Μετά τις αρνήσεις και τις διαψεύσεις από πλευράς της εταιρείας που τρέχει το project Argo FSRU στον Βόλο, για οποιαδήποτε σχέση με τις αρχές του Κατάρ, η συμμετοχή μιας εταιρείας προερχόμενη από το Εμιράτο στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για την εξαγορά του 67% του Οργανισμού Λιμένος Βόλου, ήρθε να φουντώσει εκ νέου την σχετική φημολογία ότι Καταριανοί εμπλέκονται έστω και εμμέσως στο επενδυτικό σχέδιο.
Η Mediterranean Gas που ιδρύθηκε το 2020 και έχει έδρα τον Βόλο η οποία τρέχει το project Argo FSRU, συνδέεται με ένα παλιό γνώριμο της ελληνικής ενεργειακής αγοράς, τον Θεόδωρο Θεοδωρόπουλο, επί πολλά έτη εκπρόσωπο επιχειρηματικών συμφερόντων του Κατάρ, όπως η Powerglobe. Μέχρι σήμερα ο ίδιος ο κ. Θεοδωρόπουλος και η Mediterranean Gas, αρνούνταν οποιαδήποτε σχέση με τον προηγούμενο εργοδότη του βασικού μετόχου της εταιρείας.
Η διεκδίκηση
Η είδηση ωστόσο ότι στον αγώνα διεκδίκησης για το 67% του λιμανιού, συμμετέχει και η καταριανή QTerminals που αποτελεί κρατικό βραχίονα των εισαγωγών και εξαγωγών του Κατάρ, αναζωπύρωσαν την φημολογία, ότι το ενδιαφέρον συνδέεται και με την προοπτική ανάπτυξης τερματικού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου επίσης στον Βόλο.
Η επένδυση ύψους 226 εκατομμυρίων ευρώ, το οποίο προβλέπει την δημιουργία πλωτής μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης 150.000 με 180.000 κυβικών μέτρων LNG, με δυναμικότητα επαναεριοποίησης 5,2 bcm αερίου ετησίως, συναντά από την αρχή της εκπονησής της. Ένα έργο, το οποίο μέχρι πριν λίγους μήνες βρισκόταν ένα βήμα πριν το «ναυάγιο», λόγω των ισχυρών αντιδράσεων της τοπικής κοινωνίας και της Περιφέρειας, αλλά για το οποίο η Mediterranean Gas ολοκλήρωσε τον Δεκέμβριο το σχετικό market test.
Σε αυτό μάλιστα λέγεται ότι εκδηλώθηκε ισχυρό ενδιαφέρον και υπερκαλύφθηκε η δυναμικότητα του σταθμού. Κατά την εταιρεία που το προωθεί, το ARGO FSRU θα είναι η νέα ενεργειακή πύλη κατατάσσοντας το Βόλο και την Κεντρική Ελλάδα στον ενεργειακό χάρτη της χώρας, αλλά και της Ευρώπης.
Είχε προηγηθεί, έπειτα από τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας, την αρνητική γνωμοδότηση της Περιφέρειας και το «όχι» του περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστού η χωροθέτηση του FSRU σε νέο χώρο στην έξοδο του Παγασητικού στην περιοχή Σωρού Κριθαριάς, όπου και αναμένονται οι νέες εγκρίσεις τροποποίησης της άδειας από την ΡΑΕ. Η εξέλιξη αναμένεται να προκαλέσει μετάθεση στην υλοποίηση του έργου, το οποίο για την ώρα έχει προσδιοριστεί να τεθεί σε λειτουργία το 2025. Παράλληλα η εταιρεία βρίσκεται σε αναζήτηση επενδυτή, διαδικασία που επίσης προχωρά, με χρόνο υλοποίησης έως το καλοκαίρι του 2023.
Ο διαγωνισμός
Εκτός των Καταριανών, στον διαγωνισμό για το Λιμάνι του Βόλου (προθεσμία υποβολής προσφορών έως 22 Αυγούστου) συμμετέχουν:
- Η εδρεύουσα στη Μάλτα, Mariner Capital, συμφερόντων της οικογενείας Hili, η οποία εκμεταλλεύεται μεσαίου μεγέθους λιμάνια (Αλβανία, Λετονία, Ιταλία) και έχει και ναυτιλιακές δραστηριότητες και logistics.
- Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ,
- Μια κοινοπραξία θυγατρικών της Goldair
- Κοινοπραξία των Intrakat και TΕΚΑΛ
- Κοινοπραξία της Israel Shipyards με τη Χαλυβουργία Ελλάδος. Πρόκειται για βιομηχανία συμφερόντων της οικογενείας Μάνεση, η οποία λειτουργεί χαλυβουργία στο Βελεστίνο και χρησιμοποιεί το λιμάνι τόσο για την εισαγωγή πρώτης ύλης (scrap) όσο και για εξαγωγές χάλυβα.