Μενού Ροή
ELPEDISON: Όχι στην μονοπωλιακή μεταφορά αερίου LNG σε απομακρυσμένες περιοχές

Σημαντικές παρατηρήσεις κατέθεσε η ELPEDISON στην δημόσια διαβούλευση της ΡΑΕ για το πλαίσιο Ανάπτυξης Απομακρυσμένων Δικτύων Διανομής με χρήση Συμπιεσμένου/Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.

Όπως αναφέρει, «το υπό διαβούλευση ρυθμιστικό πλαίσιο (Απόφαση ΡΑΕ 643/2018) εισάγει τη διάκριση μεταξύ της έννοιας του εικονικού αγωγού (αποκλειστικά για απόληψη CNG) και της εικονικής διασύνδεσης (LNG ή CNG). Ο συγκεκριμένος διαχωρισμός αξιολογείται θετικά και βρίσκεται προς τη σωστή κατεύθυνση».

Ωστόσο, προσθέτει:

-«η περίπτωση της εικονικής διασύνδεση εξακολουθεί να αντιμετωπίζει με ενιαίο τρόπο την τροφοδοσία απομακρυσμένων δικτύων διανομής είτε αυτή γίνεται με CNG είτε με LNG. Κρίνεται απαραίτητο να υπάρξει η σχετική διάκριση, δεδομένου πρόκειται για διαδικασίες με διαφορετικές εφοδιαστικές αλυσίδες. Ενώ το CNG είναι φυσικό αέριο που εξάγεται από το ρυθμιζόμενο δίκτυο για να επανεισαχθεί σε ρυθμιζόμενο δίκτυο, το LNG είναι δυνατό να μεταφερθεί στα σημεία εισόδου απομακρυσμένων δικτύων διανομής χωρίς παρέμβαση ρυθμιζόμενης υπηρεσίας. Κατά συνέπεια, η προμήθεια και μεταφορά LNG μέχρι την είσοδο οποιουδήποτε δικτύου (είτε μεταφοράς είτε διανομής) αποτελεί, κατά την άποψή μας, ανταγωνιστική εμπορική δραστηριότητα. Η συγκεκριμένη διαφορά είναι θεμελιώδης και πάνω σε αυτή την προσέγγιση θεωρούμε πως θα πρέπει να δομηθούν οι αναγκαίες τροποποίησης της υπό διαβούλευση Απόφασης 643/2018».

- Η προτεινόμενη τροποποίηση προβλέπει ότι «ο Διαχειριστής λαμβάνει υπηρεσίες συμπίεσης και μεταφοράς του CNG ή απόληψης και μεταφοράς του LNG με μέσα μεταφοράς από φυσικό ή νομικό πρόσωπο, κατόπιν διαγωνισμού». Επιπλέον «η εισήγηση του Διαχειριστή περιλαμβάνει <...> τη μέγιστη μοναδιαία τιμή για την παροχή της υπηρεσίας, ανά kWh και χιλιομέτρων απόστασης». Η πρόταση αυτή επί της ουσίας καθιστά τη μεταφορά LNG ρυθμιζόμενη διαδικασία και όχι αυτό που οφείλει να είναι ήτοι μια ελεύθερα ανταγωνιστική διαδικασία. Κρίνουμε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση δε θα επιφέρει το όφελος των συνεργειών που προσφέρει η ελεύθερη διαχείριση της εφοδιαστικής αλυσίδας των ποσοτήτων LNG με συνέπεια την αυξημένη τελική επιβάρυνση του καταναλωτή.

-Ο διαγωνισμός για την απόδοση της υπηρεσίας μεταφοράς σε μονοπωλιακή διαχείριση δεν αναμένεται να επιφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα. Εξάλλου, οι διαδικασίες και το πλαίσιο μεταφοράς LNG υφίστανται ήδη, είναι σαφείς, και εφαρμόζονται για την μεταφορά LNG προς τον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας. Κατ’ αναλογία, η μεταφορά LNG σε απομονωμένα δίκτυα μέσω εικονικής διασύνδεσης οφείλει να λαμβάνει χώρα ενιαία με τον ίδιο τρόπο και να μην εμποδίζει τον ανταγωνισμό. Συνεπώς, η τροφοδοσία των απομακρυσμένων Δικτύων με LNG θα πρέπει να υλοποιείται ενδεικτικά μέσω θεσμοθέτησης δημοπρασιών για την δέσμευση χρονικών θυρίδων (slots) για αποθήκευση και αεριοποίηση και την εν συνεχεία διαδικασία για τη δέσμευση ποσοτήτων στο σημείο σύνδεσης με τους αγωγούς του δικτύου για την τροφοδοσία τελικών καταναλωτών. Σημειώνεται ότι η υπό διαβούλευση Απόφαση εξακολουθεί να μην καθορίζει με σαφήνεια τον τρόπο πρόσβασης στα σημεία εισόδου απομακρυσμένων δικτύων που τροφοδοτούνται με LNG.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας