του Αλέξανδρου Μπαρότσι,
Για μεγάλες καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων φυσικού αερίου που επιβαρύνουν με κόστη τους διαχειριστές δικτύων, λόγω της μετάθεσης επέκτασης του δικτύου από πλευράς του ΔΕΣΦΑ, κάνει λόγο η ΔΕΔΑ (Δημόσια Επιχείρηση Δικτύων Διανομής Αερίου).
Με παρεμβασή της στην δημόσια διαβούλευση ης ΡΑΕ για το πρόγραμμα ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, εκφράζει επίσης, την πλήρη αντίθεσή της για τη σύνδεση της ΕΛΒΑΛ με το ΕΣΜΦΑ στα Οινόφυτα, αναφέροντας χαρακτηριστικά ότι «ουδέποτε στο παρελθόν αποσυνδέθηκε Τελικός Πελάτης από Δίκτυο Διανομής προκειμένου να συνδεθεί απευθείας στο αντίστοιχο Μεταφοράς προκειμένου να απαλλαγεί από το Τέλος Διανομής». «Η ολοκλήρωση ενός τέτοιου εγχειρήματος θα αποτελέσει το μέλλον πάγιο και αναφαίρετο δικαίωμα αποσύνδεσης το οποίο θα ασκήσει κάθε τελικός πελάτης του οποίου η δυναμικότητα και γεωγραφική θέση επιτρέπει την σύνδεση με το δίκτυο μεταφοράς με δυσμενείς επιπτώσεις στην βιωσιμότητα των διαχειριστών διανομής χώρας», καταλήγει.
Οι καθυστερήσεις
Με το κείμενο της στην δημόσια διαβούλευση η ΔΕΔΑ αναφέρεται σε μια σειρά από καθυστερήσεις στην υλοποίηση των έργων από πλευράς του ΔΕΣΦΑ. Συγκεκριμένα:
- Όπως αναφέρει στην περίπτωση του Άσπρους και της Νάουσας στην Δυτική Μακεδονία, ο εν λόγω εξοπλισμός είχε προβλεπόμενη ημερομηνία ένταξης στο σύστημα τον Οκτώβριο του 2023, ενώ ημερομηνία ένταξης στο σύστημα του αγωγού υψηλής πίεσης προς την Δυτική Μακεδονία τοποθετείται λιγότερο από ένα έτος αργότερα. Συνεπώς, αναφέρει η ΔΕΔΑ, αφού πρόκειται για προσωρινές εγκαταστάσεις θα πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο της ανάληψης του κόστους από τον οικείο διαχειριστεί διανομής διότι οποιασδήποτε άλλη λύση όπως ήδη αναφέρθηκε θα έχει αρνητική επίπτωση στους τελικούς πελάτες άλλων περιοχών.
- Γίνεται επιπλέον ειδική αναφορά και στις καθυστερήσεις την προμήθεια της Δυτικής Μακεδονίας η οποία όπως αναφέρεται έχει μετατεθεί κατά έναν χρόνο, από τον Σεπτέμβριο του 2023 στον Σεπτέμβριο του 2024. Σύμφωνα με την απόφαση αυτή η λύση αυτή οδήγησε σε αλλαγή του σχεδιασμού της και στην τροφοδοτήση των πόλεων της Δυτικής Μακεδονίας με εγκαταστάσεις small scale LNG, επιβαρύνοντας με τα σχετικά κόστη τους τελικούς πελάτες της εν λόγω περιφέρειας. Ειδικότερα μάλιστα για τους δήμους Καστοριάς και Άργους Ορεστικού, η εν λόγω λύση έχει πιο μόνιμο χαρακτήρα που δεν έχει προσδιοριστεί νέος τρόπος σύνδεσης των δικτύων διανομής των πόλεων αυτόν με δίκτυο υψηλής πίεσης.
- Ειδική αναφορά κάνει η ΔΕΔΑ για την προμήθεια Δυτικής Ελλάδας και Πελοποννήσου. Όπως αναφέρει η ημερομηνία ένταξης στο σύστημα του αγωγού υψηλής πίεσης προς την Πάτρα που είναι ο Ιούνιος πλέον του 2026 ταυτίζεται με εκείνη στο εγκεκριμένο πρόγραμμα, ενώ καθυστερεί κατά εννιά μήνες σε σχέση με το συγκεκριμένο πρόγραμμα ανάπτυξης 2022 2031. Σημειώνει δε ότι οποιαδήποτε επιπλέον καθυστέρηση στην εντάξει το σύστημα του αγωγού υψηλής πίεσης προς την Πάτρα θα ξανά αποτέλεσμα την επιβάρυνση των τελικών πελατών λόγω του λειτουργικού κόστους του εικονικού δικτύου
- Η ΔΕΔΑ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τη μετάθεση κατά δύο έτη (σε σχέση μα τα αρχικά χρονοδιαγράμματα) ένταξης στο Σύστημα του Μ/Ρ Σταθμού για τις πόλεις του Άργους και του Ναυπλίου, δηλαδή για τον Οκτώβριο του 2024. Δεδομένου ότι το ΕΣΠΑ 2014-2020 της Περιφέρειας Πελοποννήσου λήγει στο τέλος του τρέχοντος έτους και προκειμένου να ενταχθούν σε αυτό για χρηματοδότηση οι νέες υποδομές της ΔΕΔΑ στην περιοχή πρέπει ως εκείνη την ημερομηνία να είναι εγκατεστημένες και λειτουργικές. «Συνεπώς η προτεινόμενη μετάθεση θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την υλοποίηση των έργων κατασκευής υποδομών διανομής στην περιοχή», σημειώνεται.
- Τέλος γίνεται αναφορά στην προμήθεια εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας φυσικού αερίου στην Καλαμάτα. Η ένταξη αυτή θα έχει ως αποτέλεσμα την επιβάρυνση όλων των τελικών πελατών που βρίσκονται σε διασυνδεμένα δίκτυα γεγονός. Επομένως για λόγους ισότιμης αντιμετώπισης του συνολικό πελατών στην χώρα μας πρέπει να εξεταστεί το ενδεχόμενο της ανάληψης του κόστους από τον οικείο διαχειριστή.