Οι ευνοϊκές για τις ΑΠΕ καιρικές συνθήκες, η μείωση της ζήτησης λόγω και πάλι του καιρού αλλά και η οπισθοχώρηση των τιμών του φυσικού αερίου στον Ολλανδικό κόμβο TTF στα επίπεδα πέριξ των 140 ευρώ/MWh έναντι του ιστορικού υψηλού κοντά στα 350 ευρώ/MWh στα τέλη Αυγούστου) δημιουργούν ένα ευνοϊκό κοκτέιλ που δίνει χώρο για την προώθηση ιδέων για επέκταση των επιδοτήσεων στο ντίζελ κίνησης. Φυσικά και η πτώση στην τιμή ρεύματος στη χονδρεμπορική αγορά εισφέρει σε αυτήν την προσπάθεια. Να σημειωθεί ότι κάτω από το ψυχολογικό όριο των 200 ευρώ/MWh διαμορφώνεται σήμερα -για τρίτη συνεχόμενη ημέρα- η μέση χονδρεμπορική τιμή ρεύματος στο Χρηματιστήριο Ενέργειας.
Η συμμετοχή των ΑΠΕ στο μίγμα της ηλεκτροπαραγωγής εκτινάχθηκε (62% έναντι μόλις 11% του φυσικού αερίου). Σημειώνεται ότι από τις αρχές του μήνα μέχρι σήμερα, η μέση χονδρεμπορική τιμή ρεύματος διαμορφώνεται στις 266,73 ευρώ/MWh, πολύ πιο κάτω σε σχέση με τα επίπεδα του Σεπτεμβρίου (416,53 ευρώ/MWh). Βέβαια λόγω και του καλού καιρού των υψηλών θερμοκρασιών καταγράφεται και χαμηλή ζήτησης για ρεύμα.
Στο φόντο αυτό εκτιμάται ότι οι τιμές που θα δώσουν οι πάροχοι στις 20 Οκτωβρίου θα είναι σε τέτοια επίπεδα που δε θα απαιτηθούν μεγάλα ποσά επιδοτήσεων για να “απορροφήσουν” τα ίδια ποσοστά αυξήσεων των τιμών σε σχέση με πέρυσι (στο 90% για καταναλώσεις μέχρι 500 κιλοβατώρες), στόχος που είναι πάγιος με βάση τις πολιτικές δεσμεύσεις της κυβέρνησης. Έτσι διασφαλίζεται οικονομία στη διάθεση πόρων που συνδυαστικά με την καλή πορεία των εσόδων μπορεί να δώσει τη δυνατότητα για ενισχύσεις στο πεδίο του ντίζελ κίνησης, όπως είπε ο Πρωθυπουργός ή ακόμη και στην οριζόντια στο θέρμανσης, ώστε να αποκλιμακωθεί περαιτέρω η τιμή του πετρελαίου θέρμανσης και στη νέα χρονιά.
Πάντως, όπως φαίνεται, ante portas είναι η επαναφορά της επιδότησης των 15 λεπτών στο πετρέλαιο κίνησης, που αποσύρθηκε τον περασμένο μήνα, τουλάχιστον για τον επόμενο μήνα. Με βάση τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης σε μέσα επίπεδα πανελλαδικά η τιμή στο diesel έχει ανέβει στα 2,121 ευρώ το λίτρο, ενώ η βενζίνη βρίσκεται στα 2,034 ευρώ κάτι που οδηγεί σε πιέσεις στα κοστολόγια όλης της αλυσίδας παραγωγής.
Παράλληλα, σχεδιάζεται και η επέκταση της επιδότησης στο πετρέλαιο θέρμανσης, καθώς η υφιστάμενη ισχύς του μέτρου ολοκληρώνεται στο τέλος του έτους και υπάρχουν σκέψεις για συνέχιση της επιδότησης τουλάχιστον για ένα τρίμηνο ή και μέχρι τον Απρίλιο που λήγει η χειμερινή διάθεση. Πάντως οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν για το θέμα του ντίζελ θέρμανσης στο τέλος του έτους όταν θα υπάρχουν και επαρκή δεδομένα για την πορεία των τιμών.<