Το σχέδιο του Αμερικανού προέδρου Donald Trump να πουλήσει γρήγορα περισσότερο υγροποιημένο φυσικό αέριο στον κόσμο και στην Ευρώπη θα μπορούσε να αντιμετωπίσει δυσκολίες λόγω των περιορισμένων προμηθειών φέτος και της απροθυμίας της Ευρώπης να δεσμευτεί σε μακροπρόθεσμες συμφωνίες.
«Το πρόβλημα είναι ότι δεν βρίσκεις φυσικό αέριο από τη μια μέρα στην άλλη», δήλωσε στο Bloomberg ο πρόεδρος της ExxonMobil Europe, Philippe Ducom, στο χώρο του ενεργειακού συνεδρίου της Handelsblatt στο Βερολίνο «Σημαντική νέα παραγωγική ικανότητα LNG θα τεθεί σε λειτουργία μόνο το 2026-2027».
Η ExxonMobil Corp. έχει τέσσερα έργα LNG υπό ανάπτυξη και αναμένει ότι θα αρχίσει να θέτει σε λειτουργία τις μονάδες παραγωγής στις ΗΠΑ και το Κατάρ πρώτα, μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Άλλα εξαγωγικά έργα στις ΗΠΑ θα αρχίσουν επίσης να ανεβάζουν την παραγωγή, αλλά ο κύριος όγκος της νέας προσφοράς δεν θα φτάσει πριν από το 2027.
Αύξηση της ζήτησης για LNG
Η ζήτηση για LNG αυξάνεται καθώς η Ευρώπη στρέφεται στο καύσιμο για να καλύψει τα κενά εφοδιασμού μετά την απώλεια του μεγαλύτερου μέρους του ρωσικού αερίου από αγωγούς. Η Ευρωπαϊκή Ένωση εξέφρασε επίσης την ιδέα να αντικαταστήσει τις ρωσικές εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου, οι οποίες έφθασαν σε επίπεδο ρεκόρ πέρυσι, με αμερικανικό καύσιμο.
Ο Trump, η χώρα του οποίου είναι ο μεγαλύτερος εξαγωγέας υγροποιημένου φυσικού αερίου στον κόσμο, έχει απειλήσει τους Ευρωπαίους με δασμούς εάν δεν αγοράσουν περισσότερο πετρέλαιο και φυσικό αέριο. Μόλις ανέλαβε τα καθήκοντά του αυτόν τον μήνα, ο Trump ήρε επίσης το πάγωμα των νέων αδειών εξαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου που είχε εισαγάγει ο προκάτοχός του Joe Biden, αλλά τα έργα αυτά δεν αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία πριν από το 2031.
Οι εταιρείες LNG πωλούν συνήθως το καύσιμο βάσει μακροπρόθεσμων συμβάσεων. Το αμερικανικό LNG είναι επίσης συνήθως χωρίς προορισμό, πράγμα που σημαίνει ότι οι αγοραστές του καυσίμου μπορούν να επιλέξουν πού θα μεταφέρουν τα φορτία, και μπορεί να μην είναι η Ευρώπη, εάν τα οικονομικά δεδομένα κάνουν ξαφνικά τις παραδόσεις πιο κερδοφόρες αλλού. Αυτό σημαίνει ότι, ενώ οι ΗΠΑ εξακολουθούν να είναι μακράν ο μεγαλύτερος προμηθευτής υγροποιημένου φυσικού αερίου της Ευρώπης, οι παραδόσεις μπορούν να ποικίλλουν ανάλογα με τον παγκόσμιο ανταγωνισμό για το εν λόγω καύσιμο.
Απροθυμία της Ευρώπης για μακροπρόθεσμα συμβόλαια
Ο Ducom δήλωσε ότι η Ευρώπη ήταν απρόθυμη να δεσμευτεί σε μακροχρόνιες συμβάσεις και να φέρει στην εξίσωση την ασφάλεια του εφοδιασμού, την οποία χρειάζονται οι επενδυτές για να λάβουν τις τεράστιες οικονομικές αποφάσεις για την έναρξη νέων έργων LNG.
«Αυτό έχει σαφώς αντίκτυπο στο κόστος της ενέργειας για την Ευρώπη, επειδή το φυσικό αέριο επηρεάζει την ενέργεια», δήλωσε. «Θα χρειαζόμαστε φυσικό αέριο για τις επόμενες δεκαετίες και το 2050 θα εξακολουθούμε να χρειαζόμαστε φυσικό αέριο. Αλλά υπάρχει αυτή η απροθυμία να δεσμευτούμε και να προσπαθήσουμε να βάλουμε την ασφάλεια εφοδιασμού στην εξίσωση».
Ο Ducom δήλωσε επίσης ότι ο ευρωπαϊκός κλάδος των χημικών προϊόντων, βασικός βιομηχανικός χρήστης του φυσικού αερίου ως πρώτης ύλης, βρίσκεται σε κρίση, επειδή η ζήτηση στην ήπειρο δεν αυξάνεται και λόγω του υψηλού ενεργειακού και λειτουργικού κόστους σε σύγκριση με άλλες περιοχές. «Υπάρχει μεγάλη νέα δυναμικότητα που έρχεται. Η ικανότητα προσφοράς είναι μεγαλύτερη από τη ζήτηση. Τα περιθώρια κέρδους της χημικής βιομηχανίας είναι πραγματικά λεπτά. Η Ευρώπη είναι ίσως η λιγότερο ανταγωνιστική περιοχή όσον αφορά τη χημική παραγωγή αυτή τη στιγμή».
Πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανικές εταιρείες αναγκάστηκαν να μειώσουν την παραγωγή τους, να κλείσουν εργοστάσια ή να μεταφέρουν τις εγκαταστάσεις παραγωγής τους εκτός Ευρώπης από τότε που η ενεργειακή κρίση του 2022 ανέβασε τις περιφερειακές τιμές ενέργειας.