Σημαντικό βήμα για την επιτάχυνση της υλοποίησης του διασυνδετηρίου αγωγού Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας αποτελεί η επικράτηση του ΔΕΣΦΑ στον διαγωνισμό που προκήρυξε η εταιρεία της γειτονικής χώρας Nomagaz για το management και την επίβλεψη των έργων κατασκευής στο κομμάτι του αγωγού που διατρέχει το έδαφος της Βόρειας Μακεδονίας (από το σημείο διασύνδεσης με το Ελληνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου στη Γευγελή έως το Νεγκότινο).
Σύμφωνα με πληροφορίες του energymag, προσφορές στον διαγωνισμό πλην του ΔΕΣΦΑ υπέβαλαν δυο ακόμα εταιρείες, μια ελληνικών συμφερόντων και μια από τη Σερβία, με την προσφορά του ΔΕΣΦΑ να αποδεικνύεται υπέρτερη, τόσο από πλευράς οικονομικότητας όσο και τεχνικών προδιαγραφών.
Τι σημαίνει
Με δεδομένο ότι ο ΔΕΣΦΑ αποτελεί τον φορέα υλοποίησης του ελληνικού σκέλους του αγωγού (από τη Γευγελή έως τη Νέα Μεσήμβρια), η ανάληψη του ρόλου του project manager και για το σκέλος της Βόρειας Μακεδονίας σημαίνει ότι τα δυο κομμάτια του έργου θα βρίσκονται υπό κοινή επίβλεψη, κάτι που «μεταφράζεται» σε καλύτερο ποιοτικό έλεγχο και σε ευχερέστερη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για τις κατασκευαστικές εργασίες.
Το επόμενο βήμα από πλευράς ΔΕΣΦΑ για το σκέλος της Βόρειας Μακεδονίας είναι ο καθορισμός -σε συνεργασία με τη Nοmagaz – των όρων του διαγωνισμού για τον εργολάβο που θα αναλάβει την κατασκευή. Σε σχεδόν ταυτόσημη φάση βρίσκεται και η διαδικασία για το ελληνικό σκέλος του αγωγού (Νέα Μεσήμβρια-Εύζωνοι/Γευγελή) καθώς πρόσφατα ο ΔΕΣΦΑ προκήρυξε τον διαγωνισμό για την προμήθεια των χαλύβδινων σωλήνων και ο προγραμματισμός προβλέπει ότι μέσα στον Ιούλιο θα ακολουθήσει και ο διαγωνισμός για τον εργολάβο που θα αναλάβει την κατασκευή.
Δέσμευση δυναμικότητας
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Φεβρουάριο ανακοινώθηκε επίσημα η επιτυχημένη διεξαγωγή του market test για τον διασυνδετήριο αγωγό Ελλάδας-Βόρειας Μακεδονίας, κατά το οποίο δύο εταιρείες υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για δέσμευση δυναμικότητας, η μία για 5 έτη και η άλλη για 21 έτη. Και οι δυο προχώρησαν στην υπογραφή Σύμβασης Δέσμευσης Δυναμικότητας με τον ΔΕΣΦΑ και προσκόμισαν την προβλεπόμενη εγγυητική επιστολή
Το project προβλέπει την κατασκευή αγωγού συνολικού μήκους 123 χιλιομέτρων και θα εκτείνεται από τη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκης προς το Νεγκότινο μέσω Ευζώνων/Γευγελής συνδέοντας τα εθνικά συστήματα μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας, διαχειριστές των οποίων είναι ο ΔΕΣΦΑ και η NER, αντίστοιχα. Το χρονοδιάγραμμα προβλέπει την θέση του αγωγού σε λειτουργία το καλοκαίρι του 2025. Η αρχική ικανότητα μεταφοράς του θα είναι 1,5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, με δυνατότητα επέκτασης στα 3 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί μελέτες, προκειμένου ο αγωγός να διαθέτει τις κατάλληλες προδιαγραφές και για τη μεταφορά πράσινου υδρογόνου.
Προς τα Δυτικά Βαλκάνια
Να σημειωθεί ότι ο αγωγός Ελλάδας - Β. Μακεδονίας δεν αποσκοπεί μόνο στον εφοδιασμό με φυσικό αέριο της γειτονικής χώρας. Ο σχεδιασμός προβλέπει και τη μεταφορά ποσοτήτων αερίου και προς τα Δυτικά Βαλκάνια. Προς την κατεύθυνση αυτή η Β. Μακεδονία προχωρούν στην κατασκευή διασυνδετήριου αγωγού με το Κόσοβο. Από εκεί θα είναι εφικτός ο εφοδιασμός και του Μαυροβουνίου.
Η πρόσβαση των χρηστών της Βόρειας Μακεδονίας στο Ελληνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου και ειδικότερα στον τερματικό σταθμό της Ρεβυθούσας αλλά και στο αζέρικο αέριο που έρχεται μέσω ΤΑΡ αλλά και θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό, οδηγώντας έτσι σε δυνητικά πιο χαμηλές τιμές προμήθειας φυσικού αερίου στη γείτονα χώρα. Το έργο θα συμβάλλει επίσης στην αύξηση του βαθμού χρήσης των ελληνικών υποδομών όπως της Ρεβυθούσας, με στόχο τη μείωση των χρεώσεων του Συστήματος μακροπρόθεσμα. Τέλος, το εν λόγω project προωθεί την περιφερειακή ανάπτυξη της αγοράς φυσικού αερίου και την δραστηριοποίηση περισσότερων Χρηστών συμβάλλοντας στην ανάπτυξη του ελληνικού κόμβου φυσικού αερίου.