Μενού Ροή
relume
Τουρκική «σφήνα» στη διασύνδεση Κύπρου-Κρήτης: Στενό «μαρκάρισμα» στο Ιταλικό πλοίο που κάνει έρευνες στο βυθό νότια της Καρπάθου -Προάγγελος για την πορεία του έργου η αντίδραση Ελλάδας, Κύπρου, Ισραήλ και ΗΠΑ

Στενό «μαρκάρισμα» στο Ιταλικό πλοίο «Ievoli Relume» που διεξάγει έρευνες στο βυθό μεταξύ Κάσου-Καρπάθου προκειμένου να επιλεγεί η διαδρομή στην οποία θα τοποθετηθεί το καλώδιο Κρήτης-Κύπρου συνολικού μήκους 900 χιλιομέτρων εφαρμόζουν το τελευταίο 24ωρο πέντε τουρκικά πολεμικά πλοία φέρνοντας με εμφατικό τρόπο στο προσκήνιο τον πολιτικό κίνδυνο που διατρέχει το σημαντικό αυτό έργο.

Το Ιταλικό πλοίο, που έχει αναλάβει τη βυθοσκόπηση της περιοχής, μόλις κινήθηκε έξω από τα ελληνικά χωρικά ύδατα (6 μίλια) νότια της Καρπάθου, προσεγγίστηκε  από δύο φρεγάτες και μία κορβέτα του τουρκικού πολεμικού ναυτικού, ενώ από το απόγευμα της Δευτέρας η δύναμη των Τούρκων ενισχύθηκε με δύο πυραυλάκατους.

Από ελληνικής πλευράς στην περιοχή κινούνταν αρχικά η κανονιοφόρος «Αήττητος», ενώ μετά την έλευση των τουρκικών πλοίων δόθηκε εντολή να σπεύσει και η φρεγάτα «Νικηφόρος Φωκάς» και από το απόγευμα της Δευτέρας κι ένα περιπολικό ανοικτής θαλάσσης του Λιμενικού Σώματος.

Προβληματισμός σε Αθήνα και Λευκωσία

Η εξέλιξη αυτή, αν και λίγο πολύ αναμενόμενη καθώς από την αρχή θεωρούνταν βέβαιο ότι η Άγκυρα δεν θα έμεινε αμέτοχη καθώς ο αγωγός πρόκειται να περάσει από μια περιοχή υψίστης γεωπολιτικής και οικονομικής σημασίας, προκαλεί προβληματισμό στην Αθήνα και τη Λευκωσία.

Πολύ περισσότερο καθώς έρχεται σε μια στιγμή που βρίσκεται σε εξέλιξη ένα μπρα ντε φερ μεταξύ του φορέα υλοποίησης του έργου ΑΔΜΗΕ και της ΡΑΕ Κύπρου σχετικά με το ύψος της χρηματοδοτικής συμβολής της Κυπριακής πλευράς κι ενώ στα μέσα Αυγούστου ο ΑΔΜΗΕ θα πρέπει να δώσει την τελική δέσμευση για την ανάληψη του συνολικού κόστους του 1,4 δισ. ευρώ για το καλώδιο (full notice to proceed) στην εταιρεία που το κατασκευάζει, τη Nexans.

Επισημαίνεται ότι ένα από τα 4 σημεία διαφωνίας μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Κυπρίων είναι η διασφάλιση που έχει ζητήσει ο ΑΔΜΗΕ (η ΡΑΕ Κύπρου την απέρριψε) ότι θα έχει πρόσθετες οικονομικές εξασφαλίσεις (με επιβάρυνση των καταναλωτών) αν το έργο διακοπεί ή καθυστερήσει σημαντικά, όχι με υπαιτιότητά του.

Στην ουσία το σημείο αυτό αναφέρεται στην διακοπή ή καθυστέρηση του έργου λόγω τουρκικής παρέμβασης και θεωρείται σημαντικό για τους διεθνείς επενδυτές αφού ο πολιτικός κίνδυνος είναι πολύ υψηλός.

Μένει να φανεί πως θα αντιδράσουν οι κυβερνήσεις Ελλάδας και Κύπρου, το Ισραήλ που ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ηλεκτρική διασύνδεσή του με την Κύπρο και την Ελλάδα (Great Sea Interconnector) αλλά και οι ΗΠΑ καθώς το κρατικό επενδυτικό Fund DFC έχει εκφράσει την βούληση να μετάσχει σ’ αυτή.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας