Μενού Ροή
Η D-day σήμερα για το WACC των δύο Ιταλών - Για ΔΕΣΦΑ και ΔΕΠΑ Υποδομών "κληρώνει" σήμερα από την ΡΑΕΕΥ

Κρίσιμη είναι η σημερινή Ολομέλεια της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΕΕΥ) για τους Διαχειριστές Δικτύων Μεταφοράς και Διανομής Φυσικού Αερίου ΔΕΣΦΑ και ΔΕΠΑ Υποδομών, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του energymag σήμερα ο Ρυθμιστής θα λάβει τις τελικές του αποφάσεις για το μεοοσταθμικό κόστος κεφαλαίου (WACC) για τον ΔΕΣΦΑ  και για τις τρεις Εταιρείες Διαχείρισης Αερίου (ΕΔΑ) υπό την ομπρέλα της ΔΕΠΑ Υποδομών (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής, ΕΔΑ ΘΕΣΣ).

Στον ΔΕΣΦΑ

Όσον αφορά στον ΔΕΣΦΑ, ο Διαχειριστής έχει εισηγηθεί στη ΡΑΑΕΥ  WACC 9,14% για το πρώτο έτος της νέας Ρυθμιστικής Περιόδου 2023-2026, σημαντικά  αυξημένο σε σχέση με τα επίπεδα του 7,44% με τα οποία «έκλεισε» το 2022. Bασικά «επιχειρήματα» στη φαρέτρα του ΔΕΣΦΑ είναι η αύξηση του κόστους του χρήματος λόγω των αλλεπάλληλων επιτοκιακών αυξήσεων της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και η ανάγκη υλοποίησης του φιλόδοξου επενδυτικού του σχεδίου, ύψους 1,27 δις. ευρώ για την περίοδο 2023-2032 που θα αναδείξει την Ελλάδα σε κόμβο διαμετακόμισης φυσικού αερίου στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.

Στη βάση  αυτής της πρότασης, ο ΔΕΣΦΑ προσδιόρισε τις ταρίφες του για το 2023 -σε προσωρινή βάση πάντως- ενόψει των πρώτων διεθνών διαγωνισμών δέσμευσης δυναμικότητας στις τρεις διασυνδέσεις του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου που θα λάβουν χώρα την επόμενη εβδομάδα.

Δεν είναι πάντως διόλου βέβαιο ότι η εισήγηση αυτή θα γίνει δεκτή, καθώς η ΡΑΑΕΥ έχει στείλει μήνυμα ότι θεωρεί υπερβολικά υψηλό αυτό το επίπεδο και θεωρεί δόκιμο τον καθορισμό του WACC σε επίπεδα λίγο χαμηλότερα από το 8%.

Υπενθυμίζεται ότι παρέμβαση για το θέμα πραγματοποίησε από την Ιταλία τον περασμένο μήνα ο Stefano Venier, Διευθύνων Σύμβουλος της ιταλικής Snam, του μεγαλύτερου μετόχου της πολυεθνικής κοινοπραξίας Senfluga που κατέχει το 66% του ΔΕΣΦΑ. Στο πλαίσιο της παρουσίασης των αποτελεσμάτων πρώτου τριμήνου της Snam, o κ. Venier δήλωσε ότι «Αναμένουμε ότι θα υπάρχει αύξηση στο WACC στην Ελλάδα (ΔΕΣΦΑ)  που θα συνεισφέρει στην σταθεροποίηση και την κερδοφορία της εταιρείας».

ΔΕΠΑ Υποδομών

Για την περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών, η απόφαση της ΡΑΑΕΥ για το απαιτούμενο έσοδο θα αφορά μόνο στο 2023 και όχι ολόκληρη τη Ρυθμιστική Περίοδο 2023-2026,  κατ’ εφαρμογή ειδικής νομοθετικής ρύθμισης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που «καλύπτει» το φετινό, μεταβατικό έτος κατά το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη η λειτουργική ενοποίηση των τριών ΕΔΑ.  Η απόφαση για τα έτη 2024-2026 αναμένεται στο τέλος του έτους.

