Μενού Ροή
Μέχρι το 2025 θα κρατήσει η ενεργειακή κρίση σύμφωνα με την Κομισιόν

Yψηλές για το υπόλοιπο του 2022 και μέχρι το 2024-2025 θα παραμείνουν οι ενεργειακές τιμές σύμφωνα με την Κομισιόν.

Στο προσχέδιο των προτάσεων της Επιτροπής που παρουσίασε η «Καθημερινή της Κυριακής » είναι αξιοσημείωτη η παραδοχή σε σχέση με την αδυναμία της για μέτρα παρέμβασης με άμεση επίδραση στην μείωση των τιμών ενέργειας, οι οποίες εκτιμά ότι θα παραμείνουν υψηλές για το υπόλοιπο του 2022 και μέχρι το 2024-2025.

Όπως αναφέρεται: «Και ενώ τα μέτρα, που παρουσιάζονται παρακάτω μπορούν να συμβάλουν στον μετριασμό των επιπτώσεων της κρίσης, ιδίως όσον αφορά ορισμένες κατηγορίες καταναλωτών, δεν θα επαναφέρουν τις τιμές της ενέργειας στα προ κρίσης επίπεδα και δεν θα εξαλείψουν τις σημαντικές επιπτώσεις της κρίσης τόσο στον πληθωρισμό όσο και στην ευρωπαϊκή οικονομία συνολικά. Δεδομένων των θεμελιωδών οικονομικών μεγεθών που επηρεάζουν τις αγορές ενέργειας αυτή τη στιγμή, δεν βλέπουμε κανένα είδος παρέμβασης στην αγορά που θα είχε τέτοιο αποτέλεσμα βραχυπρόθεσμα» αναφέρει χαρακτηριστικά.

Η παρέμβαση που προκρίνει η Επιτροπή είναι η μείωση της ζήτησης και στην ηλεκτρική ενέργεια κατά τα πρότυπα της μείωσης της ζήτησης φυσικού αερίου που προβλέπει η απόφαση που ανακοινώθηκε τον Ιούλιο.

Προτείνεται η συντονισμένη μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας , ως μέτρο συγκράτησης των τιμών αλλά και διατήρησης της ασφάλειας εφοδιασμού, αλλά με τρόπο που να μην υπονομεύει τους στόχους της ΕΕ στον τομέα της ηλεκτροδότησης πχ αντλίες θερμότητας, ηλεκτρικά οχήματα, που είναι καίριας σημασίας για τον περιορισμό της εξάρτησης από τα ορυκτά καύσιμα και τη διασφάλιση της μακροπρόθεσμης στρατηγικής αυτονομίας της Ευρώπης.

Κατευθύνει σε επέκταση των μέτρων τύπου δημοπρασιών για την μείωση της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας έναντι αποζημίωσης, όπως εφαρμόζεται σήμερα από κάποια κράτη μέλη στις βιομηχανίες (διακοψιμότητα), μεταξύ των οποίων και στην Ελλάδα, και σε αλυσίδες λιανικού εμπορίου αλλά και μείωση της ζήτησης από το νοικοκυριά έναντι κινήτρου αμοιβής (πχ από μήνα σε μήνα σε ετήσια βάση). Σε αντίθεση με το φυσικό αέριο δεν μπορεί να επιβληθεί ένα συνολικό ποσοστό μείωσης (15%) αφού η ηλεκτρική ενέργεια δεν αποθηκεύεται και η κατανάλωσή της διαφοροποιείται κατά την διάρκεια της ημέρας, όπως και η προσφορά από ώρα σε ώρα, γι αυτό και η Επιτροπή προτείνει εφαρμογή του μέτρου σε περιόδους αιχμής και υψηλών τιμών.

Φειδωλή η Επιτροπή για τις χρηματοδοτήσεις

Η Επιτροπή αν και αναγνωρίζει ότι η μείωση της ζήτησης μέσω δημοπρασιών έχει κόστος, δεν ανοίγει κανένα ζήτημα ευρωπαϊκής χρηματοδότησης. Θεωρεί αυτονόητη την κάλυψή του από τους δημόσιους προϋπολογισμούς , σημειώνοντας ότι η επιβάρυνση αυτή δεν θα ήταν αναγκαστικά υψηλότερη από το κόστος παρέμβασης στις τιμές από την πλευρά της προσφοράς. Ανάλογα με τον τρόπο διενέργειας των δημοπρασιών η σχετική αποζημίωση μπορεί να χαρακτηριστεί ως κρατική ενίσχυση, που απαιτεί προηγούμενη έγκριση από την DGcomp. Ελλείψει αντίστοιχου περιορισμού της ζήτησης σε ηλεκτρική ενέργεια, σύμφωνα με την Επιτροπή, υπάρχει ο κίνδυνος, οι καταναλωτές να αλλάξουν τη χρήση φυσικού αερίου σε χρήση ηλεκτρικής ενέργειας για θέρμανση, επιδεινώνοντας την κατάσταση ασφάλειας εφοδιασμού στον τομέα του ηλεκτρισμού.

Το μέτρο περιορισμού της ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας συνοδεύεται και από το μέτρο της επιβολής ανώτατου ορίου τιμών για τεχνολογίες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας φθηνότερες από αυτές του φυσικού αερίου, υπό την προϋπόθεση ότι τα κράτη μέλη θα χρησιμοποιήσουν τα έσοδα που θα αντλήσουν για να δώσουν κίνητρα μείωσης της ζήτησης και να επιδοτήσουν ευάλωτους μόνο καταναλωτές. Το προτεινόμενο μοντέλο προσομοιάζει αρκετά με το ελληνικό, της επιβολής πλαφόν σε όλες τις τεχνολογίες και της άντλησης των υπερεσόδων από τη διαφορά που προκύπτει από την οριακή τιμή για την χρηματοδότηση των επιδοτήσεων των λογαριασμών ρεύματος, το οποίο όμως η Επιτροπή δεν το υιοθετεί στο σύνολό του.

Στο παρόν σχέδιο, δεν περιλαμβάνονται οι δομικές αλλαγές για τις οποίες είχε προϊδεάσει τις προηγούμενες ημέρες με δηλώσεις της η πρόεδρος Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, ενώ με επιφυλακτικότητα αντιμετωπίζεται τόσο το ελληνικό όσο και το Ιβηρικό μοντέλο. «Οι αυξανόμενες τιμές ηλεκτρικής ενέργειας εκθέτουν τώρα, για διαφορετικούς λόγους, τα προβλήματα του τρέχοντος σχεδιασμού της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας…. Η ενεργειακή πολιτική της Ευρώπης αναπτύχθηκε υπό εντελώς διαφορετικές συνθήκες και με εντελώς διαφορετικούς σκοπούς…. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο εργαζόμαστε τώρα για μια επείγουσα παρέμβαση και μια διαρθρωτική μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας» είχε δηλώσει ο πρόεδρος της Κομισιόν.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας