Οι 14 εγγεγραμμένοι χρήστες του FSRU της Αλεξανδρούπολης έχουν παραγγείλει προς το παρόν μόνο επτά φορτία για το έτος αερίου 2024-2025, σύμφωνα με πληροφορίες του εξειδικευμένου ενεργειακού ιστοτόπου Argus Media που επικαλείται τον προγραμματισμό των εκφορτώσεων που του απεστάλη από την Gastrade,που διαχειρίζεται τον Τερματικό Σταθμό Αποθήκευσης και Επαναεριοποίησης LNG που τέθηκε σε εμπορική λειτουργία στις αρχές του έτους.
Η γαλλική TotalEnergies παρέδωσε στις 3 Οκτωβρίου το «παρθενικό» φορτίο που έφτασε στο FSRU που αφορούσε ποσότητα νορβηγικού LNG που αντιστοιχούσε σε μια Τεραβατώρα το οποίο αγόρασε η βουλγαρική κρατική εταιρεία αερίου Bulgargaz. Η TotalEnergies θα φέρει άλλο ένα φορτίο για λογαριασμό της Bulgargaz στις 25 Νοεμβρίου και άλλο ένα στις 27 Δεκεμβρίου, καθώς επικράτησε σε διαγωνισμό της βουλγάρικης εταιρείας για προμήθεια τεσσάρων φορτίων από το FSRU.
Όσον αφορά στο 2025, ο υφιστάμενος προγραμματισμός –που προφανώς μπορεί να αλλάξει στην πορεία- προδιαγράφει την άφιξη ενός φορτίου κάθε μήνα για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαρτίου (με το φορτίο του Μαρτίου να αφορά σε ποσότητα 509 GWh). Στη συνέχεια μεσολαβεί ένα κενό τεσσάρων μηνών περίπου, πριν την εκφόρτωση του τελευταίου προγραμματισμένου μέχρι στιγμής φορτίου στις 27 Ιουλίου, που επίσης αφορά σε ποσότητα LNG 509 Γιγαβατωρών.
Αν και η εικόνα μπορεί να αλλάξει στο μέλλον σε περίπτωση αγοράς spot χρονοθυρίδων ή αγοραπωλησίας τους στη δευτερογενή αγορά, οι μέχρι τώρα προγραμματισμένες παραδόσεις που αντιστοιχούν σε ποσότητα LNG 6 TWh θα αξιοποιούσαν μικρό μόνο μέρος της πλήρους δυναμικότητας του FSRU της Αλεξανδρούπολης που ανέρχεται σε 66,3 TWh/χρόνο. Και τούτο παρά το γεγονός ότι το 69% της χωρητικότητας του Τερματικού για το τρέχον έτος αερίου είναι δεσμευμένη, σύμφωνα με την Gastrade.
Όπως αναφέρει η Argus Media, με τις τιμές στο Balkan Gas Hub της Βουλγαρίας να έχουν συχνά discount τουλάχιστον 5 ευρώ/MWh σε σχέση με τις τιμές που διαμορφώνονται στον κόμβο TTF (σημείο αναφοράς για την τιμολόγηση των φορτίων LNG στην Ευρώπη), οι εταιρίες έχουν ασθενή κίνητρα για να φέρουν LNG στην Ελλάδα. Αυτό αποτυπώνεται και στα πρόσφατα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ που έδειξαν μείωση άνω του 50% στις εισαγωγές φορτίων LNG από την πύλη εισόδου της Αγίας Τριάδας (Ρεβυθούσα) για την περίοδο Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου, τη στιγμή που η κατανάλωση φυσικού αερίου στη χώρα αυξήθηκε κατά 25%. Το «κενό» καλύφθηκε από εισαγωγές -φθηνότερου σε σχέση με το LNG- αγώγιμου ρωσικού φυσικού αερίου, μια εικόνα που παρατηρείται και σε άλλες χώρες της Ευρώπης και φυσικά προβληματίζει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή (αλλά και τις ΗΠΑ) που βλέπουν το αφήγημα της απεξάρτησης της ΕΕ από το ρωσικό φυσικό αέριο να εξασθενεί και το τελευταίο να κερδίζει έδαφος χάρη στην ανταγωνιστική τιμολόγησή του.
Όσον αφορά στο FSRU Αλεξανδρούπολης, σύμφωνα με τα στοιχεία της Gastrade εμφανίζει δέσμευση χωρητικότητας της τάξης του 90% για τα έτη αερίου 2025-2026 και 2026-2027. Οι κρατήσεις υποχωρούν για τα επόμενα τρία χρόνια και ακόμα περισσότερα από το 2030 και εφεξής, κάτι εν πολλοίς αναμενόμενο, καθώς πολλοί συμμετέχοντες είναι απρόθυμοι να προχωρήσουν σε μακροπρόθεσμες δεσμεύσεις λόγω έλλειψης «ορατότητας» για τα θεμελιώδη μεγέθη της αγοράς φυσικού αερίου σε μεγάλο βάθος χρόνου.
Να σημειωθεί ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν 14 εγγεγραμμένοι χρήστες στο FSRU Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για τους ΔΕΠΑ Εμπορίας, Bulgargaz, Φυσικό Αέριο Αττικής, την ΔΕΗ, την ιταλική Edison, τη ρουμανική OMV Petrol, την ΗΡΩΝ, την Premier Energy SRL, την SK GAS ΜΕD, την κρατική εταιρεία προμήθειας αερίου της Σερβίας Srbijiagas, την «ΔΕΗ» της Βόρειας Μακεδονίας ESM, την Tibiel, την Sustainable Energy Supply και την αμερικανική Venture Global LNG.