Στις αρχές του επόμενου χρόνου εκτιμάται ότι θα μπει σε εμπορική λειτουργία ο σταθμός FSRU της Αλεξανδρούπολης. Πιο συγκεκριμένα, μια σειρά από βήματα προγραμματίζονται κι έτσι θα τεθεί σε τροχιά το φιλόδοξο έργο, που αποτελεί πυλώνα ενεργειακής ασφάλειας για τη ΝΑ Ευρώπη. Συγκεκριμένα, μέσα στον επόμενο μήνα αναμένεται το πλοίο μεταφοράς του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), Gas Log Chelsea, ενώ η σύνδεσή του με το ΕΣΦΑ με αγωγό μήκους 28 χιλιομέτρων θα γίνει αμέσως μετά.
Στη συνέχεια θα υπάρξει ένα στάδιο δοκιμών ενός μήνα, πριν ξεκινήσει η εμπορική λειτουργία που προβλέπεται να γίνει εντός του 2024. Να σημειωθεί ότι την εμπορική λειτουργία την ευθύνη της οποία θα έχει η GasLogLNGServices.
Ήδη η συμβολαιοποιημένη δυναμικότητα αεριοποίησης του FSRU της Αλεξανδρούπολης φθάνει στο 60% της τεχνικής δυναμικότητας των 5,5 δισ. κ.μ. ανά έτος. Η χωρητικότητα του πλοίου θα είναι ίση με την ενέργεια που χρειάζονται επτά μεγάλοι σταθμοί ηλεκτροπαραγωγής.
Σημειώνεται ότι η Gastrade, που αναπτύσσει το έργο πρόσφατα προχώρησε στην προκήρυξη διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου που θα παρακολουθήσει τη διαδικασία της δοκιμαστικής λειτουργίας. Η εταιρεία έχει θέσει ως προθεσμία υποβολής προσφορών των 3η Νοεμβρίου και όπως αναφέρει στην προκήρυξη το έργο περιλαμβάνει μια υπεράκτια μονάδα πλωτής, αποθήκευσης και επαναεριοποίησης (FSRU) για τη λήψη, προσωρινή αποθήκευση και επαναεριοποίηση LNG, ένα σύστημα αγκυροβόλησης και ένα σύστημα υποθαλάσσιου HP και χερσαίους αγωγούς μεταφοράς φυσικού αερίου, μέσω των οποίων το φυσικό αέριο θα παραδίδεται στο Ελληνικό Σύστημα Μεταφοράς και μετά στους τελικούς καταναλωτές.
Υπενθυμίζεται ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενέκρινε νέα χρηματοδότηση του έργου με το ποσό των 106 εκατ. ευρώ με στόχο την υποστήριξη της ολοκλήρωσης της κατασκευής του FSRUτης Αλεξανδρούπολης. Η κίνηση αυτή της ΕΕ λειτουργεί επικουρικά στη χρηματοδότηση από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα του ΕΣΠΑ «Ανταγωνιστικότητα, Επιχειρηματικότητα και Καινοτομία 2014-2020» ύψους δημόσιας δαπάνης 166,7 εκατ. ευρώ. Η νέα ενίσχυση θα λάβει τη μορφή άμεσης επιχορήγησης.
Μάλιστα όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της Επιτροπής το έργο είναι απαραίτητο για την εξασφάλιση του εφοδιασμού με φυσικό αέριο για την Ελλάδα και την περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και θα συμβάλει στον στρατηγικό στόχο REPowerEU για την επίτευξη διαφοροποίησης του ενεργειακού εφοδιασμού και τον τερματισμό της εξάρτησης από Ρωσικά ορυκτά καύσιμα.
Υπενθυμίζεται ότι η Gastrade είναι κοινή εταιρία του ομίλου Κοπελούζου, της Gaslog της ΔΕΠΑ Εμπορίας της Bulgartransgazκαι του ΔΕΣΦΑ με ποσοστό συμμετοχής 20% ο καθένας
Το FSRU θα βρίσκεται στη θάλασσα της Θράκης, 17,6 χλμ. ΝΔ της πόλης της Αλεξανδρούπολης στη ΒΑ Ελλάδα σε απόσταση θαλάσσης περίπου 5,4 ν.μ. (10 χλμ.) από την πλησιέστερη ακτή. Ο αγωγός φυσικού αερίου μήκους 30 ιντσών θα αποτελείται από ένα υποθαλάσσιο τμήμα περίπου 24 χιλιομέτρων και ένα χερσαίο τμήμα 4 χιλιομέτρων και θα συνδέει το FSRU με το NNGTS κοντά στο χωριό Αμφιτρίτη, 5,5 χιλιόμετρα ΒΑ της Αλεξανδρούπολης.
O IGB
Στο μεταξύ ήδη προχωρά η νέα “αρχιτεκτονική” για ενεργειακή τροφοδοσία της ΝΑ Ευρώπης. Συγκεκριμένα, σε λιγότερο από έναν χρόνο εμπορικής δραστηριότητας η ICGB, εταιρεία που διαχειρίζεται τον αγωγό IGB, κατάφερε να ξεπεράσει το 90% της χωρητικότητάς της όσον αφορά τις δεσμευμένες ποσότητες, σύμφωνα όσα είπε στο συνέδριο του Economist την περασμένη εβδομάδα στη Θεσσαλονίκη, η γενική διευθύντρια της ICGB Teodora Georgieva, Όπως είπε η νέα διαδρομή που άνοιξε ο αγωγός για διαφοροποιημένες, ασφαλείς παραδόσεις φυσικού αερίου στη Βουλγαρία εξαλείφοντας την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, έχει λειτουργήσει δυναμικά. Σημείωσε ότι η επέτειος του ενός χρόνου λειτουργίας του την 1η Οκτωβρίου σηματοδοτεί και τη διάθεση ακόμη πιο ανταγωνιστικών τιμών.
Η κ. Georgieva εξήγησε ότι ο IGB επιτρέπει τη μεταφορά φυσικού αερίου σε χώρες όπως η Μολδαβία και η Ουκρανία, των οποίων βελτιώνεται η ασφάλεια εφοδιασμού μέσω του διαβαλκανικού αγωγού φυσικού αερίου. Ενδεικτικά σημείωσε ότι οι δημοπρασίες της ICGB για το επόμενο έτος παραδόσεων, 2023-2024, έφεραν εξαιρετικά αποτελέσματα και ήδη πάνω από το 82% της χωρητικότητας του αγωγού έχει δεσμευτεί. Η κ. Georgieva σημείωσε επίσης ότι η ICGB αναζητά νέες ευκαιρίες στον τομέα του υδρογόνου και διερευνά πώς μπορεί να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες χωρίς σημαντικές πρόσθετες επενδύσεις. Επίσης, δεδομένου του ενδιαφέροντος για τον IGB, η ICGB ήδη προωθεί επέκταση από 3 bcmy σε 5 bcmy κι έχει ανοίξει συζητήσεις για αύξηση της χωρητικότητας σε συντονισμό με διαχειριστές γειτονικών συστημάτων μεταφοράς, όπως ανέφερε.