Οι πληροφορίες του energymag  αναφέρουν ότι για το φετινό έτος η «μαμά» ΔΕΠΑ Υποδομών έχει εισηγηθεί για τις θυγατρικές ΔΕΔΑ, ΕΔΑ Αττικής και ΕΔΑ ΘΕΣΣ διακριτά WACC που κινούνται άνω του 9,5% και για τις τρεις  εταιρείες, με τη ΡΑΑΕΥ να προσανατολίζεται και  σε αυτή την περίπτωση σε χαμήλωμα του πήχη.

Και εδώ η ιταλική ηγεσία της εταιρείας, εν προκειμένω ο  Paolo Gallo, Διευθύνων Σύμβουλος της Italgas (μητρικός όμιλος της ΔΕΠΑ Υποδομών)  έδωσε το στίγμα για τις προσδοκίες για το WACC της ΔΕΠΑ Υποδομών για την επόμενη Ρυθμιστική Περίοδο, τονίζοντας κατά την παρουσίαση του Στρατηγικού Πλάνου της Italgas για την περίοδο 2023-2029 στο Λονδίνο, ότι προαπαιτούμενο για την υλοποίηση των επενδύσεων 900 εκατ. ευρώ που έχει προδιαγράψει για την Ελλάδα για αυτή την περίοδο είναι το WACC να προσδιοριστεί σε επίπεδα «αρκετά πάνω από το 8% και κάτω από το 9%».

Για να τεκμηριώσει μάλιστα την αναγκαιότητα αύξησης του WACC, οι Ιταλοί έχουν καταθέσει τρεις μελέτες στη ΡΑΑΕΥ, με τον κ. Gallo να δηλώνει αισιόδοξος ότι η Ρυθμιστική Αρχή θα υποστηρίξει τον σχεδιασμό τους για τη ΔΕΠΑ Υποδομών.  Υπενθυμίζεται ότι για το 2022 το WACC είχε προσδιοριστεί στο 7,03%, όσο ήταν και το 2021. Η προηγούμενη 4ετία ξεκίνησε με WACC 8,18% το 2019 και 7,45% το 2020.

ΑΔΜΗΕ-ΔΕΔΔΗΕ

Μετά τους Διαχειριστές Δικτύων Φυσικού Αερίου, σειρά για τον προσδιορισμό του WACC  τους από τη ΡΑΑΕΥ παίρνουν οι Διαχειριστές Δικτύων Ηλεκτρισμού, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Ο ΑΔΜΗΕ έχει υποβάλει αίτηση για αναθεώρηση του WACC για τη Ρυθμιστική Περίοδο 2022-2025 (που καθορίστηκε στο 6,1% το 2021), με τον Διαχειριστή Συστήματος Μεταφοράς να ζητά  αναπροσαρμογή του μεσοσταθμικού κόστους κεφαλαίου στο 8,51%.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ΡΑΑΕΥ προσανατολίζεται σε  WACC   της τάξης του 7,2% για την τριετία 2023-2025, με ανοιχτή τη διαμόρφωσή του και σε ελαφρά υψηλότερα επίπεδα. Η τελική απόφαση αναμένεται να ληφθεί τις επόμενες εβδομάδες. Τέλος,  αίτημα αναθεώρησης του WACC έχει καταθέσει και ο ΔΕΔΔΗΕ, για τη διετία 2023-2024 που απομένει στην υφιστάμενη ρυθμιστική περίοδο, η οποία ξεκίνησε το 2021. Υπενθυμίζεται ότι η απόδοση κεφαλαίων έχει οριστεί από τη ΡΑΑΕΥ  στο 6,7% για την Ρυθμιστική Περίοδο 2021-2024.

Google News ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ ΣΤΟ GOOGLE NEWS

Διαβάστε ακόμη

Άρθρα κατηγορίας