Μενού Ροή
trump
Fitch: Η «καταιγίδα» Τραμπ ξεκινά και θα κάνει την ενεργειακή μετάβαση ακριβότερη

Η αύξηση των εμπορικών πολιτικών προστατευτισμού μπορεί να περιορίσει τον ανταγωνισμό και να κάνει την ενεργειακή μετάβαση πιο ακριβή, κάτι που θα επηρεάσει τη ζήτηση εμπορευμάτων, λέει η Fitch Ratings. Ωστόσο, η κατανάλωση των μετάλλων που «εμπλέκονται» στην ενεργειακή μετάβαση είναι πιθανό να αυξηθεί λόγω της αυξανόμενης παραγωγικής ικανότητας για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ηλεκτρικά οχήματα (EVs), μπαταρίες και άλλες πράσινες τεχνολογίες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη.

Η νέα κυβέρνηση των ΗΠΑ η οποία και αναλαμβάνει το «τιμόνι» του Λευκού Οίκου σήμερα θα πιέσει για ενίσχυση και ευρύτερο εμπορικό προστατευτισμό. Τα ημι-κατεργασμένα προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των προϊόντων που περιέχουν χαλκό ή αλουμίνιο, μπαταρίες και εξαρτήματα μπαταριών, θα προσελκύσουν περαιτέρω έλεγχο, επισημαίνει ο οίκος. Πολλά από αυτά υπόκεινται ήδη σε δασμούς, αλλά ο κατάλογος των αγαθών θα μπορούσε να επεκταθεί και οι δασμοί να αυξηθούν. Ένα ισχυρότερο δολάριο θα κάνει την κατανάλωση εμπορευμάτων πιο ακριβή σε πολλές χώρες, τονίζει η Fitch.

Ο οίκος αναμένει ότι η ζήτηση χαλκού θα αυξηθεί κατά 2,9% το 2025 και 2,1%-2,7% τα επόμενα χρόνια, ανάλογα με τις επενδύσεις μετάβασης στην ενέργεια. Τα ηλεκτρικά οχήματα, η υποδομή φόρτισης, η δημιουργία δικτύου και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας απαιτούσαν περίπου 4 εκατομμύρια τόνους χαλκού το 2024 και η Fitch αναμένει ότι θα αυξηθεί περισσότερο από 0,7 εκατομμύρια τόνους το 2025. Οι κυβερνητικές πολιτικές, συμπεριλαμβανομένης της επιδότησης απόσυρσης οχημάτων από την Κίνα, ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού στις ΗΠΑ και το πακέτο Fit for 55 της ΕΕ υποστηρίζουν αυτήν την αύξηση της ζήτησης. Εάν τα δημοσιονομικά ελλείμματα και οι μεταβαλλόμενες πολιτικές προτεραιότητες οδηγήσουν σε χαλαρότερους κλιματικούς στόχους, η αύξηση της ζήτησης χαλκού θα διαφέρει σαφώς.

Η ζήτηση για ημι-κατεργασμένα προϊόντα αλουμινίου θα αυξηθεί κατά 5% εκτός Κίνας και κατά 2,4% στην Κίνα (η χώρα καταναλώνει πάνω από το 60% της πρωτογενούς παραγωγής αλουμινίου στον κόσμο), σύμφωνα με την CRU. Η ενεργειακή μετάβαση θα οδηγήσει σε ισχυρή ανάπτυξη των εγκαταστάσεων φωτοβολταϊκών στην Κίνα, την Ινδία και τη Μέση Ανατολή μεσοπρόθεσμα. Ο τομέας των μεταφορών θα υπεραποδόσει καθώς τα EV κερδίζουν περισσότερο μερίδιο αγοράς και υιοθετούν όλο και περισσότερο αλουμίνιο για βελτιωμένη απόδοση.

Παράλληλα, η αύξηση της ζήτησης νικελίου θα προέλθει κυρίως από μπαταρίες για ηλεκτρικά οχήματα από το 2025 και μετά, επισημαίνει η Fitch.  Ωστόσο, η χαμηλότερη αύξηση των πωλήσεων EV στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, όπου επικρατούν μπαταρίες πλούσιες σε νικέλιο, σηματοδοτεί επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης από τον κλάδο εν μέσω ανταγωνισμού από υβριδικά στην Κίνα και λιγότερο γενναιόδωρων προγραμμάτων επιδοτήσεων στις ΗΠΑ. Η CRU αναμένει ότι η αύξηση της ζήτησης μπαταριών για νικέλιο θα είναι κατά μέσο όρο περίπου 15% ετησίως από το 2025-2029, από 28% μεταξύ 2020-2024. Ωστόσο, η αγορά ραφιναρισμένου νικελίου θα παραμείνει σε υπερπροσφορά το 2025, παρά την πιθανή «σφιχτή» προσφορά μεταλλευμάτων στην Ινδονησία,.

electric vehicles

Ο οίκος αναμένει ότι η ζήτηση για λίθιο θα συνεχίσει να αυξάνεται, αλλά με βραδύτερο ρυθμό λόγω των αλλαγών στις επιδοτήσεις, στις προτιμήσεις των καταναλωτών και στις αποφάσεις των αυτοκινητοβιομηχανιών που επηρεάζουν τη ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη. Περίπου το 75% του λιθίου χρησιμοποιείται στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, όπως προσθέτει. Η αύξηση των προστατευτικών μέτρων στις ΗΠΑ και τα χαμηλότερα κίνητρα για τα EVs θα μπορούσαν να πιέσουν περαιτέρω την ισορροπία της αγοράς εμπορευμάτων.

Τέλος, η ζήτηση για κοβάλτιο είναι πιθανό να αυξηθεί καθώς απαιτούνται μεγαλύτεροι όγκοι όλων των τύπων μπαταριών για τη μετάβαση από κινητήρες εσωτερικής καύσης, παρά την απειλή από διαφορετικές χημικές ουσίες μπαταριών και τεχνολογικές εξελίξεις που έχουν ήδη μειώσει τη μέση ένταση κοβαλτίου κατά δύο τρίτα το τελευταίο πενταετία. Επιπλέον, η άφθονη προσφορά του κοβαλτίου και η πιο ελκυστική τιμολόγηση μπορεί να μειώσουν την στροφή προς εναλλακτικές τεχνολογίες. Οι μπαταρίες για μεταφορά θα συνεχίσουν να αντιπροσωπεύουν περίπου το ήμισυ της συνολικής ζήτησης κοβαλτίου βραχυπρόθεσμα έως μεσοπρόθεσμα, ενώ η CRU προβλέπει ότι άλλες εφαρμογές, όπως φορητές ηλεκτρονικές και βιομηχανικές εφαρμογές (συμπεριλαμβανομένων εργαλείων, επιστρώσεων και υπερκραμάτων), θα επεκταθούν κατά περίπου 4,7% το 2024-2027.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας