Στο φόντο αυτό είναι κομβικής σημασίας, όπως αναφέρεται, το τι θα αποφασίσει η μεγαλύτερη χώρα της ευρωζώνης για τον ηλεκτρικό “διάδρομο” Green Aegean Interconnector, που θα ενώσει τη χώρα με την Κεντρική Ευρώπη και κυρίως τη Νότια Γερμανία, όπου δεν υπάρχει έντονη “αναφορά” στην πράσινη ενέργεια που παράγεται στα υπεράκτια αιολικά της Βαλτικής και έτσι αναζητείται σε άλλες περιοχές, όπως π.χ. η Ελλάδα “νέα πράσινη πηγή” ρεύματος. Βέβαια, λόγω της αδυναμίας των δικτύων εκεί θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις για μεγάλες επενδύσεις, που ουσιαστικά θα επηρεάσουν και το φιλόδοξο ελληνικό σχέδιο.
Η Αν. Μεσόγειος
Πέρα, πάντως, από το φιλόδοξο σχέδιο για τον ενεργειακό διάδρομο για τη Γερμανία, τα άλλα πιο “προχωρημένα’ έργα, της Αν.ΜΕσογείου, όπως ο Great Sea Interconnector και η “Αριάδνη” είναι σε δυναμική τροχιά.
Όπως αναφέρεται, στο φόντο και των γενικότερων γεωπολιτικών εξελίξεων, ο Great Sea Interconnector, που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Ελλάδας-Κύπρου-Ισραήλ, συναντά το μεγάλο ενδιαφέρον επενδυτών
Σημειώνεται ότι το κομμάτι της διασύνδεσης που εκτείνεται από την Κρήτη ως την Κύπρο αποτελεί το ώριμο σκέλος του έργου που θα προχωρήσει άμεσα προς υλοποίηση, ενώ το υπόλοιπο κομμάτι από την Κύπρο ως το Ισραήλ βρίσκεται σε διαδικασία ωρίμανσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ έχει εξασφαλίσει τα αναγκαία κεφάλαια που θα προσεγγίσουν το 1,9 δισ στο σύνολο, ενώ το μετοχικό κεφάλαιο εκτιμάται, ότι θα κινηθεί στα επίπεδα των 250 εκατ - 300 εκατ ευρώ.
Σύμφωνα με πληροφορίες στο σχήμα, εκτός από τον ΑΔΜΗΕ, το ισραηλινό fund Aluma και τον κολοσσό TAQA από το Άμπου Ντάμπυ, κι άλλοι, μικρότερου βεληνεκούς, θέλουν να συμμετάσχουν, αν και ο ΑΔΜΗΕ προκρίνει την επιλογή ισχυρών επενδυτών. Το κυπριακό δημόσιο επίσης αναμένεται να συμμετάσχει με 100 εκατ ευρώ.
Με βάση όσα αναφέρονται στόχος του ΑΔΜΗΕ είναι να κλειδώσει η μετοχική σύνθεση της εταιρείας μέχρι το τέλος του πρώτου τριμήνου. Υπενθυμίζεται ότι από κοινού ΑΔΜΗΕ και Κυπριακή Δημοκρατία θα κατέχουν ποσοστό πλειοψηφίας 50-51% στη εταιρεία ειδικού σκοπού.
Υπενθυμίζεται ότι ήδη υπάρχει πρόθεση για Ευρωπαϊκή χρηματοδότηση καθώς το έργο έχει μπει στα έργα PCI, ενώ ένα τμήμα αναμένεται να το καλύψουν οι τράπεζες. Οι μελέτες που έχουν γίνει προσδιορίζουν ένα κόστος χρηματοδότησης της τάξης του 4,5% με τα παρόντα δεδομένα, το οποίο μπορεί να βαίνει μειούμενο σε μια συγκυρία μείωσης των επιτοκίων.
Η “Αριάδνη”
Επίσης, αναφέρεται, ότι στις αρχές του νέου έτους θα ανοίξει το «Virtual Data Room» όπου θα αναρτηθεί ο φάκελος έργου, με όλα τα στοιχεία τα οποία θα επιτρέψουν στους διεκδικητές του 20% να διαμορφώσουν τα προσφερόμενα τιμήματά τους. Επίσης, μεταξύ άλλων θα αναρτηθεί η Συμφωνία Μετόχων (Shareholders Agreement – SHA) και το business plan.