Μενού Ροή
Που κολλάει ο διαγωνισμός για την υπόγεια αποθήκη Καβάλας

Αβέβαιο παραμένει το μέλλον του διαγωνισμού για τη μετατροπή σε υπόγεια αποθήκη του εξαντλημένου κοιτάσματος φυσικού αερίου στη νότια Καβάλα, παρά τη βούληση της κυβέρνησης να προχωρήσει η διαδικασία που εξελίσσεται μετ’ εμποδίων.

Το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ αποφάσισε την περασμένη εβδομάδα να επανεκκινήσει τον διαγωνισμό, δεδομένου ότι η χρονική συγκυρία είναι κατάλληλη λόγω της σφοδρής ενεργειακής κρίσης που πλήττει την Ευρώπη.

Η Ελλάδα είναι μία από τις ελάχιστες χώρες στη Γηραιά Ήπειρο που δεν διαθέτει αποθηκευτικές υποδομές φυσικού αερίου, οι οποίες θα μπορούσαν να αντισταθμίσουν – έστω και μερικώς – τις επιπτώσεις από την κατακόρυφη άνοδο των τιμών του φυσικού αερίου.

Παράλληλα, μία αποθήκη φυσικού αερίου θα ενίσχυε σημαντικά την ασφάλεια εφοδιασμού της χώρας, δεδομένου ότι το φυσικό αέριο θα αποτελέσει το μεταβατικό καύσιμο τα επόμενα έτη.

Τα αγκάθια

Ωστόσο, παρά τη σαφή πολιτική βούληση και το επενδυτικό ενδιαφέρον, τα βασικά αγκάθια που έχουν εμποδίσει την απρόσκοπτη εξέλιξη του διαγωνισμού εξακολουθούν να υφίστανται.

Τα σημαντικότερα προβλήματα αφορούν στο πλαίσιο του κανονισμού τιμολόγησης και στο σχήμα στήριξης που θα λάβει το έργο, καθώς είναι ξεκάθαρο ότι δεν είναι βιώσιμο οικονομικά.

Απαντήσεις σε αυτά τα κρίσιμα θέματα καλείται να δώσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), η οποία έχει ασχοληθεί εκτενώς και για μεγάλο χρονικό διάστημα με το έργο της Καβάλας.

Το ποσοστό κοινωνικοποίησης, δηλαδή σε τι βαθμό το κόστος παραχώρησης και συντήρησης θα χρηματοδοτηθεί από τους καταναλωτές, αποτελεί τον βασικό πονοκέφαλο, καθώς η προσέγγιση της ΡΑΕ φαίνεται να είναι διαφορετική από την εκτίμηση της αγοράς ότι θα απαιτηθεί γενναία στήριξη που θα ανέρχεται σε ποσοστό 80%.

Η χρηματοδότηση

Η ΡΑΕ από την πλευρά της προκρίνει συντελεστή κοντά στο 50%, εκτιμώντας ότι το υπόλοιπο 50% μπορεί να καλυφθεί από ευρωπαϊκούς πόρους σε ποσοστό 35%. Για να ευοδωθεί το σενάριο αυτό θα πρέπει να είναι δυνατή η αποθήκευση και υδρογόνου, το οποίο αποτελεί προαπαιτούμενο για τη χρηματοδότηση έργων φυσικού αερίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έως το 2030.

Εκείνοι που συμφωνούν με την προσέγγιση της ΡΑΕ, τονίζουν ότι η υπόγεια αποθήκη της Καβάλας πρόσφατα εντάχθηκε στα ευρωπαϊκά έργα Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (PCI), ενώ επισημαίνουν ότι σύμφωνα με τις υπάρχουσες μελέτες μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την αποθήκευση υδρογόνου.

Θα χρειαστούν επενδύσεις ΔΕΣΦΑ

Μεταξύ των ζητημάτων που ενδεχομένως να καθιστούν ασύμφορο το έργο είναι και το γεγονός ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις άνω των 350 εκατ. ευρώ για τη μεταφορά της αποθηκευμένης ποσότητας φυσικού αερίου από το δίκτυο του ΔΕΣΦΑ.

Το εξαντλημένο κοίτασμα φυσικού αερίου νότιας Καβάλας βρίσκεται στη θαλάσσια περιοχή δυτικά της Θάσου, 11 χλμ. Νότια του κοιτάσματος πετρελαίου του Πρίνου σε βάθος 1.700 μέτρων και καλύπτει έκταση 5 τετραγωνικών χιλιομέτρων.

Το έργο διεκδικούν δύο επενδυτικά σχήματα. Η κοινοπραξία ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας