Επιφυλακτικά bearish δηλώνει η ING για τις τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη το 2025, ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν από τις εξελίξεις κατά τη διάρκεια του χειμώνα. Υποθέτοντας έναν κανονικό χειμώνα, πιστεύει ότι η Ευρώπη πρέπει να βγει από την περίοδο θέρμανσης με άνετη αποθήκευση. Η αύξηση της νέας εξαγωγικής ικανότητας LNG θα επιτρέψει στην ΕΕ να ξαναγεμίζει άνετα τα αποθέματά της ακόμη και χωρίς ρωσικό αέριο μέσω Ουκρανίας. Σε γενικές γραμμές ο οίκος επισημαίνει πως η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου αντιμετωπίζει αρκετούς κινδύνους το 2025, αν και το ισοζύγιο υποδηλώνει ότι οι τιμές θα κινηθούν χαμηλότερα το επόμενο έτος.
Ειδικότερα, όπως σημειώνει η ING, η ευρωπαϊκή αγορά φυσικού αερίου έχει ενισχυθεί καθώς προχωράμε βαθύτερα στον χειμώνα 2024/2025. Οι τιμές του του TTF διαπραγματεύτηκαν κοντά στα 50 ευρώ/MWh και στα επίπεδα που είδαμε τελευταία φορά τον Νοέμβριο του 2023. Η αποθήκευση ξεκίνησε την περίοδο θέρμανσης με 95% πληρότητα και ενώ ήταν άνετη, ήταν ελαφρώς χαμηλότερη από ό,τι αναμενόταν. Επιπλέον, η έλλειψη παραγωγής αιολικής ενέργειας τον Νοέμβριο οδήγησε τον τομέα της ενέργειας να στραφεί περισσότερο προς το φυσικό αέριο για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας. Αυτό οδήγησε την αποθήκευση να πέσει με ταχύτερο από τον αναμενόμενο ρυθμό στην αρχή της σεζόν θέρμανσης. Με πληρότητα 82%, η ευρωπαϊκή αποθήκευση φυσικού αερίου είναι κάτω από τον μέσο όρο της πενταετίας για αυτήν την εποχή. Αυτό σημαίνει ότι, υποθέτοντας έναν κανονικό χειμώνα, η αποθήκευση θα τερματίσει την περίοδο θέρμανσης χαμηλότερα από ότι αναμενόταν αρχικά.
Οι προβλέψεις της ING δείχνουν ότι η αποθήκευση θα έχει περίπου 40% πληρότητα στα τέλη Μαρτίου 2025, έναντι 58% στα τέλη Μαρτίου 2024. Αν και είναι σημαντικά μειωμένη σε ετήσια βάση (λόγω του ήπιου χειμώνα 2023/2024), εξακολουθεί να είναι αρκετά άνετη σε ιστορική βάση και υποστηρίζει την άποψη ότι οι τιμές αναμένεται να είναι χαμηλότερες μέχρι το επόμενο έτος. Ο οίκος προβλέπει ότι το TTF θα κινηθεί σε μέσο όρο στα 33 ευρώ/MWh έως το 2025. Ωστόσο, όπως τονίζει, υπάρχουν πολλοί κίνδυνοι γύρω από αυτήν την bearish πρόβλεψη και συνεπώς δεν αποκλείεται το TTF να κινηθεί σημαντικά υψηλότερα.
Η ING εξηγεί πως στις εκτιμήσεις της υποθέτει ότι οι ροές του ρωσικού αγωγού μέσω της Ουκρανίας θα σταματήσουν στις 31 Δεκεμβρίου 2024. Υποθέτει επίσης ότι η ΕΕ μπορεί να αντλήσει 4 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα πρόσθετου εφοδιασμού LNG μεταξύ Νοεμβρίου και τέλη Μαρτίου, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Επιπλέον, αναμένει ότι η ευρωπαϊκή ζήτηση φυσικού αερίου θα αυξηθεί κατά περίπου 2% σε ετήσια βάση το 2025. Εδώ υπάρχει μεγαλύτερη αβεβαιότητα, δεδομένου ότι η ζήτηση θα εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τις καιρικές συνθήκες.
Στοπ στις ρωσικές ροές μέσω Ουκρανίας
Όπως αναφέρθηκε, η ING υποθέτει ότι οι ροές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω της Ουκρανίας θα σταματήσουν στις 31 Δεκεμβρίου 2024. Η συμφωνία διαμετακόμισης της Gazprom με την Ουκρανία λήγει στα τέλη του 2024 και η Ουκρανία όπως και η Ρωσία κατέστησαν σαφές ότι δεν θα παραταθεί. Αυτό σημαίνει ότι η ΕΕ θα χάνει περίπου 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα προμήθειας φυσικού αερίου ετησίως, που ισοδυναμεί με περίπου το 5% των συνολικών εισαγωγών. Ενώ έχουν γίνει κάποιες προσπάθειες για να συνεχιστεί η ροή του φυσικού αερίου μέσω μιας πιθανής ανταλλαγής με το Αζερμπαϊτζάν, φαίνεται ότι αυτές οι ροές θα σταματήσουν και αυτό θα τιμολογηθεί στην αγορά. Αυτό αφήνει έναν αρνητικό κίνδυνο. Εάν για οποιονδήποτε λόγο συνεχιστούν αυτές οι ροές, η ευρωπαϊκή αγορά θα μείνει καλύτερα εφοδιασμένη από ό,τι περίμεναν πολλοί.
