Σημαντική αποκλιμάκωση καταγράφει η διεθνής τιμή του πετρελαίου με το brent να κινείται λίγο πάνω από το 100 δολάρια το βαρέλι. Αυτό έδωσε γτον τόνο για μια μιρκή αποκλιμάκωση των τιμών στην αντλία.
Έτσι, με βάση το ειδικό δελτίο της Γενικής Γραμματείας Εμπορίου Προστασίας του Καταναλωτή του Υπ. Ανάπτυξης, στη χώρα οι τιμές που παρέδιδαν χθες τα διυλιστήρια στις εταιρείες εμπορίας έπεσαν και αυτές. Συγκεκριμένα τα ΕΛΠΕ είχαν τιμές στα 1.595,253.
Ουσιαστικά από χθες έχουν αρχίσει να φαίνονται κάποιες μειώσεις με τις εκτιμήσεις να προβλέπουν διαμόρφωση τιμών στο 1,90 περίπου από σήμερα.
Τις επόμενες ώρες
Στο μεταξύ με βάση όσα ανέφερε χθες ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου Δεύτερον τα μέτρα που θα ανακοινωθούν τις επόμενες ώρες θα έχουν και ρυθμίσεις για τις τιμές στα καύσιμα κίνησης.
Ουσιαστικά αναμένεται να αξιοποιηθεί το πρότυπο του επιδόματος θέρμανσης με τη δημιουργία ειδικής πλατφόρμας για την επιστροφή φόρου καυσίμων στους πιο ευάλωτους. Εναλλακτικά εξετάζεται η λύση κάποιου πιστωτικού σημειώματος (κουπονιού) για κάποιες συγκεκριμένες ποσότητες ή την παροχή κάποιου τύπου επιδότησης όπως γίνεται σε Πορτογαλία ή εξετάζεται στη Γερμανία.
Όπως, πάντως, έχει γίνει σαφές και από την πρόσφατη ανάρτηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του υπουργού Επικρατείας Άκη Σκέρτζου η κυβέρνηση δεν προκρίνει οριζόντια τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης λόγω του ισχυρού δημοσιονομικού αποτυπώματος που έχει αλλά και του ότι θα είναι δύσκολο και πολιτικά “κοστοβόρο” να κάνει στη συνέχεια μια κίνηση επαναφοράς στα ante επίπεδα όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.
Αγώνας για προσέλκυση επαγγελματιών από τα πρατήρια
Πάντως στο φόντο αυτό των έντονων πιέσεων στις τιμές οι πρατηριούχοι προσπαθούν συγκρατώντας τις τιμές στο ντίζελ κίνησης να κερδίσουν μερίδια αγοράς προσεγγίζοντας πελάτες.
Υπενθυμίζεται ότι τα διυλιστήρια παρέδιδαν χτες τιμές 1.488,794 (ΕΛΠΕ) και 1.487,797 (Μοτορ Όιλ) με τις τιμές στην αντλία όπως ανέφερε η Μ. Ζάγκα, πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής, το πρωί της Τρίτης στο Open TV, να είναι συμπιεσμένες με στόχο τους επαγγελματίες.
Ουσιαστικά τα πρατήρια συμπιέζοντας το ποσοστό κέρδους τους επιχειρούν να "γράψουν" τζίρους καθώς ταξιτζήδες, αυτοκινητιστές, μεταφορείς, χειριστές μηχανημάτων έργου είναι εκείνοι που "φουλάρουν" και δίνουν μεγάλους τζίρους και άρα ρευστότητα απαραίτητη για τους πρατηριούχους.
Έτσι επιχειρούν να καλύψουν με μετρητά τις μεγάλες υποχρεώσεις που έχουν προς τα διυλιστήρια και βέβαια το κράτος, όπου αποδίδουν τους σχετικούς φόρους.
Βάρος στο ρεύμα
Πάντως πέρα από τις τιμές καυσίμων το βάρος της κυβέρνησης για τα “αναχώματα” ακρίβειας πέφτει στα μέτρα στήριξης απέναντι στις ανατιμήσεις σε ηλεκτρικό ρεύμα και φυσικό αέριο, που μάλιστα θα είναι αυξημένα τον Απρίλιο με ειδική μέριμνα και για τις ενεργοβόρες επιχειρήσεις.
Όσο για το Μάρτιο, με βάση την σχετική Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε χτες η επιδότηση παραμένει ίδια ακριβώς με αυτήν του Φεβρουαρίου.
Ειδικότερα, η μέση μηνιαία ενίσχυση για ένα μέσο νοικοκυριό που καταναλώνει μέχρι 300 kWh/μήνα ανέρχεται σε 39 ευρώ, ενώ στα νοικοκυριά που είναι ενταγμένα στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ), η μέση μηνιαία ενίσχυση παραμένει 51 ευρώ.
Όσο για τους επαγγελματικούς καταναλωτές, οι οποίοι είναι συμβεβλημένοι σε κυμαινόμενα τιμολόγια προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας, η μοναδιαία τιμή της επιδότησης παραμένει σε 65 ευρώ/ΜWh. Αντιστοίχως, η επιδότηση φυσικού αερίου μέσω του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης διατηρείται στα 20 ευρώ ανά θερμική MWh.