Ολοκληρώνεται η προετοιμασία για την θέση σε εφαρμογή του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης που έχει καταρτίσει η ΡΑΕ για την θωράκιση της ασφάλειας τροφοδοσίας με φυσικό αέριο στην απευκταία περίπτωση διαταραχές στις εισαγωγές καυσίμου.
Μια από τις τελευταίες εκκρεμότητες είναι η επιλογή των «σημαντικών βιομηχανιών», που θα εξαιρεθούν από τις περικοπές φυσικού αερίου που προβλέπονται για τους μη προστατευόμενους καταναλωτές. Ο φορέας μέσω του οποίου θα γίνουν οι περικοπές εάν απαιτηθεί η ενεργοποίηση του Σχεδίου είναι ο ΔΕΣΦΑ. Το ιδιαίτερα δύσκολο έργο της αξιολόγησης των ποιων βιομηχανιών είναι κρίσιμες και ποιες όχι όμως έχει ανατεθεί στη ΡΑΕ, στα γραφεία της οποίας έχουν καταφθάσει πάνω από 104 φάκελοι βιομηχανιών που ζητούν να εξαιρεθούν από το «δελτίο» στο φυσικό αέριο, υποστηρίζοντας ότι πληρούν τα κριτήρια που προβλέπονται από τον σχετικό Ευρωπαϊκό Κανονισμό.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energymag, καθώς τα κριτήρια αυτά χαρακτηρίζονται από «δημιουργική ασάφεια» (προκειμένου να μπορούν να εξειδικευθούν από κάθε χώρα της ΕΕ ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του βιομηχανικού της κλάδου), η ΡΑΕ ετοιμάζεται να θέσει σε δημόσια διαβούλευση τον κατάλογο των εταιρειών και την προτεινόμενη τυποποίηση και ιεράρχηση των κριτηρίων προκειμένου να υπάρχει η μέγιστη δυνατή διαφάνεια στην όλη διαδικασία. Σε συνέχεια της διαβούλευσης ο κατάλογος θα οριστικοποιηθεί και θα κοινοποιηθεί -όπως προβλέπεται- στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας και στο ΔΕΣΦΑ.
Μεταξύ των 104 εταιρειών βρίσκονται οι ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας που έχουν εκπονήσει μελέτες που τεκμηριώνουν ότι πληρούν τα κριτήρια εξαίρεσης από τις περικοπές και αναλύουν τις επιπτώσεις που θα είχαν στην δραστηριότητά τους ενδεχόμενες διακοπές παραγωγής. Έχουν επίσης προτείνει σχέδιο διακοπής τροφοδοσίας (που θα διασφαλίζει τη ασφάλεια των μονάδων και του προσωπικού τους). Έχουν επίσης υποβάλει στοιχεία για τη δυνατότητα -κατά περίπτωση- χρήσης εναλλακτικού καυσίμου που έχουν ήδη εφαρμόσει κάποιες εταιρείες (π.χ. διυλιστήρια) όπως φάνηκε και από τα τελευταία στοιχεία για την κατανάλωση φυσικού αερίου του ΔΕΣΦΑ, όχι τόσο για λόγους εξοικονόμησης, όσο για λόγους οικονομικούς.
Κριτήρια
Σύμφωνα με το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης τα κριτήρια που προβλέπονται για να χαρακτηριστεί μια βιομηχανία «σημαντική» είναι τα ακόλουθα:
1) Κρισιμότητα βάσει κοινωνικής συνεισφοράς, εάν δηλαδή μια βιομηχανία και η αλυσίδα αξίας της παρέχουν αγαθά ή/και υπηρεσίες τα οποία αξιολογούνται κρίσιμα και στρατηγικής σημασίας για την ομαλή λειτουργία της κοινωνίας.
2) Η θέση μιας βιομηχανίας στις διασυνοριακές εφοδιαστικές αλυσίδες, κατά πόσο δηλαδή προσφέρει αγαθά και υπηρεσίες κρίσιμες για την ομαλή τροφοδοσία κοινωνικών υπηρεσιών όχι μόνο σε εθνικό αλλά και ευρωπαϊκό επίπεδο. Για παράδειγμα, η βιομηχανία ιατρικού εξοπλισμού και φαρμακευτικών προϊόντων, η χημική βιομηχανία (π.χ. προϊόντα που χρησιμοποιούνται σε τρόφιμα και σε τομείς της υγείας), η κλωστοϋφαντουργική βιομηχανία (για σκοπούς υγειονομικής περίθαλψης και άμυνας), αποτελούν μέρος αλυσίδων αξίας οι οποίες είναι κρίσιμες για σημαντικούς τομείς ή τομείς στρατηγικής σημασίας
3) Η δυνατότητα υποκατάστασης και μείωσης – στο βαθμό στον οποίο διάφοροι οικονομικοί τομείς ή βιομηχανίες έχουν την δυνατότητα να υποκαταστήσουν φυσικό αέριο με άλλα καύσιμα, ενεργειακές πηγές ή πρώτες ύλες.
4) Ζημιές σε εγκαταστάσεις – στο βαθμό στον οποίο το φυσικό αέριο είναι απαραίτητο για ένα συγκεκριμένο τομέα/εγκατάσταση για τη συνέχιση της παραγωγής, καθώς και για την εξασφάλιση ότι η εγκατάσταση δεν θα υποστεί μη αναστρέψιμες και μη επισκευάσιμες ζημιές. Λαμβάνεται υπόψη ότι κάποιοι τομείς πρέπει να λειτουργούν συνεχώς και συνεπώς απότομη διακοπή της τροφοδοσίας με φυσικό αέριο μπορεί να προκαλέσει ζημιά στις εγκαταστάσεις (π.χ. βιολογικά φάρμακα και άλλα μέρη της βιομηχανίας υγείας, φαρμακοβιομηχανία, οι περισσότεροι τομείς χημικών διεργασιών, λιπάσματα, γυαλί, χάλυβα, αλουμίνιο, διυλιστήρια, ασβέστη, τομείς κεραμικών). Επισημαίνεται επίσης ότι αρκετές βιομηχανίες, ενεργοβόρες και μη, απαιτούν μια ελάχιστη ποσότητα φυσικού αερίου για αδιάλειπτη παραγωγή, καθώς εάν η παραγωγή σταματήσει, δεν μπορεί να επανεκκινήσει χωρίς σημαντικές καθυστερήσεις, ρυθμιστική έγκριση και κόστος.
5) Προβλέπεται τέλος ότι για τις βιομηχανίες που δεν υπάγονται στις παραπάνω κατηγορίες θα συνεκτιμηθεί ο οικονομικός αντίκτυπός τους συγκριτικά με την προστιθέμενη αξία και την εργασία που προκύπτουν σε σχέση με την κατανάλωση αερίου.
Το καλό είναι ότι προς το παρόν έχει επικρατήσει το καλό σενάριο, διαταραχές στον εφοδιασμό φυσικού αερίου δεν καταγράφονται, εφεδρείες υπάρχουν και καταγράφεται ήδη μείωση της κατανάλωσης του καυσίμου -σε εθελοντική βάση- υπό την πίεση των υψηλών τιμών. Οπότε η ελπίδα όλων είναι ότι το Σχέδιο Προληπτικής Δράσης να έχει εξειδικευθεί μεν, να μην χρειαστεί να εφαρμοστεί δε…