα μπορούσε να αντανακλάται στη διάβρωση των περιθωρίων κέρδους - αν και ορισμένες εταιρείες μπορεί να είναι σε θέση να μετακυλίσουν αυτό το κόστος στον καταναλωτή αυξάνοντας την τελική τιμή. Πολλοί τομείς χωρίς άμεση έκθεση στις αγορές εμπορευμάτων—συμπεριλαμβανομένων των εστιατορίων, της αναψυχής και της διαμονής—θα μπορούσαν να επηρεαστούν από την αύξηση των τιμών σε κλάδους που επηρεάζονται άμεσα. Παράλληλα, η πιθανή διάβρωση της αγοραστικής δύναμης των νοικοκυριών θα μπορούσε να μειώσει τη ζήτηση για όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες.
Τι θα μπορούσε να αλλάξει
Η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή θα μπορούσε να διαταράξει τις ενεργειακές αγορές, προειδοποιεί η S&P. Αν και γενικότερα θεωρεί περιορισμένη την πιθανότητα μιας παρατεταμένης, άμεσης σύγκρουσης μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ και των ΗΠΑ, ωστόσο, τώρα φαίνεται πιο πιθανό οι περιφερειακές στρατιωτικές δυνάμεις που ευθυγραμμίζονται με το Ιράν να επιδιώξουν να προκαλέσουν ζημιά στο Ισραήλ και στα περιουσιακά στοιχεία των συμμάχων του. Οι στρατιωτικές δυνάμεις που υποστηρίζονται από το Ιράν προσπάθησαν συχνά να διαταράξουν εμπορικά οικονομικά συμφέροντα. Η σχετική σύγκρουση έχει οδηγήσει σε επιθέσεις σε αντιπροσώπους σε όλη την περιοχή, που συνήθως περιλαμβάνουν ενέργειες ή απειλές που θα μπορούσαν να παρεμποδίσουν τις μεταφορές μέσω σημαντικών παγκόσμιων οικονομικών και εμπορικών οδών. Τέτοιες διαταραχές του εμπορίου θα μπορούσαν να αυξήσουν τις τιμές του πετρελαίου και να δημιουργήσουν δημοσιονομικούς κινδύνους για τους εισαγωγείς ενέργειας, όπως επισημαίνει ο οίκος.
Επίσης, η αβεβαιότητα πολιτικής θα μπορούσε να οδηγήσει σε μεγαλύτερη από την αναμενόμενη πτώση των τιμών του πετρελαίου. Αυτό θα μπορούσε να συμβεί εάν ο αυξανόμενος προστατευτισμός επιβαρύνει το παγκόσμιο εμπόριο και αποδυναμώσει την παγκόσμια ανάπτυξη - κατά συνέπεια μειώνοντας τη ζήτηση για πετρέλαιο. Το μέγεθος και το εύρος τυχόν νέων δασμών που επιβάλλονται στην Κίνα θα είναι κρίσιμα για τη μέτρηση των πιθανών επιπτώσεων τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Κίνα. Για παράδειγμα, μια μεγάλη αύξηση των δασμών των ΗΠΑ σε όλες τις κινεζικές εισαγωγές θα μπορούσε να βλάψει σημαντικά την οικονομική της ανάπτυξη. Ο ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ έχει μιλήσει για δασμούς 10% σε όλα τα προϊόντα που εισάγονται στις ΗΠΑ, καθώς και 60% σε όλα τα κινεζικά προϊόντα. Η συνολική επιβράδυνση του πραγματικού ΑΕΠ θα μπορούσε να είναι έως και 1 ποσοστιαία μονάδα, συμπεριλαμβανομένης της απώλειας εισοδήματος για τα νοικοκυριά των ΗΠΑ και του πλήγματος για τους Αμερικανούς εξαγωγείς. Η περαιτέρω αδυναμία της κινεζικής ζήτησης είναι ένας άλλος κίνδυνος για τις τιμές του πετρελαίου, επειδή η χώρα είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος καταναλωτής πετρελαίου στον κόσμο (που αντιπροσωπεύει το 15% του παγκόσμιου μεριδίου).