Μενού Ροή
Κύπρος: Ενώπιον της Περιβαλλοντικής και Πολεοδομικής Αρχής το αιολικό πάρκο στα Κελλιά

Αιολικό πάρκο, το οποίο χωροθετείται εντός και πλησίον του Κρατικού Δάσους στα Κελλιά Λάρνακας και της περιοχής του Δικτύου Natura 2000 Ζώνη Ειδικής Προστασίας Περιοχή Κόσιης – Παλλουρόκαμπου, κατασκευάζεται κατά παράβαση νομικά δεσμευτικών όρων της περιβαλλοντικής έγκρισης που εκδόθηκε από το Τμήμα Περιβάλλοντος και της πολεοδομικής άδειας που χορηγήθηκε από το Τμήμα Πολεοδομίας και Οικήσεως.

Μετά τις καταγγελίες προς τα Υπουργεία Γεωργίας και Εσωτερικών, Τμήμα Περιβάλλοντος και Τμήμα Πολεοδομίας αναμένεται να εξετάσουν τον περαιτέρω χειρισμό του θέματος κατασκευής και λειτουργίας αιολικού πάρκου.

Στην Έκθεση Ειδικής Οικολογικής Αξιολόγησης (ΕΟΑ), η οποία εκδόθηκε από το Τμήμα Περιβάλλοντος τον Απρίλιο 2019, τέθηκαν συνολικά 12 νομικά δεσμευτικοί όροι. Μέχρι στιγμής, έχουν παραβιαστεί οι ακόλουθοι 9 όροι της Έκθεσης ΕΟΑ:

Προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν επιπτώσεις κατά την περίοδο αναπαραγωγής ή/και μετανάστευσης της πτηνοπανίδας, η έναρξη οποιωνδήποτε χωματουργικών και κατασκευαστικών εργασιών, καθώς και τυχόν εκχέρσωση της υφιστάμενης βλάστησης, έπρεπε να γίνει εκτός της αναπαραγωγικής περιόδου. Επιπρόσθετα, για την αποφυγή των δονήσεων και του θορύβου κατά το στάδιο της κατασκευής, που ενδέχεται να ενοχλήσουν την πτηνοπανίδα της περιοχής, έπρεπε να αποφευχθεί η εκτέλεση εργασιών εντός της κύριας περιόδου αναπαραγωγής ή/και μετανάστευσης των ειδών πτηνοπανίδας (κυρίως αρπακτικών). Ως εκ τούτου, δεν έπρεπε να διεξάγονται οποιεσδήποτε εργασίες από τις αρχές Φεβρουαρίου μέχρι τα μέσα Ιουλίου. Ωστόσο, η κατασκευή του έργου ξεκίνησε στις αρχές Μαΐου. Αυτό έγινε κατά παράβαση ακόμη ενός όρου, με βάση τον οποίο, πριν την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών, έπρεπε να ενημερωθούν οι συναρμόδιες αρχές για να παρευρίσκονται στην περιοχή, κατά την έναρξη των εργασιών.

Έπρεπε να χρησιμοποιηθεί το υφιστάμενο οδικό δίκτυο και να μην γίνει οποιαδήποτε βελτίωση, αναβάθμιση, διαπλάτυνση, ασφαλτόστρωση ή/και εγγραφή του υφιστάμενου οδικού δικτύου στην περιοχή, το οποίο αποτελείται από χωμάτινους αγροτικούς και δασικούς δρόμους, καθώς και αντιπυρικές ζώνες. Ωστόσο, έχουν διεξαχθεί μεγάλης κλίμακας χωματουργικές εργασίες, για σκοπούς βελτίωσης, αναβάθμισης και διαπλάτυνσης του υφιστάμενου οδικού δικτύου στην περιοχή, κυρίως κατά μήκος των χωμάτινων δασικών δρόμων και αντιπυρικών λωρίδων που οδηγούν στις θέσεις εγκατάστασης 4 από τις συνολικά 6 ανεμογεννήτριες του αιολικού πάρκου.

Σε περίπτωση που δεν ήταν εφικτή η χρήση των υφιστάμενων δρόμων για μεταφορά των ανεμογεννητριών, η μετακίνηση των ανεμογεννητριών προς τον χώρο εγκατάστασης έπρεπε να γίνει με ελικόπτερο.