Ενώ οι ρωσικές ροές μέσω Turkstream ενδέχεται να αυξηθούν οριακά, η ΕΕ θα πρέπει να βασιστεί περαιτέρω στις εισαγωγές LNG για να καλύψει αυτό το έλλειμμα.
Ένας παράγοντας που πρέπει να παρακολουθηθεί στενά είναι ο τρόπος με τον οποίο οι πρόσφατες κυρώσεις των ΗΠΑ κατά της Gazprombank θα επηρεάσουν τις ροές ρωσικού φυσικού αερίου, αν τις επηρεάσουν, τονίζει ο οίκος. Αυτή ήταν η τράπεζα που χρησιμοποιούσαν οι Ευρωπαίοι αγοραστές για να πληρώσουν για το ρωσικό αέριο. Η ρωσική κυβέρνηση επέτρεψε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο μπορούν να γίνονται οι πληρωμές, αλλά δεν έχει ακόμη φανεί εάν αυτό θα εμποδίσει τις ροές. Θα έχουμε περισσότερη σαφήνεια μετά την περίοδο εκκαθάρισης συναλλαγών, η οποία λήγει σήμερα, 20 Δεκεμβρίου. Αυτό θέτει σε κίνδυνο όλες τις ροές ρωσικού φυσικού αερίου προς την ΕΕ (συμπεριλαμβανομένων των όγκων μέσω Turkstream). Οι ρωσικοί όγκοι μέσω Ουκρανίας και Turkstream αποτελούν περίπου το 9% των εισαγωγών φυσικού αερίου της ΕΕ.
Η ευρωπαϊκή ζήτηση φυσικού αερίου θα αυξηθεί
Η ING εκτιμά ότι η ζήτηση φυσικού αερίου στην ΕΕ θα αυξηθεί κατά περίπου 2% σε ετήσια βάση το 2025. Αυτό εξακολουθεί να αφήνει τη ζήτηση περίπου 17% κάτω από τον μέσο όρο του 2017-2021. Το πού καταλήγει η ζήτηση θα εξαρτηθεί από το πώς θα εξελιχθεί ο καιρός του χειμώνα. Επιπλέον, εάν οι υψηλότερες τιμές που βλέπει διατηρηθούν για λίγο ακόμη, αυτό πιθανότατα δεν θα βοηθήσει στην ανάκαμψη της βιομηχανικής ζήτησης.
Ενώ η ζήτηση φυσικού αερίου από τον τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας ήταν ισχυρότερη τον Νοέμβριο, οι μελλοντικές τιμές spark spread για το 2025 – επί του παρόντος σε αρνητικό έδαφος – δείχνουν ότι η ζήτηση φυσικού αερίου από τον τομέα ηλεκτρικής ενέργειας θα παραμείνει αρκετά ασθενής, προσθέτει ο οίκος.
Παράλληλα, όπως επισημαίνει, η ασιατική ζήτηση για LNG ήταν ισχυρή φέτος. Οι χαμηλότερες τιμές οδήγησαν τους αγοραστές που είναι ευαίσθητοι στις τιμές να επιστρέψουν στην περιοχή. Οι κινεζικές εισαγωγές LNG ήταν ισχυρές παρά τον αυξανόμενο όγκο αγωγών από τη Ρωσία, ενώ σημειώθηκε σημαντική άνοδος στις πωλήσεις φορτηγών που κινούνται με LNG σε μέρη της Κίνας, γεγονός που έχει αποδειχθεί υποστηρικτικό για τη ζήτηση LNG, ενώ παράλληλα επιβαρύνει τη ζήτηση ντίζελ. Οι κινεζικές εισαγωγές LNG ξεπέρασαν τα 98 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα τους πρώτους 11 μήνες του έτους, σημειώνοντας άνοδο 13% σε ετήσια βάση και φυσικά θα φτάσουν σε επίπεδα ρεκόρ φέτος, ξεπερνώντας τα 107 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα που εισήχθησαν το 2021.
Ενώ οι τιμές spot στο LNG της Ασίας συνεχίζουν να διαπραγματεύονται με premium σε σχέση με το TTF, υπάρχει ελάχιστη διαφορά μεταξύ των δύο αγορών μέχρι το καλοκαίρι του 2025. Αυτό υποδηλώνει ότι θα μπορούσαμε να δούμε αυξημένο ανταγωνισμό μεταξύ των δύο περιοχών, ιδιαίτερα εάν η Ευρώπη αντιμετωπίσει μεγαλύτερη δυσκολία (σε σχέση με το 2024) να ξαναγεμίστε τις αποθήκες της.