Ξεκινά την 1η Φεβρουαρίου η πλατφόρμα enomos της ΡΑΑΕΥ το νέο εργαλείο για την επίλυση διαφορών στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας που θέτει σε εφαρμογή η ΡΑΑΕΥ με στόχο να δώσει μια λύση σε πιθανές διαφορές καταναλωτών με προμηθευτές ή διαχειριστές, οι οποίες σήμερα αδυνατούν να διευθετηθούν. Πρόκειται για ένα αριθμό που φτάνει 10-15% των αιτημάτων που υποβάλουν οι καταναλωτές και δεν καταλήγουν σε επίλυση μέσω της υφιστάμενης πλατφόρμας MyRAE.Μάλιστα ο νέος θεσμός είναι μια φυσική συνέχεια της εν λόγω πλατφόρμας, που λειτουργεί συμπληρωματικά.
Σύμφωνα,δε,με όσα ανέφερε ο Πρόεδρος της ΡΑΑΕΥ, Αθανάσιος Δαγούμας κατά την πρόσφατη παρουσίαση του νέου μηχανισμού, η ύπαρξη αιτημάτων που καταλήγουν σε μη αποδεκτή απάντηση από τους καταναλωτές συνιστά και τον βασικό λόγο για την σύσταση και ενεργοποίηση του συγκεκριμένου εργαλείου.
Ουσιαστικά, η ελληνική αγορά, μετά την πρωτοβουλία της Αρχής, αποκτά ένα νέο θεσμό, τον ελληνικό Ενεργειακό Διαμεσολαβητή, ο οποίος, δωρεάν, μεσολαβεί προκειμένου να διευκολύνει την εξωδικαστική, συναινετική επίλυση διαφορών μεταξύ καταναλωτών ενέργειας είτε αφορά ηλεκτρική είτε φυσικό αέριο, και των προμηθευτών και διαχειριστών των δικτύων.
Η επίλυση διαφοράς θα ολοκληρώνεται εντός τριών μηνών ενώ ο ρόλος του δεν είναι να επιβάλλει κυρώσεις ή υποχρεωτικές ενέργειες στις δύο πλευρές αλλά προτείνει μια μη δεσμευτική σύσταση στα μέρη τα όποια έχουν την απόλυτη ευχέρεια να την αποδεχθούν ή να την απορρίψουν.
Ο ενδιαφερόμενος καταναλωτής ενέργειας που θα προσφύγει στη διαμεσολάβηση θα πρέπει να υποβάλλει αίτηση μέσω τη διαδικτυακής πλατφόρμας ENOMOS (Energy Ombudsman Operating System) που έχει αναπτύξει η ΡΑΑΕΥ για αυτό τον σκοπό.
Αναλυτικότερα, με τον ενεργειακό διαμεσολαβητή, η Αρχή εκτιμά ότι θα πετύχει:
Ενδυνάμωση, Ενεργοποίηση και Προστασία των Καταναλωτών
Βελτίωση των Υπηρεσιών της Αρχής και των ενεργειακών φορέων (Προμηθευτές Ηλεκτρικής Ενέργειας και Φυσικού Αερίου, Διαχειριστές Δικτύων) και ενδυνάμωση της εμπιστοσύνης στον ενεργειακό τομέα (ηλεκτρισμός, φυσικό αέριο).
Σε ποιους απευθύνεται;
Η υπηρεσία απευθύνεται σε οικιακούς καταναλωτές ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου για διαφορές με προμηθευτές και διαχειριστές δικτύων διανομής και παρέχεται δωρεάν. Για να προσφύγει κάποιος στην υπηρεσία θα πρέπει να έχει προηγηθεί υποβολή Παραπόνου στο myRAE η οποία δεν τελεσφόρησε.
Επίσης, θα πρέπει το Παράπονο να εμπίπτει στις αποδεκτές κατηγορίες Διαμεσολάβησης και να δεχθεί ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής να εξετάσει τη διαφορά. Σημειώνεται ότι το πλαίσιο που συνοδεύει την λειτουργία του ενεργειακού διαμεσολαβητή προβλέπει συγκεκριμένες περιπτώσεις όπου δύναται να αρνηθεί την εξέταση της υπόθεσης.
Ενδεικτικά αυτό μπορεί να συμβεί όταν:
Η εξεταζόμενη διαφορά είναι επουσιώδης (π.χ. διότι το χρηματικό αντικείμενό της είναι μικρότερο από συγκεκριμένο ποσό), ή βασίζεται σε προδήλως αόριστη ή αβάσιμη καταγγελία ή σε καταγγελία που ασκείται κατά τρόπο καταχρηστικό ή κατά παράβαση της αρχής της καλής πίστης.
Η διαφορά εξετάζεται ή έχει εξεταστεί προηγουμένως από άλλο φορέα Εναλλακτικής Επίλυσης Διαφορών ή από δικαστήριο,
Ο καταναλωτής δεν υπέβαλε την καταγγελία/αναφορά του στον Ενεργειακό διαμεσολαβητή εντός προθεσμίας ενός έτους από την ημερομηνία κατά την οποία υπέβαλε αρχικώς το παράπονό του στον Προμηθευτή του.
Τεκμηριώνεται ότι η εξέταση της συγκεκριμένης αναφοράς από τον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή θα έβλαπτε σημαντικά την αποτελεσματική λειτουργία του.
Ως προς την συμμετοχή των μερών, η προσφυγή του καταναλωτή στον Ενεργειακό Διαμεσολαβητή προβλέπεται σε εθελοντική βάση ενώ η συμμετοχή των προμηθευτών ή των διαχειριστών εναπόκειται για την ώρα στις αρχές καλής πίστης και προαίρεσης για την διαφάνεια της αγοράς, ωστόσο, σε περίπτωση προσκομμάτων, όπως διευκρίνισε και η διοίκηση της Αρχής, υπάρχει σχετική ευρωπαϊκή νομοθεσία που διασφαλίζει με υποχρεωτικό χαρακτήρα την συμμετοχή τους στο σχήμα.
Ποιες διαφορές εξετάζει ο Ενεργειακός Διαμεσολαβητής
Στο πεδίο ενδιαφέροντος του Διαμεσολαβητή μπορούν να βρεθούν οι εξής υποθέσεις:
Προβληματική ενημέρωση για όρους και υπηρεσίες, καθώς και για λοιπές κρίσιμες πληροφορίες (λ.χ. το πραγματικό κόστος)
Τροποποίηση των συμβατικών όρων
Προσκόμματα κατά την υπαναχώρηση από τη σύμβαση/αλλαγή προμηθευτή
Ζητήματα που αφορούν την υπογραφή/πληρεξουσιότητα
Ερμηνεία και εφαρμογή των όρων περί εγγυήσεων
Καθυστερήσεις/σφάλματα στην τελική εκκαθάριση της συναλλακτικής σχέσης
Καθυστέρηση στην προμήθεια ενέργειας
Καθυστέρηση και εν γένει κακή ποιότητα εξυπηρέτησης του Πελάτη
Το πιθανό αποτέλεσμα της Διαμεσολάβησης
Να σημειωθεί ότι Ενεργειακός Διαμεσολαβητής καταλήγει σε σύσταση προς τα δύο μέρη που για να καταστεί εκτελεστή θα πρέπει να γίνει αποδεκτή και από τα δύο μέρη. Σε διαφορετική περίπτωση και εφόσον παραμένει η διαφορά, το επόμενο «βήμα» θα είναι ο δικαστικός «δρόμος».