Ωστόσο, αφού πραγματοποιήθηκαν αυθαίρετα οι εργασίες διαπλάτυνσης των υφιστάμενων δρόμων για μεταφορά των ανεμογεννητριών, υποβλήθηκε αίτημα τροποποίησης του όρου για μετακίνηση των ανεμογεννητριών προς τον χώρο εγκατάστασης με φορτηγά, αντί με ελικόπτερο. Ενόσω εξετάζεται το σχετικό αίτημα, η μεταφορά των ανεμογεννητριών προς τον χώρο έγινε με φορτηγά και ξεκίνησε ήδη η εγκατάσταση τους.

Έπρεπε να καταβληθεί η μέγιστη δυνατή προσπάθεια έτσι ώστε να προκύψουν τα λιγότερο δυνατόν μπάζα και σε κάθε περίπτωση δεν έπρεπε να αφεθούν οποιαδήποτε μπάζα στην περιοχή. Ωστόσο, έχουν διεξαχθεί μεγάλης κλίμακας χωματουργικές εργασίες, κατά τις οποίες έχουν προκύψει μεγάλες ποσότητες υλικών από εκσκαφές και επιχωματώσεις, τα οποία έχουν απορριφθεί κατά μήκος του οδικού δικτύου και των θέσεων εγκατάστασης των ανεμογεννητριών του αιολικού πάρκου.

Η γραμμή διασύνδεσης με το δίκτυο της Αρχής Ηλεκτρισμού Κύπρου (ΑΗΚ) πρέπει να πραγματοποιείται σύμφωνα με τις τεχνικές προδιαγραφές της ΑΗΚ και να κατασκευάζεται από την ΑΗΚ. Επιπλέον, η εναέρια γραμμή μεταφοράς της ηλεκτρικής ενέργειας στο δίκτυο της ΑΗΚ έπρεπε να ακολουθεί, κατά το δυνατόν, τις υφιστάμενες οδούς προσπέλασης, ώστε να περιορίζεται στο ελάχιστο η εκχέρσωση εκτάσεων ή/και η γενικότερη υποβάθμιση του περιβάλλοντος, ενώ όλα τα καλώδια έπρεπε να είναι εγκατεστημένα υπόγεια. Ωστόσο, στην περιοχή εγκαταστάθηκε νέο εναέριο δίκτυο μέσης τάσης της ΑΗΚ, το οποίο ακολουθεί μία κυκλική όδευση συνολικού μήκους περίπου 15 χλμ., ενώ η διάμετρος της κυκλικής όδευσης ανέρχεται περίπου σε 7 χλμ. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με σχετικό όρο της πολεοδομικής άδειας, η ανάπτυξη δεν πρέπει να τεθεί σε χρήση εκτός εάν εκτελεστούν όλοι οι όροι της περιβαλλοντικής έγκρισης. Επιπλέον, σύμφωνα με άλλο όρο της πολεοδομικής άδειας, έπρεπε να τηρηθούν όλοι οι όροι και προϋποθέσεις που έχουν τεθεί από συναρμόδιες αρχές και κυρίως τον Διευθυντή Τμήματος Περιβάλλοντος.

Σε περίπτωση χορήγησης πολεοδομικής άδειας, ο αιτητής έπρεπε να προχωρήσει σε συνομολόγηση συμφωνίας με την Υπηρεσία Θήρας και Πανίδας (ΥΘΠ) για χρηματοδότηση συγκεκριμένων δράσεων και μέτρων προστασίας, το αργότερο εντός 4 μηνών από την χορήγηση της πολεοδομικής άδειας. Η συμφωνία έπρεπε να γίνει προς ικανοποίηση μέτρων και δράσεων που θα έθετε η ΥΘΠ, ενώ παράλληλα έπρεπε να αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της πολεοδομικής και οικοδομικής άδειας. Ωστόσο, δεν έγινε συνομολόγηση συμφωνίας με την ΥΘΠ, πριν από την έναρξη των κατασκευαστικών εργασιών του αιολικού πάρκου.

Πηγή: Φιλελεύθερος

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας