Στροφή στην πράσινη ενέργεια κάνουν και οι κατασκευαστές superyacht, επενδύοντας σε ηλεκτρικά γιοτ με ηλιακή ενέργεια.
5.555 superyacht πλέουν στους ωκεανούς και τις θάλασσες σύμφωνα με την έκθεση κατάστασης σκαφών αναψυχής των SuperYacht Times, με την πράσινη μετάβαση να είναι πιο αναγκαία από ποτέ. Το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα άλλωστε είναι μεγάλο, απελευθερώνοντας διοξείδιο του άνθρακα, οξείδια του αζώτου και οξείδια του θείου στον αέρα και τις υδάτινες οδούς παγκοσμίως.
Στροφή στην ηλεκτρική ενέργεια έχουν κάνει ήδη ορισμένα πλοία. Στη Σουηδία, η ForSea Ferries μετέτρεψε δύο πλοία 364 ποδιών από κινητήρες ντίζελ σε εκδόσεις με μπαταρία. Ωστόσο, κάθε πλοίο έχει 640 μπαταρίες που ζυγίζουν σχεδόν 200 λίβρες η καθεμία, αυξάνοντας σημαντικά το βάρος των πλοίων. Το μέλλον βέβαια δείχνει στροφή στα συστήματα ηλιακής ενέργειας, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να μειώσουν αυτό το υπερβολικό βάρος. Η αγορά σκαφών με ηλιακή ενέργεια προβλέπεται από την Allied Market Research να αυξηθεί κατά 14% έως το 2031 στα 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια.
Υπέρμαχοι αυτής της αλλαγής είναι και επαγγελματίες εξερευνητές, όπως ο Μάικ Χορν, που έχει ταξιδέψει στον Βόρειο Πόλο με ένα ιστιοπλοϊκό σκάφος τριμαράν. «Τα ηλεκτρικά γιοτ είναι η νέα γενιά του γιοτ», είπε cbnb. «Πιστεύω ότι τα ηλεκτρικά γιοτ και οι ηλεκτροκινητήρες θα είναι η κύρια ώθηση των σκαφών αναψυχής, ακόμη και των πλοίων μεταφοράς φορτίου στο εγγύς μέλλον».
Οι πρωτοπόροι
Η Silent Yachts, με έδρα την Αυστρία, και η Πολωνική Sunreef Yachts είναι δύο εταιρείες που ηγούνται της ανάπτυξης αυτής της νέας τεχνολογίας. Και οι δύο εταιρείες χρησιμοποιούν παρόμοια τεχνολογία, στην οποία τα ηλιακά πάνελ συλλέγουν ενέργεια από τον ήλιο για να επαναφορτίσουν την μπαταρία. Οι μπαταρίες λιθίου τροφοδοτούν επίσης τις ανάγκες του σκάφους, όπως κλιματισμό και φωτισμό. Σε περίπτωση που ο ήλιος δεν είναι αρκετά δυνατός, κάθε σκάφος έχει μια εφεδρική γεννήτρια πετρελαίου που επαναφορτίζει αυτόματα την μπαταρία.
«Όταν ξεκινήσαμε να κατασκευάζουμε αυτά τα γιοτ, πολλοί άλλοι κατασκευαστές σκαφών μας είπαν ότι δεν υπάρχει ανάγκη για ένα τέτοιο γιοτ», δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος και συνιδρυτής της Silent Yachts, Michael Köhler. Η εταιρεία , που αναφέρεται ως η «Τέσλα των θαλασσών». Ο Köhler, μαζί με τη σύζυγό του Heiki, ίδρυσαν την εταιρεία το 2009. Έκτοτε, έχει παραδώσει σχεδόν 20 πλήρως ηλεκτρικά γιοτ και αυτή τη στιγμή έχει πάνω από 30 σε παραγωγή στα ναυπηγεία της σε Ιταλία και Τουρκία. Πρόκειται για βιβλίο παραγγελιών 160 εκατομμυρίων ευρώ (168 εκατομμυρίων δολαρίων), με τιμές που κυμαίνονται από 3,2 εκατομμύρια ευρώ για ένα σκάφος 60 ποδιών της έως 30 εκατομμύρια ευρώ για την πλήρως εξοπλισμένη έκδοση του σκάφους των 120 ποδιών.
«Έχουμε την επόμενη γενιά ηλιακών συλλεκτών που έρχεται στην αγορά, την επόμενη γενιά ηλεκτρικών μπαταριών που έρχεται στην αγορά και την επόμενη γενιά ηλεκτρικών κινητήρων», δήλωσε ο Stephan Kress, επικεφαλής καινοτομίας στη Silent Yachts.
Που τοποθετούνται τα πάνελ
Η εταιρεία Sunreef κατασκευάζει γιοτ για περισσότερα από 20 χρόνια. Στο πελατολόγιο της μάλιστα έχει διασημότητες όπως ο σταρ του τένις Rafael Nadal και ο οδηγός της Formula 1 Fernando Alonso. Η εταιρεία ενσωματώνει ηλιακά πάνελ στα γιοτ της, τα οποία λανσάρει ως «μοναδικό» χαρακτηριστικό. «Το ηλιακό πάνελ στο σκάφος μας μπορεί να βρίσκεται οπουδήποτε, ακόμη και σε καμπύλες επιφάνειες στην πλευρά του κύτους», δήλωσε ο Nicola Lapp, συνιδρυτής και επικεφαλής τεχνολογίας της Sunreef
Η Sunreef έχει δύο ναυπηγεία στο Γκντανσκ της Πολωνίας και ένα τρίτο στο Εμιράτο Ρας Αλ Χάιμα, όπου λέει ότι έχει περίπου 60 γιοτ σε παραγωγή. Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής της παράγεται στο εσωτερικό, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής των δικών της ηλιακών συλλεκτών. «Το εύρος τιμών εξαρτάται πραγματικά από την προσαρμογή του γιοτ», είπε ο Lapp. «Το μικρότερο σκάφος είναι περίπου 1,5 εκατομμύριο ευρώ και στην ανώτερη σειρά δεν υπάρχει πραγματικά όριο. Το πιο ακριβό σκάφος που έχουμε πουλήσει είναι περίπου 60 εκατομμύρια ευρώ».
Μέχρι σήμερα, η εταιρεία έχει κατασκευάσει πάνω από 300 γιοτ, με τα 30 να είναι πλήρως ηλεκτρικά και το ήμισυ της τρέχουσας παραγωγής είναι είτε ηλεκτρικό είτε υβριδικό οικολογικό μοντέλο. Ένα σημαντικό χαρακτηριστικό της νέας τεχνολογίας, σύμφωνα με την Silent Yachts και τη Sunreef, είναι η σχετική απλότητα της καθημερινής συντήρησης.