Νέο κύμα κριτικής δέχεται η πρόταση για “εμπλοκή” των ΦΟΣΕ - ΑΠΕ στη διαδικασία των περικοπών. Πιο συγκεκριμένα η Metlen σε επιστολή της στο πλαίσιο της δημόσιας διαβούλευσης από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΑΕΥ) σχετικά με την πρόταση του ΔΕΔΔΗΕ, η οποία έχει τη σύμφωνη γνώμη και του ΑΔΜΗΕ, για τη θέσπιση μεθοδολογίας περιορισμών έγχυσης σταθμών Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), σημειώνει ότι αυτές οι διαδικασίες αποτελούν αρμοδιότητα και ευθύνη των διαχειριστών των δικτύων (ΔΕΔΔΗΕ και ΑΔΜΗΕ). Γίνεται, δε, λόγος για άδικη επιβάρυνση και υπερβολικές οικονομικές χρεώσεις.
“ "η προς δημόσια διαβούλευση μεθοδολογία δεν συμπεριλαμβάνει τεχνικές προδιαγραφές προς υλοποίηση και συμμόρφωση από τους συμμετέχοντες στην αγορά (εν προκειμένου τους ΦοΣΕ ΑΠΕ) ούτε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα σχεδιασμού, υλοποίησης και συμμόρφωσης, αλλά αποτελεί έναν υψηλού επιπέδου (high-level) σχεδιασμό της διαχείρισης του προβλήματος υπερπροσφοράς ΑΠΕ, χωρίς να προσφέρει την απαραίτητη διαύγεια ως προς το τι ακριβώς πρέπει να υλοποιήσουν οι συμμετέχοντες ΦοΣΕ ΑΠΕ προκειμένου να μην τους επιβληθούν χρεώσεις μη συμμόρφωσης" αναφέρει η Metlen, μέσω επιστολής προς τη ΡΑΑΕΥ που υπογράφεται από τον εκτελεστικό διευθυντή της M Energy Generation & Management, Γιάννη Γιαννακόπουλο. Τονίζει ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις περικοπές οφείλει να λαμβάνει υπόψη τις πραγματικές δυνατότητες των συμμετεχόντων στην αγορά, χωρίς να τους επιβαρύνει με διαδικασίες και χρεώσεις για τις οποίες δεν φέρουν ευθύνη λόγω του ρόλου τους.
Επιπλέον, σύμφωνα με τη Metlen, η πρόταση μετακυλίει ουσιαστικά, έστω και προσωρινά, τις υποχρεώσεις του ΔΕΔΔΗΕ για την έκδοση εντολών περιορισμού έγχυσης στους ΦΟΣΕ ΑΠΕ, μέχρι να ολοκληρωθεί η ένταξη των σταθμών ΑΠΕ στο Σύστημα Διαχείρισης Ενέργειας του ΔΕΔΔΗΕ. Παράλληλα, προβλέπει σημαντικές χρεώσεις στους ΦΟΣΕ ΑΠΕ μέσω Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης (ΧΜΣ) στις περιπτώσεις που δεν υλοποιούνται οι εντολές περιορισμού έγχυσης, όπως αποστέλλονται από τον διαχειριστή.
Με βάση αυτές τις προβλέψεις, οι ΦΟΣΕ ΑΠΕ καλούνται να επωμιστούν αυξημένα κόστη και πρόσθετο φόρτο εργασίας για την εγκατάσταση και λειτουργία συστημάτων διαχείρισης ενέργειας, αναλαμβάνοντας ουσιαστικά ρόλο που ανήκει στον ΔΕΔΔΗΕ. Για τον λόγο αυτό, η Metlen προτείνει να μετατεθεί η επιβολή τυχόν Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης για τουλάχιστον οκτώ μήνες μετά τον σαφή καθορισμό των απαραίτητων τεχνικών προδιαγραφών. Επιπλέον, επισημαίνει ότι πρέπει να θεσπιστεί ανώτατο χρονικό όριο κατά το οποίο οι ΦΟΣΕ ΑΠΕ θα υποχρεούνται να υποκαθιστούν αρμοδιότητες και ευθύνες του ΔΕΔΔΗΕ λόγω αδυναμίας του τελευταίου.
Σε σχέση με τις Χρεώσεις Μη Συμμόρφωσης, η Metlen αναγνωρίζει ότι μπορούν να λειτουργήσουν αποτρεπτικά απέναντι στις αποκλίσεις, επισημαίνει όμως ότι η οριζόντια εφαρμογή χρέωσης ύψους 500 ευρώ ανά MWh, και μάλιστα με άμεση ισχύ, προσδίδει στη ρύθμιση χαρακτηριστικά υπέρμετρης και τιμωρητικής παρέμβασης. Παράλληλα, σημειώνει ότι σε περίπτωση εφαρμογής των ΧΜΣ, θα πρέπει να προβλεφθεί σχετική νομοθετική διάταξη που να επιτρέπει τη μετακύλιση της χρέωσης στους παραγωγούς ΑΠΕ, εφόσον αποδεικνύεται ότι η απόκλιση οφείλεται σε αυτούς.
Η Metlen καταλήγει υπογραμμίζοντας πως η επαναφορά αρνητικών τιμών στην αγορά εξισορρόπησης, σε συνδυασμό με τη συμμετοχή των κατανεμόμενων μονάδων ΑΠΕ σε αυτή, μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της υπερβάλλουσας έγχυσης ΑΠΕ σε πραγματικό χρόνο, με όρους αγοράς. Αντιθέτως, η άμεση επιβολή υψηλών Χρεώσεων Μη Συμμόρφωσης κινδυνεύει να οδηγήσει σε υπερρύθμιση της αγοράς, δημιουργώντας περισσότερα προβλήματα από όσα επιδιώκει να επιλύσει.