Οι προσδοκίες της ΕΤΥΦΑ και της Κυβέρνησης ότι από τα τέλη Φεβρουαρίου 2025 θα ήταν δυνατή η υπογραφή συμβολαίου με μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρεία που θα αναλάβει ως συντονιστής έργου (project manager) για την ολοκλήρωση της κατασκευής του τερματικού φυσικού αερίου στο Βασιλικό δεν επιβεβαιώθηκαν.
Από την άλλη, ανεπίσημη πληροφόρηση αναφέρει πως υπήρξε σημαντική πρόοδος, σε διαδικαστικό επίπεδο, αναφορικά με τις κατασκευές που απομένουν να γίνουν στην προβλήτα του τερματικού.
Οι διαπραγματεύσεις με τους ενδιαφερόμενους να αναλάβουν ρόλο project manager στο τερματικό συνεχίζονται και επικεντρώνονται κατά βάση σε οικονομικά θέματα. Αν και εκφράζεται αισιοδοξία πως δεν αργεί η ολοκλήρωση συμφωνίας με έναν από τους προσφοροδότες, η εμπειρία γύρω από το συγκεκριμένο έργο επιβάλλει διστακτικότητα στην υιοθέτηση της αισιοδοξίας.
Μόλις καταστεί δυνατή η υπογραφή συμβολαίου, θα δοθεί κάποιος χρόνος στην ανάδοχο εταιρεία να ολοκληρώσει την αξιολόγηση των έργων που έγιναν και αυτών που απομένουν, ώστε να προχωρήσει σε ετοιμασία όρων για προκήρυξη διαγωνισμού σε ό,τι αφορά ένα μέρος της προβλήτας (top side) και τις χερσαίες υποδομές του τερματικού φυσικού αερίου.
Επιλέγουν ανάθεση
Σε ό,τι αφορά όμως τα έργα που πρέπει να γίνουν στην προβλήτα, κυρίως όσα σχετίζονται με το μέρος της υποδομής που θα βρίσκεται εντός του νερού, υπάρχουν πληροφορίες ότι η ΕΤΥΦΑ προτίθεται να προχωρήσει με ανάθεση των εργασιών στους δύο υπεργολάβους που εργάστηκαν στην προβλήτα όταν αυτή ήταν υπό τον έλεγχο της κινεζικής CPP (κοινοπραξία VPSM).
Αν οι πληροφορίες επιβεβαιωθούν τα επόμενα 24ωρα, δεν θα προκηρυχθούν προσφορές για το συγκεκριμένο τμήμα των εργασιών στο τερματικό Βασιλικού και θα προχωρήσει η εν λόγω κοινοπραξία για τα έργα, έναντι τιμήματος που συζητήθηκε μεν αλλα θα οριστικοποιηθεί όταν υπογραφούν τα συμβόλαια.
Η ευχέρεια της ΕΤΥΦΑ να μην προκηρύξει διαγωνισμό και να επιλέξει την ανάθεση στους υπεργολάβους που συνεργάστηκαν με τον προηγούμενο εργολάβο αναγνωρίστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες του Φιλελευθέρου, μέσα από γνωμάτευση νομικών συμβούλων της ΕΤΥΦΑ στο Λονδίνο, οι οποίοι ανέφεραν εν τέλει πως αυτή η δυνατότητα της κρατικής εταιρείας προβλέπεται ή συνάγεται μέσα από το συμβόλαιο που είχαν υπογράψει η ΕΤΥΦΑ και η CPP το 2019.
Αν η απόφαση για ανάθεση των εργασιών στην προβλήτα (πιθανότατα θα εξαιρεθεί μέρος του έργου που αφορά ηλεκτρολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό) υλοποιηθεί τις επόμενες μέρες, εκφράζεται αισιοδοξία ότι είναι δυνατή η επανέναρξη των εργασιών στο Βασιλικό μέσα στον Απρίλιο.
Είχε εκφραστεί εδώ και μερικούς μήνες η επιθυμία όλων των μερών η νέα φάση των έργων να ξεκινήσει μέσα στην άνοιξη, ώστε να αξιοποιηθούν στον μέγιστο βαθμό οι κατά κανόνα καλές καιρικές συνθήκες και η ηρεμία της θάλασσας τους επόμενους λίγους μήνες, καθώς από τον Νοέμβριο και μέχρι και τον Φεβρουάριο οι συνήθεις συνθήκες στη θάλασσα δεν επιτρέπουν συνέχιση των συγκεκριμένων εργασιών.
Η αξιοποίηση των δύο υπεργολάβων δημιουργεί προσδοκίες ότι τα έργα θα προχωρήσουν με ταχύτητα, καθώς οι εταιρείες αυτές είναι προσαρμοσμένες στις ανάγκες του έργου, λόγω της προηγούμενης εμπειρίας τους με τη CPP και έχουν σημαντικό μέρος του εξοπλισμού στο λιμάνι της Λεμεσού, μαζί με κατασκευές από μπετόν και μέταλλα, που είχαν κατασκευαστεί πριν τη διακοπή του συμβολαίου από τους Κινέζους.
- Αξίζει να σημειωθεί πως τις προηγούμενες λίγες ημέρες βρέθηκε στην Κύπρο αντιπροσωπία της CPP, η οποία, σύμφωνα με ανεπίσημες πληροφορίες, διερεύνησε το ενδεχόμενο να αναλάβει ξανά ρόλο εργολάβου στο πλαίσιο μιας νέας οικονομικής συμφωνίας, για ολοκλήρωση του συμβολαίου που η ίδια είχε καταγγείλει τον Ιούλιο του 2024! Τέτοιο ενδεχόμενο δεν υπάρχει.
Πηγή: Φιλελεύθερος