Μενού Ροή
Ανάλυση: Κι αν η ΕΕ προμηθευόταν πετρέλαιο και LNG μόνο από τις ΗΠΑ; Το κόστος, η επίπτωση στο εμπορικό ισοζύγιο και οι δασμοί

Ακόμη κι αν η Ευρωπαϊκή Ένωση προμηθευτεί το σύνολο του πετρελαίου και του LNG που χρειάζεται μόνο από τις ΗΠΑ, και πάλι δεν αρκεί για να καλυφθεί το έλλειμμα ύψους 224 δις δολαρίων των ΗΠΑ στο διμερές εμπόριο, πολύ περισσότερο να επιτευχθεί ο στόχος του προέδρου Trump για εξαγωγές ενέργειας 350 δις δολ. των ΗΠΑ στην ΕΕ.

Στο συμπέρασμα αυτό καταλήγει μελέτη της εταιρείας αναλύσεων Wood Mackenzie, αναλυτές της οποίας υπολόγισαν το επιπλέον κόστος που θα επωμιστεί η ΕΕ αποφασίζοντας να προμηθεύεται πετρέλαιο και φυσικό αέριο αποκλειστικά από τις ΗΠΑ.

Σύμφωνα με τη μελέτη, εάν η ΕΕ εισήγαγε όλο το diesel από τις ΗΠΑ, αντί για το 10%-20% που κάνει τώρα, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τις ετήσιες αγορές καυσίμων από τις ΗΠΑ κατά περίπου 15-20 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ.

Επιπρόσθετα, εάν αγόραζε όλο το εισαγόμενο ελαφρύ αργό (light crude) από τις ΗΠΑ, αυτό θα μπορούσε να αυξήσει τις αγορές της από περίπου 1,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως σε περίπου 3,6 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως. Με τις σημερινές τιμές, η αύξηση αυτή θα απέφερε στις ΗΠΑ  περίπου 50 δισ. δολάρια ΗΠΑ σε ετήσια βάση.

Παρόμοια είναι η εικόνα και στο φυσικό αέριο. Εάν η ΕΕ εισήγαγε όλο το υγροποιημένο φυσικό αέριο από τις ΗΠΑ φέτος αυτό θα εισέφερε στα ταμεία των Αμερικανικών εταιρειών περίπου 25-35 δισεκατομμύρια δολάρια επιπλέον.

Εάν συναθροιστούν όλες οι αγορές, τότε, υπό συγκεκριμένες -ακραίες- παραδοχές, οι πρόσθετες εισαγωγές πετρελαίου και φυσικού αερίου της ΕΕ από τις ΗΠΑ θα μπορούσαν να φθάσουν στο απόλυτο μέγιστο τα 100 δισ. δολάρια ΗΠΑ περίπου, δηλαδή λιγότερο από το ήμισυ του ελλείμματος των ΗΠΑ στο διμερές εμπόριο και λιγότερο από το 1/3 του στόχου που έχει θέσει ο Donald Trump.

Συνεπώς, οι αναλυτές της Wood Mackenzie εκτιμούν ότι ναι μεν η ενέργεια θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στις διαπραγματεύσεις μεταξύ των ΗΠΑ και άλλων χωρών που επιθυμούν να προμηθεύονται περισσότερα ορυκτά καύσιμα από τις ΗΠΑ, όπως η ΕΕ (σήμερα τα ορυκτά καύσιμα καλύπτουν το 21% των συνολικών εξαγωγών των ΗΠΑ στην ΕΕ), ωστόσο για να κλείσει η ψαλίδα στο διμερές εμπόριο όπως ενδιαφέρεται η κυβέρνηση Trump, οι χώρες θα πρέπει να εμπλακούν σε πιο δύσκολες διαπραγματεύσεις με τις ΗΠΑ για άλλους κλάδους εκτός από την ενέργεια. Κι αυτό ενώ ήδη «τρέχει» το διάστημα των 90 ημερών που καθόρισε η αμερικανική κυβέρνηση για την επίτευξη συμφωνίας και εφαρμόζονται οι μειωμένοι δασμοί 10%.

Τα μακροπρόθεσμα συμβόλαια και οι διαφορές στις αγορές πετρελαίου και LNG

Αναλύοντας, πάντως, τις αγορές ορυκτών καυσίμων, οι αναλυτές της Wood Mackenzie εντοπίζουν και την εξής ουσιαστική διαφορά: για να συνάψουν συμφωνία προμήθειας μεγαλύτερων ποσοτήτων ορυκτών καυσίμων από τις ΗΠΑ, οι χώρες θα πρέπει να αναλάβουν μακροχρόνιες δεσμεύσεις.

Όμως, στην αγορά πετρελαίου, τα διυλιστήρια και οι προμηθευτές καυσίμων δεν θέλουν γενικά να αναλάβουν αυτές τις μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις. Αντίθετα, στο LNG οι αγοραστές συχνά υπογράφουν μακροπρόθεσμες συμβάσεις αλλά οι φυσικές ροές δεν ακολουθούν πάντα αυτές τις συμβάσεις. Οι Ιάπωνες αγοραστές έχουν ήδη συμβόλαια 10 εκατομμυρίων τόνων ετησίως για LNG, αλλά η χώρα εισήγαγε μόνο 6 εκατομμύρια τόνους πέρυσι, όπως σημειώνει ο Giles Farrer, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας LNG και περιουσιακών στοιχείων φυσικού αερίου της Wood Mackenzie.

Άρα, προκύπτει ακόμη ένα εμπόδιο στην επίτευξη συμφωνίας μεταξύ ΗΠΑ και των εμπορικών εταίρων τους, ενώ υπάρχουν αμφιβολίες κατά πόσο η δρομολογούμενη αύξηση στην παραγωγή πετρελαίου και αερίου στις ΗΠΑ θα αποδειχθεί επαρκής για να καλύψει τη ζήτηση.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας